وبلاگ

با بیماری جدید ویروس گوارشی بیشتر آشنا شوید

ویروس گوارشی

فهرست مطالب

حتماً شما هم این روزها نام ویروس گوارشی جدید به گوشتان خورده است. رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران اعلام کرد که در پی شیوع بیماری جدید ویروس گوارشی، مراجعات به مراکز درمانی افزایش پیدا کرده است. در ادامه از سایت بی بی دارو شما را با علائم این بیماری، روش‌های پیشگیری و درمان آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

ویروس گوارشی

بیماری ویروسی گوارشی جدید چیست؟

اگر شما هم با اسهال و استفراغ شدید دست و پنجه نرم می‌کنید به احتمال خیلی زیاد به بیماری جدید ویروس گوارشی مبتلا هستید. البته گاهی این علائم به خاطر گرمازدگی که در فصل تابستان بسیار شیوع دارد، بروز پیدا می‌کند. این عفونت ویروسی می‌تواند برای نوزادان، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به دیابت، بیماران قلبی و عروقی و افراد مسن بسیار خطرناک و کشنده باشد.

علائم بیماری جدید ویروسی گوارشی

عامل بیماری ویروس گوارشی، نورو ویروس است که هر سال افراد بسیاری در سراسر جهان را آلوده می‌کند. این ویروس باعث ایجاد التهاب و عفونت در معده، روده یا هر دو آن‌ها می‌شود. عموماً اسهال و استفراغ ویروسی نشانه ابتلا فرد به عفونت روده‌ای است. از شایع‌ترین علائم آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• اسهال آبکی و غیر خونی
• حالت تهوع و استفراغ
• احساس درد در ناحیه معده
• سردرد یا بدن درد
• تب پایین (در صورت عدم درمان با کم شدن آب بدن، تب بالاتر می‌رود)
معمولاً بین ۱2 تا ۴۸ ساعت بعد از ابتلا به این ویروس گوارشی، علائم بیماری بروز پیدا می‌کند. فرد مبتلا پس از یک تا سه روز بهبودی نسبی خود را به دست می‌آورد. در برخی موارد این بیماری تا 14 روز نیز به طول انجامیده است.

بیماری ویروسی گوارشی چگونه منتقل می‌شود؟

بیماری ویروس گوارشی از طریق خوردن یا نوشیدن مواد آلوده به نورو ویروس، تماس با سطوح یا اشیا آلوده با این ویروس و سپس دست زدن به دهان یا با تماس با فرد بیمار منتقل می‌شود. طبق مطالعات انجام شده نورو ویروس قبل از بروز علائم بیماری تا دو هفته پس از بهبود یافتن بیمار، در مدفوع و استفراغ او وجود دارد. برای جلوگیری از ابتلا مجدد تا دو هفته قرنطینه بهداشتی را رعایت نموده و به طور مداوم دست‌ها را بشویید. اهمیت شستن دست پس از استفاده از سرویس بهداشتی بیشتر از سایر مواقع است.
با وجود اینکه قدرت سرایت این ویروس بسیار بالا است اما از طریق تنفس منتقل نمی‌شود. استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری صرفاً برای جلوگیری از تماس دست آلوده با دهان انجام می‌شود.

ویروس گوارشی جدید 1402

برخی تصور می‌کنند که این بیماری که آن را با نام ویروس جدید گوارشی می‌شناسند، همان ویروس کروناست اما این‌چنین نیست.

افراد مبتلا به ویروس گوارشی جدید در عرض 1 تا 3 روز کاملا درمان می‌شوند.کودکان، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا افرادی که در طول روز دچار اسهال شوند به طوری‌که بیشتر از ۵ الی ۶ بار باشد و هر بار حالت حجیم و آبکی داشته باشد باید به پزشک عمومی یا مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کنند. در غیر این‌صورت در اغلب موارد، درمان این ویروس به مصرف داروی خاصی نیاز ندارد هرچند که این دوران سخت و پردرد خواهد بود.

توجه! درخصوص ویروس جدید معده و در راستای خوددرمانی نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها روی علائمی مانند اسهال و استفراغ اثر درمانی ندارند. برای همین توصیه می‌کنیم تا در صورتی‌که حالتان بد شد، از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید و هر چه سریع‌تر تحت درمان پزشکی قرار بگیرید.

چگونه از ابتلا به ویروسی گوارشی پیشگیری کنیم؟

شستن مداوم دست‌ها می‌تواند نقش اساسی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس ایفا کند. تلاش کنید تا دست‌های خود را همیشه تمیز و پاکیزه نگه دارید، مخصوصاً قبل از صرف غذا یا اقدام به آماده‌سازی آن، دست‌ها را ضدعفونی کنید. همچنین استفاده از مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود تا کمتر به این بیماری مبتلا شوید.
از خوردن غذای بیرون اجتناب کنید، میوه‌ها و سبزی‌ها را قبل از مصرف به خوبی بشویید و در صورت امکان ضدعفونی کنید. مصرف مواد غذایی خام را به حداقل برسانید و سعی کنید تا غذاها را به طور کامل بپزید. در زمانی که این بیماری شیوع پیدا می‌کند کمتر در جمع شرکت کنید. اگر هم به این بیماری مبتلا شده‌اید تا 2 روز پس از بهبودی کامل از قرنطینه خارج نشوید.

درمان بیماری جدید ویروسی گوارشی

درمان ویروس گوارشی بیشتر توسط خود بدن انجام می‌شود و در اصل نمی‌توان درمان به خصوصی برای آن تعیین کرد اما با رعایت نکات ذیل می‌توانید روند بهبودی خود را تسریع کنید:
• به خوبی استراحت کنید.
• مصرف مایعات بدون قند را افزایش دهید. نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی باعث تشدید این بیماری می‌شوند.
• از مصرف قهوه، چای و نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید.
• خودسرانه آنتی‌بیوتیک استفاده نکنید.
• مکمل‌های پروبیوتیک مانند سابولار می‌توان در درمان این بیماری بسیار مؤثر باشد.
• مصرف غذاهایی سبک و حاوی فیبر مانند کته، زیره، ماست (به خصوص ماست پروبیوتیک)، نعنا (به صورت پودر یا دمنوش) و موز موجب کاهش شدت این بیماری می‌شوند.
در دوران قرنطینه برای تهیه داروها و مکمل‌های مورد نیاز خود می‌توانید از داروخانه آنلاین استفاده کنید. در این صورت علاوه بر استراحت بیشتر و درمان سریع‌تر، از انتقال این ویروس به دیگران جلوگیری می‌شود.
اسهال و استفراغ باعث کم شدن آب بدن می‌شود در صورتی که این کاهش آب بیش از حد باشد، دمای بدن بالا رفته و خطرات دیگری به همراه می‌آورد. در صورتی که این کاهش زیاد نباشد مصرف مایعات زیاد  خصوصا مایعاتی نظیر محلول او آر اس وانلایت یا محلول (ORS آماده شده می تواند در جبرن املاح و آب از دست رفته موثر باشد.

در صورتیکه این کاهش آب بیش از حد باشد و فرد ضعف و بی حالی شدیدی را تجربه می کند توصیه می شود در این مواقع با مراجعه به پزشک و دریافت سرم آب از دست رفته را جبران کنید.

 

ویروس گوارشی

ویروس در نوزادان و کودکان

بیماری جدید ویروسی گوارشی یکی از انواع بیماری‌های عفونی است که در نوزادان و کودکان شیوع بیشتری دارد. رعایت بهداشت فردی در این گروه سنی امری بسیار سخت و دشوار است. اما احتمال مصرف آب و غذای آلوده توسط کودکان و نوزادان کمتر از بزرگسالان است. بهتر است با علائم این ویروس در این رده سنی آشنا شوید:
• تب بیشتر از 38.9 درجه سانتی‌گراد در کودک یا نوزاد
• افزایش تحریک‌پذیری و احساس خستگی
• گلایه و بی‌قراری بر اثر ناراحتی یا درد زیاد
• ابتلا به اسهال یا استفراغ
با توجه به بروز اسهال و استفراغ بدن کودک یا نوزاد با کم‌آبی مواجه خواهد شد. والدین باید مراقب علائم کم‌آبی نظیر تشنگی، خشکی دهان و گریه بدون اشک در فرزندان بیمار خود باشند. میان تف کردن نوزادان و استفراغ آنها تفاوتهای بسیاری وجود دارد. در صورتی که قادر به تشخیص درست این بیماری نیستید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

علائم اورژانسی بیماری ویروسی گوارشی در نوزادان

در صورتی که علائم زیر را در نوزاد خود مشاهده کردید هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید:
• خواب‌آلودگی غیرعادی نوزاد
• اسهال شدید
• استفراغ مکرر
• خشکی دهان یا گریه بدون اشک
• عدم نیاز به تعویض پوشک بعد از 6 ساعت

سخن آخر

در پایان می‌توان گفت که با رعایت بهداشت فردی مخصوصاً شستشوی دست‌ها احتمال ابتلا به ویروس گوارشی کاهش پیدا می‌کند. همچنین استفاده از مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند مقاومت بدن را در مقابل این ویروس افزایش دهد. در صورتی که به این بیماری مبتلا شده‌اید با استراحت کامل و مصرف نوشیدنی‌های بدون قند و همچنین داروهای پروبیوتیک می‌توانید شدت بیماری را کاهش دهید. برای تهیه این داروها می‌توان سفارش خود را در داروخانه آنلاین بی بی دارو ثبت و بدون خروج از منزل آن را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *