وبلاگ

دانستنی‌های ماه اول بارداری | در نخستین ماه بارداری چه تغییراتی رخ می‌دهد؟

دانستنی‌های ماه اول بارداری

فهرست مطالب

ماه اول بارداری، اولین ارتباط مادر با جنین

دوران بارداری، دورانی است که بیشترین تغییرات بدن زنان در آن رخ می‌دهد. این تغییرات در تمام زمینه‌های جسمی و روحی رخ می‌دهند و در بعضی به شدت و در بعضی کمتر بروز می‌کنند. آشنایی با روند تغییرات و اتفاقاتی که در طول 9 ماه بارداری رخ می‌دهد، سپری کردن این دوران را ساده‌تر می‌کند. با ما در سایت بی بی دارو که یک داروخانه آنلاین است همراه باشید آشنایی با دانستنی‌های ماه اول بارداری به عنوان مهم‌ترین ماه بارداری اهمیت بیشتری دارد.

 

تغییرات بدن در اولین ماه بارداری

شروع تغییرات جنین در اولین ماه بارداری است. در این ماه اساسی‌ترین تغییرات در بدن مادر و جنین اتفاق می‌افتد و ارتباط اولیه مادر و جنین و تشکیل جفت برای غذارسانی به نوزاد نیز در این ماه اتفاق می‌افتد. در ماه اول جنین چهره اولیه را خود پیدا می‌کند و حلقه چشم‌ها مشخص می‌شوند. صورت کم کم شروع به شکل‌گیری پیدا می‌کند و اندازه جنین به چیزی حدود 7 میلی‌متر می‌رسد. حساسیت پستان‌ها، یبوست، خستگی بدون علت، سوزش سر دل، تکرر ادرار و بی‌میلی یا اشتهای زیاد به غذاها از تغییراتی هستند که در  اولین ماه بارداری در بدن مادر رخ می‌دهند.

 

دانستنی‌های ماه اول بارداری

اولین ماه بارداری تاثیر زیادی در وضعیت مادر و جنین در ماه‌های بعدی دارد. به همین دلیل مادران پیش از اقدام به بارداری باید اطلاعات خود در مورد دانستنی‌های ماه اول بارداری را تکمیل کنند. این اطلاعات شامل باید و نبایدهایی هستند که مادر باید با آن‌ها آشنایی داشته و در طول ماه اول آن‌ها را عملی کند.

 

کارهایی که در این ماه باید انجام شود

در اولین بخش از دانستنی‌های ماه اول بارداری به بایدهای این ماه و اقداماتی که مادر موظف به انجام آن‌هاست، پرداخته می‌شود. مراقبت‌های مادر از جنین باید از همین ماه آغاز شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • در ماه اول بارداری برای حفظ تعادل بدن ورزش منظم الزامی است. بهترین ورزش برای این دوران پیاده‌روی است، شرکت در کلاس‌های یوگا نیز می‌تواند برای آرامش مادر و جنین مناسب باشد
  • تغذیه در این ماه اهمیت زیادی دارد و تاثیر بالایی در رشد جنین می‌گذارد. بهتر است مادر در اولین ماه بارداری بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کند
  • تکرر ادرار، افزایش تعریق و خونرسانی به جنین در اولین ماه بارداری تا حد زیادی آب بدن مادر را کاهش می‌دهد، بنابراین نوشیدن حداقل 10 لیوان آب در روز اجباری است

 

مراقبت‌های مادر از جنین

 

کارهایی که باید از انجام آن‌ها پرهیز کرد

دانستنی‌های ماه اول بارداری شامل نبایدهایی هم می‌شوند. جلوگیری از انجام این نبایدها کمک می‌کند که جنین رشد بهتری داشته و سلامت او و مادر تامین شود. اقداماتی که در ماه اول برای حفظ سلامت جنین باید از آن‌ها خودداری کرد، این موارد هستند:

  • دوری از استرس
  • پرهیز از مصرف کافئین
  • عدم مصرف تنقلات به خصوص تنقلات پرچرب
  • خواب کافی
  • رسیدگی به بهداشت بدن به خصوص در ناحیه اندام تناسلی برای جلوگیری از عفونت

 

بارداری دوران شیرین اما پر استرس زندگی زنان

بارداری دوران بسیار شیرینی است که با افزایش اطلاعات به خصوص دانستنی‌های ماه بارداری می‌توان آن را بدون استرس سپری کرد. این مسئله مخصوصا برای مادرانی که نخستین بارداری خود را تجربه می‌کنند اهمیت زیادی دارد و اگر تمام مراقبت‌های آن را به خوبی رعایت کرد، حتی زایمان نیز فرآیند ساده‌تری خواهد داشت.

 

منابع و مراجع اصلی

https://www.pregnancybirthbaby.org.au/first-trimester

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/pregnancy/art-20047208

https://www.pampers.com/en-us/pregnancy/pregnancy-calendar/1-month-pregnant

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *