وبلاگ

بهترین دارو برای دندان درد چیست؟

بهترین دارو برای دندان درد چیست؟

فهرست مطالب

همه ما در دوران های مختلفی از زندگی خود دندان درد را تجربه کرده ایم. بسته به میزان درد و البته ویژگی های متفاوت هر شخص در پاسخ دهی به داروهای مختلف و تجربه درد مسکن های مختلفی را امتحان کرده است که یکی از بهترین دارو برای دندان درد مسکن های ضد التهابی مثل قرص ایبوپروفن و استامینوفن است‌. همچنین به یاد داشته باشید که از گذاشتن قرص آسپرین روی لثه جلوگیری کنید چون این قرص خاصیت اسیدی دارد و موجب سوزش در نواحی مختلف لثه می شود. البته در صورت بروز دندان درد ممکن است پزشک مسکن های دیگری هم تجویز کند که در ادامه‌ی این بخش از وب سایت بی بی دارو به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

بهترین دارو برای دندان درد چیست ؟

موثرترین دارو برای دندان درد

همیشه پوسیدگی، کمبود فضا، ایجاد برخی بیماری های عفونی و البته رشد دندان عقل از جمله دلایل دندان درد هستند. اصولاً برای نجات یافتن از دندان درد باید ابتدا علت درد مشخص شود و سپس متخصص دندانپزشک مراحل درمانی را شروع کند‌‌. اما برای ساکت کردن درد دندان استفاده از برخی مسکن های شناخته شده راهکار مناسبی می تواند باشد. چون این نوع مسکن ها به طور موقت می توانند با تسکین درد دندان به شما حس آسایش و خوبی بدهند. به همین دلیل ما در ادامه این متن شما را با چند نوع از این مسکن ها آشنا می کنیم.

درمان دندان درد با قرص استامینوفن

استامینوفن (پاراستامول) یکی از بهترین داروهایی است که سریعاً درد دندان را از بین می برد. این دارو به شکل  قرص 325 یا 500 میلی گرمی استفاده می شود.‌ البته کپسول ژله ای استامینوفن هم به صورت 500 و 325 میلی گرم در اغلب داروخانه ها  وجود دارد.

ایبوپروفن بهترین دارو برای دندان درد

قرص ایبوپروفن یکی دیگر از داروهای قوی برای برطرف کردن درد دندان است. بنابراین شما با مصرف این قرص ظرف 20 تا 30 دقیقه از درد دندان نجات پیدا می کنید. به همین دلیل بیشتر متخصصین دندانپزشک, ایبوپروفن را برای تسکین دندان دردهای شدید تجویز می کنند. البته اگر به برخی داروهای مسکن مثل آسپرین و ناپروکسن حساسیت دارد و بعد از مصرف کردن این مسکن ها دچار تنگی نفس، آبریزش بینی و یا خارش های پوستی می شوید باید حتماً از مصرف قرص ایبوپروفن خودداری کنید.

همچنین ببینید : محصولات تسکین درد دندان و لثه 

درمان دندان درد با ژلوفن

ژلوفن یک حالت ژله ای از قرص ایبوپروفن است که به شکل  کپسول نرم در بیشتر داروخانه ها عرضه می شودالبته این داروی مسکن از نظر ساختاری هیچ تفاوتی با ایبوپروفن ندارد ولی با سرعت بیشتری دندان درد را ساکت می کند و انتخاب آن برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند راحت تر است.

ناپروکسن برای درد دندان

ناپروکسن از جمله داروهای مسکن بسیار قوی است که خاصیت ضد التهاب غیر استروئیدی دارد. بنابراین می توان از قرص ناپروکسن برای درمان درد در هر ناحیه از بدن استفاده کرد. این مسکن جزو بهترین داروها برای کاهش دندان درد شناخته شده است. همچنین عملکرد این داروی مسکن به گونه ای است که در دوره کوتاهی التهاب و هر نوع تورم در دندان را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

نوافن (مگافن) برای کاهش دندان درد

نوافن (مگافن) یک نوع داروی مسکن است که بیشتر برای کاهش سردردهای میگرنی، عضلانی و حتی دردهای مفصلی به کار می رود اما می تواند تأثیر زیادی هم در کاهش درد دندان داشته باشد.

مفنامیک اسید بهترین دارو برای دندان درد

یکی از شناخته ترین داروهای مسکنی که اغلب برای دندان درد به کار می رود کپسول مفنامیک اسید است. این دارو به صورت کپسول های 250 میلی گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش آنتی بیوتیک ها هنگام بروز دندان درد

یکی از دلایل اصلی درد دندان، عفونت دندان یا لثه می باشد در این موارد، دندانپزشک با تجویز آنتی بیوتیک مناسب ضمن درمان عفونت ایجاد شده باعث کاهش درد دندان هم می گردد. توجه داشته باشید آنتی بیوتیک ها جز داروهایی نیستند که مانند مسکن ها، فقط هنگام درد تجویز شوند و بلافاصله پس از برطرف شده درد، دیگر نیازی به مصرف آنها نباشد، بلکه مصرف هر آنتی بیوتیکی دارای یک دوره درمانی خاص بوده برای گرفتن اثر مطلوب این دوره درمانی باید کامل و سر وقت میل گردد.

کاهش درد دندان با دیکلوفناک

دیکلوفناک برای دندان درد

دیکلوفناک یکی از بهترین داروهای مسکن برای دندان درد است. این دارو به صورت دیکلوفناک سدیم (قرص ولتادک برای دندان درد) و به شکل دیگری با نام دیکلوفناک پتاسیم تولید میشود. دیکلوفناک دارای اشکال دارویی مختلفی مانند قرص، کپسول،  آمپول، قطره وشیاف برای دندان درد، می باشد. شیاف دیکلوفناک به دلیل شروع اثر سریع, میتواند گزینه خوبی برای تسکین زودهنگام دندان دردهای شدید باشد.

 

کاهش دندان درد با فرآورده های موضعی

در مواردی می توان برای تسکین درد دندان از فرآورده های موضعی مانند قطره دنتول یا ژل دنتا باریج برای بزرگسالان و   دنتا کید برای کودکان استفاده کرد. این فرآورده ها عمدتا حاوی اسانس گل میخک بوده و باعث کاهش درد دندان شده علاوه بر این دارای خواص ضدعفونی کننده موضعی نیز هستند. همچنین از اسپری یا ژل لیدو کاین نیز می توانید جهت تسکین درد دندان استفاده نموده فقط به خاطر داشته باشید قبل از مصرف این دارو با داروساز خود لزوما مصرف و بروز عوارض خاص دارویی مشورت نمایید.

برای تهیه این فرآورده های به راحتی می توانید از داروخانه های آنلاین بی بی دارومراجعه نمایید. 

 

درمان سریع دندان درد در شب

یکی از دلایل درد در شب تغییرات هورمونی است که اتفاق می افتد. به دلیل اینکه در شب از نور روز استفاده نمی شود، سوخت و ساز بدن بسیار کمتر می شود؛ همین موضوع باعث می شود که ما در هنگام شب بیشتر احساس درد داشته باشیم. ممکن است هر کسی برای یک بار هم شده دندان درد شبانه را تجربه کرده باشد و به مراکز دندانپزشکی شبانه روزی دسترسی نداشته باشد در این صورت می توانید از روش های زیر برای درمان سریع دندان درد در شب استفاده کنید.

درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

ممکن است کودک شما نیمه شب با درد دندان شدید از خواب بپرد. در چنین مواقعی باید دنبال راهکاری باشید تا سریع دندان درد آن را از بین ببرید که در این زمان به‌کارگیری روش‌های خانگی می‌تواند جوابگو باشد.

درمان‌های خانگی دندان درد می‌تواند تا زمان بردن کودک نزد پزشک تا حدودی دندان درد او را آرام کند. در ادامه چند راهکار که می‌تواند باعث برطرف شدن دندان درد کودکان کارساز باشد را برای شما خواهیم گفت.

درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

قطره های ایبوپروفن کودکان

قطره‌های ایبوپروفن دارای مقدار مصرف متفاوت برای سنین مختلف است که با مشورت پزشک می‌توانید برای دندان درد کودکان خود استفاده کنید.

روش های خانگی تسکین دندان درد چیست؟

  • غرغره آب نمک
  • کمپرس یخ (قاتل دندان درد های خفیف)
  • شستشو دهان با پراکسید هیدروژن
  • میخک (بهترین درمان خانگی دندان درد)
  • چای کیسه ای
  • روغن‌های اساسی
  • سیر برای دندان درد
  • زنجبیل تازه
  • درمان دندان درد با پیاز
  • درمان سریع دندان درد با زردچوبه
  • درمان دندان درد با لیمو
  • درمان دندان درد با جوش شیرین
  • سر را بالا نگه دارید

سخن پایانی

از آنجایی که دندان درد نوعی کابوس شبانه برای تمام ما است پس به محض دندان درد به سراغ داروهای مسکن می رویم تا در کمترین زمان درد دندان را کم‌ کرده و به آرامش برسیم.

   اما توجه داشته باشید که تمام داروهای مسکن اثر بخشی یکسانی ندارند. برخی از آنها در عرض چند ثانیه درد دندان را کاهش می دهند اما برخی دارو برای دندان درد حدود چند دقیقه طول می کشد تا درد دندان را ساکت کنند. از طرفی ممکن است که برخی از شما اجازه خودسرانه داروهای مسکن را نداشته باشید. پس بهتر است برای مصرف حتی یک عدد قرص مسکن در شرایط خاص مثل بارداری و یا داشتن بیماری های زمینه ای با پزشک متخصص و یا داروساز خود مشورت کنید.

1 دیدگاه در “بهترین دارو برای دندان درد چیست؟

  1. سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *