وبلاگ

بیماری آب مروارید | رایج‌ترین بیماری چشم چه علائم و درمانی دارد؟

بیماری آب مروارید

فهرست مطالب

اختلالات شایع پیچیده‌ترین عضو بدن

چشم بعد از مغز، پیچیده‌ترین عضو بدن و در عین حال حساس‌ترین بخش آن است که این حساسیت معمولا باعث سخت‌شدن درمان اختلالات مرتبط می‌شود. در واقع به غیر از ضعیف‌شدن چشم که یک روند طبیعی در اثر افزایش سن و… است، سایر بیماری‌های چشمی خطرناک هستند. به عنوان مثال بیماری آب مروارید که از اختلالات شایع این‌روزهاست اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، حتی باعث نابینایی بیمار می‌شود.

در ادامه مطالب با ما در سایت بی بی دارو که یک داروخانه آنلاین است همراه باشید تا مطالب مفیدی را در خصوص بیماری آب مروارید، علائم و علل آن و همچنین تفاوت آن با آب سیاه به شما ارائه دهیم.

 

بیماری آب مروارید

چشم دارای بخش‌های مختلفی است که سلامت تمام آن‌ها موجب بینایی چشم می‌شوند. در حالت عادی عدسی شفاف داخل چشم نور را عبور داده و با انعکاس در شبکیه باعث دیدن تصاویر می‌شود. در اثر افزایش سن پروتئین‌های موجود در چشم تجزیه شده و به هم چسبیده می‌شوند و شبیه به توده‌هایی به رنگ سفید، قهوه‌ای و زرد پشت عدسی قرار گرفته و مانع دیدن تصاویر می‌شوند. این حالت در اصطلاح آب مروارید نام دارد که شایع‌ترین بیماری چشمی نیز هست.

 

علائم بیماری

علائم این بیماری در ابتدای ابتلا چندان قابل تشخیص نیستند اما با افزایش حجم توده پشت عدسی با نشانه‌هایی مانند دو بینی، تاری بیش از حد دید، حساسیت به نور، ضعیف شدن دید در شب، کمرنگ شدن چشم، تغییر شماره عینک در یک بازه زمانی کوتاه به دفعات و… بروز می‌کنند که علائم این بیماری هستند.

 

علل ایجاد و تشدید این بیماری

درصد کمی از افرادی که به آب مروراید مبتلا هستند این بیماری را به طور مادرزادی داشته‌اند. در بیشتر بیماران این عارضه یک اتفاق طبیعی ناشی از افزایش سن است و در گروهی به دلیل آسیب‌دیدگی رخ می‌دهد. اما عوامل زیر می‌توانند باعث تشدید این بیماری شوند:

  • دیابت و نوسان قند خون فشار زیادی به عصب‌های چشمی وارد می‌کند.
  • چاقی و فشار به سلول‌های مغز
  • فشار خون بالا
  • استفاده از استروئیدها در مدت طولانی
  • مصرف الکل یا سیگار
  • برخورد بیش از حد چشم با نور خورشید

 

تشخیص و درمان بیماری آب مروارید

در اکثر افرادی که بیماری آب مروارید در آن‌ها زود تشخیص داده می‌شود، احتمال درمان زیاد است. برای تشخیص این بیماری معمولا از آزمایش گشادی مردمک چشم استفاده می‌شود. برای انجام این آزمایش پزشک قطره‌های چشمی مخصوص را برای گشاد کردن مردمک داخل چشم می‌ریزد. این اتفاق کمک می‌کند که توده‌های عمل آب مروارید در صورت وجود تشخیص داده شوند.

اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، با دارو یا تغییر شماره چشم کنترل می‌شود اما در موارد شدید تنها راه درمان جراحی چشم است.

 

بیماری آب سیاه چیست؟

بیماری آب سیاه یکی دیگر از بیماری‌های چشم است که علت ابتلا به آن بالا رفتن فشار مایعات یا زلالیه داخل چشم است. در حالت عادی این مایعات دائما از چشم خارج و با مایعات جدید جایگزین می‌شوند. در واقع زلالیه همیشه تازه است اما در بیماران مبتلا به آب سیاه مایعات قدیمی از بین نمی‌روند و مایعات جدید به قبلی‌ها اضافه می‌شوند که این کار فشار چشم را افزایش می‌دهد. بالا رفتن فشار به چشم باعث آسیب به عصب بینایی و در موارد زیادی نابینایی می‌شود.

 

بیماری آب سیاه

عکس آب سیاه چشم

 

علائم و علل آب سیاه چشم

مانند بیماری آب مروارید در بیماری آب سیاه هم توجه به علائم اولین مسئله در درمان است. این بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا با کاهش شدید دید نسبت به اطراف بروز پیدا کند. همچنین مشکلاتی مانند سردرد، سفت شدن اطراف چشم، حالت تهوع و… هم از علائم این بیماری هستند.

آب سیاه معمولا در افراد بالای 60 سال خطرناک‌تر است. همچنین درصد ابتلای زنان به این بیماری و افرادی که در سابقه خانوادگی آن‌ها آب سیاه وجود دارد، بیشتر از سایرین است.

 

درمان آب سیاه

برا تشخیص این بیماری پزشک از معاینه معمولی استفاده می‌کند. اگر بعد از معاینه احتمال این بیماری تشخیص داده شود با آزمایش فشار چشم تشخیص قطعی شده و درمان آغاز می‌شود.

برای درمان این بیماری ابتدا با دارو و قطره مخصوص فشار چشم کاهش داده می‌شود. در بعضی بیماران ممکن است پزشک از جراحی لیزر برای درمان و تخلیه مایعات استفاده کند. همچنین در بیمارانی که نبود روزنه تخلیه زلالیه قدیمی موجب ابتلای آن‌ها می‌شود، پزشک با جراحی مخصوص سوراخ‌هایی ریز برای تخلیه مایعات در چشم ایجاد می‌کند.

 

فرق بین آب سیاه و آب مروارید

فرق بین آب سیاه و آب مروارید

 

تفاوت آب سیاه و آب مروارید

علی‌رغم تفاوت‌های زیاد ظاهری و عملکردی، بیماری آب مروارید بیش از هر چیز با بیماری آب سیاه اشتباه گرفته می‌شود. برای اینکه اشتباه گرفتن بیماری باعث غفلت در مراجعه به پزشک نشود، در ادامه تفاوت‌های این دو بیماری گفته شده‌ است:

  • آب سیاه در اثر تجمع مایعات است در حالیکه آب مروارید یک اختلال داخلی است.
  • آب سیاه زودتر از آب مروارید باعث نابینایی می‌شود.
  • تشخیص آب مروارید با استفاده از علائم ساده‌تر است.

 

بیماری‌های چشمی مشکلاتی که باید به موقع درمان شوند

در مورد بیماری‌های چشمی، باتوجه به حساسیت بالای این عضو از بدن تشخیص به موقع مهم‌ترین مسئله است. اگر درمان به محض تشخیص آغاز شود احتمال بهبود بیمار بسیار زیاد خواهد بود اما در بیمارانی که به دلایل مختلف درمان را به تاخیر می‌اندازند حتی خطر نابینایی هم وجود دارد. حساسیت درمان به موقع مخصوصا در زمان ابتلا به بیماری‌هایی مانند آب مروارید یا آب سیاه بیشتر است.

 

 

منابع و مراجع اصلی

https://www.healthline.com/health/glaucoma-vs-cataracts#Symptoms

https://www.aao.org/eye-health/treatments/combined-cataract-glaucoma-surgery-facts

https://www.reviewofophthalmology.com/article/when-glaucoma-patients-have-cataract-surgery

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *