وبلاگ

روش دارو دادن به کودک چگونه است؟

روش دارو دادن به کودک چگونه است؟

فهرست مطالب

دارو دادن یا دارو خوردن کودک به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد چون اغلب کودکان در هنگام بیماری خیلی لجباز می شوند. همچنین از خوردن دارو امتناع می کنند به همین علت لازم است تا برای دارو دادن به فرزند دلبندتان از ترفندهای ساده ولی کاربردی استفاده کنید.‌ معمولاً داروهای کودکان تا 12 سالگی به شکل مایع یا همان شربت هستند پس به راحتی می توانید دارو را در دوزهای مختلف با کمک سرنگ به کودکتان بدهید.

راهکار جدید شربت دادن به بچه ها

ترفندهای ساده برای دارو دادن به کودک

مطمئناً تمام ما در دوران کودکی طعم تلخ آنتی بیوتیک ها و شربت های زیادی را چشیده ایم. پس باید زمانی که پدر و مادر می شویم در زمان دارو خوردن فرزندانمان با آنها مقاومت نکنیم و با صبر و حوصله زیاد از آنها بخواهیم که برای خوردن دارو با ما همکاری کنند. اما متأسفانه برخی از کودکان با هیچ ترفندی حاضر به مصرف دارو نیستند در اینجا باید از روش های دیگری بدارو دادن به کودک بد دارو استفاده کنیم. در ادامه این بخش از وبسایت بی بی دارو شما را با برخی از این راهکارها آشنا می کنیم.

به کودکان خود حق انتخاب بدهید

زمانی که کودک مریض می شود معمولاً رفتار آنها خارج از کنترل شده و بسیار لجباز می شوند‌. پس برای دارو دادن به کودک از او بپرسید که دوست دارد دارو را با سرنگ بخورد یا فنجان؟ پیش از لباس پوشیدن دارو مصرف کند یا بعد از آن؟ دوست دارد روی میز آشپزخانه دارو بخورد یا در زمان تماشای تلویزیون؟

هنگام دارو دادن به کودک مراقب خفگی باشید

شما به عنوان یکی از والدین کودک وظیفه دارید که بفهمید کودک شما توانایی قورت دادن چقدر دارو را دارد. چون برخی کودکان در زمان خوردن دارو گلویشان پر می شود و دچار خفگی خواهند شد. پس سعی کنید داروهای مایع را به قسمت های کمتری تقسیم بندی کنید. روش دیگر اینکه کودک خود را به حالت عمودی نگه دارید و دارو را به آرامی با کمک یک سرنگ در کنار زبان او تخلیه کنید.

علت دارو دادن به کودک را توضیح دهید

علت دارو دادن به کودک را توضیح دهید

اگر فرزندانتان آن‌قدر بزرگ هستند که متوجه توضیح دادن شما شوند حتماً با دلیل های قانع کننده آنها را بدون متوسل شدن به زور برای خوردن دارو متقاعد کنید. باید به بچه ها فهماند که خوردن دارو می تواند سبب شود تا آنها زودتر خوب شده و با دوستانشان بازی کنند.

مثبت باشید و جایزه بدهید

تا حد ممکن سعی کنید در هنگام دارو دادن به کودک با آنها مهربان باشید. اگر بدون مقاومت کردن داروی خود را مصرف کرد حتماً او را تشویق کنید. بهتر است برای دارو دادن به فرزند خود برای او جایزه بخرید و او را برای گرفتن جایزه های بعدی تشویق کنید.

طعم دهنده های خوشمزه را فراموش نکنید

پیش از خرید دارو از داروخانه های محلی و حتی داروخانه آنلاین بهتر است در مورد داروهای کودکتان پرس و جو کنید. چون برخی از داروهای دارای طعم دهنده های شیرین مانند طعم انگور، موز، توت فرنگی و غیره هستند‌. پس کودک به راحتی دارو را مصرف خواهد کرد البته این موضوع حتماً باید تحت کنترل پزشک اطفال باشد. چون برخی شیرین کننده ها برای کودکان خاص مثل کودکان دیابتی مضر هستند.

همچنین بخوانید :برای افزایش اشتها کودکان چه می‌توان کرد؟

داروهایی با فرمالیسیون قرص جویدنی یا شربت

اگر داروی کودک شما به شکل قرص یا کپسول است می توانید با مشورت داروساز قرص را به قسمت های کوچک تری تقسیم کنید سپس آن را با همراه غذا، آبمیوه و یا ماست به فرزندتان بدهید. مطمئناً تغییر مزه دارو همراه با بستنی، شکلات و هر نوع خوراکی دیگری می تواند حواس کودک را پرت کند تا متوجه طعم‌ تلخ دارو نشود. البته فراموش نکنید که برخی داروها به شکل روکش دار هستند و نباید آنها را در محیط بیرون خرد کرد.

شربت خوردن بچه ها با سرنگ

از آنجایی که بیشتر اوقات داروهای کودکان به شکل مایع یا همان شربت هستند. پس ریختن شربت در قاشق و فنجان کار اشتباهی است. همیشه سعی کنید اولاً برای مشخص بودن دوز مشخص دارو حتماً از سرنگ یا قطره چکان پلاستیکی استفاده کنید. ثانیاً دارو دادن به بچه ها با سرنگ خیلی کار شما را آسانتر می کند‌.

همیشه با پزشک خود مشورت کنید

بعضی از داروها باید در شبانه روز چندین بار مصرف شوند. پس در هر بار دارو دادن به کودک حتماً شما با مشکلات جدیدی از طرف کودک رو به رو می شوید. در این صورت از پزشک بخواهید تا دارو را به جای چند بار در روز در یک مرحله با دوز مشخصی تجویز کند.

دارو را با حجم زیاد غذا مخلوط نکنید

هیچ گاه تمام دوز مشخص دارو خصوصاً مکمل های کودکان را با حجم زیادی از آبمیوه و یا غذا مخلوط نکنید. چون ممکن است که کودک توان خوردن همه آبمیوه یا غذا را نداشته باشد. در اینجا به ناچار بعد از مدتی باید مواد خوراکی همراه با دارو را دور بریزید.

مانع از استفراغ کردن شوید

شاید بارها دیده باشید که در زمان دارو دادن به کودک ممکن است او خیلی تقلا بزند تا دارو را قورت ندهد. در این مرحله بیشتر بچه ها استفراغ می کنند و تمام غذاهایی که قبل از دارو خورده اند را پس می دهند. پس سعی کنید قبل از دارو دادن به بچه ها اجازه خوردن چیزهای اضافه را ندهید.

سخن پایانی

زمانی که قصد دارو دادن به کودک خود را دارید اول از همه بدون دلهره با خلقی خوش با فرزند خود صحبت کنید. حتماً او را به آغوش بگیرید و نوازش کنید تا در کودک حس امنیت و آرامش ایجاد شود. سپس با رعایت نکات بهداشتی دارو را درون سرنگ بکشید و با کمک یک فرد دیگری دارو را به آرامی در کنار زبان کودک بریزید. بهتر است سریعاً بعد از قورت دادن دارو به کودک خود آب، آبمیوه یا اسموتی بدهید تا مزه تلخ دارو را حس نکند.

2 دیدگاه در “روش دارو دادن به کودک چگونه است؟

  1. یک پدر گفت:

    مقاله خوبی بود و ممنون از پیشنهادات خوب شما ولی واقعا گاهی هیچ کدوم جواب نمیده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *