وبلاگ

درمان حساسیت به فصل بهار و تابستان؛ کارهایی که نباید بکنید

حساسیت-فصلی

فهرست مطالب

فصل‌ها با تمام زیبایی‌هایی که با خود به همراه می‌آورند تا رقم‌زننده لحظاتی خوش برای آدم‌ها باشند. اما برای برخی افراد مشکلاتی را ازلحاظ جسمانی نیز به وجود می‌آورند. حتماً در بین دوستان یا آشنایان و یا حتی اعضای خانواده خود شنیده‌اید که علت سرفه‌ها و عطسه‌های خود در برخی از فصل‌ها را آلرژی فصلی یا حساسیت فصلی، بیان می‌کنند. حساسیت‌های فصلی در تمام فصول و برای برخی از افراد به وجود می‌آیند. ممکن است عده‌ای به حساسیت در فصل بهار مبتلا شده و عده‌ای دیگر، حساسیت به تابستان و سایر فصل‌ها را تجربه کنند. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که آیا حساسیت‌های فصلی، درمان دارند؟ آیا باید نگران این‌گونه از آلرژی‌ها باشیم؟ پاسخ به این سؤال‌ها و برخی دیگر از موارد در این مطلب از سایت بی‌ بی دارو که یک داروخانه آنلاین است، داده می‌شود. همراه ما باشید.

 

حساسیت به بهار

حساسیت فصلی و علائم آن

با فرارسیدن فصل بهار و آغاز سال جدید، آلرژی‌ها و حساسیت‌های فصلی مختلفی در برخی از افراد بروز کرده و آن‌ها را گریبان‌گیر خود می‌کنند. شاید بتوان گفت که عطسه، سرفه، آبریزش بینی و چشم، احساس خارش در چشم از شایع‌ترین علائم حساسیت‌های فصلی به شمار آورد. هرکدام از موارد گفته‌ شده ممکن است در فصل‌های مختلفی برای افراد پیش بیایند و همان‌طور که گفته شد برخی‌ها حساسیت به تابستان داشته و برخی‌ دیگر به سایر فصل‌ها.
حساسیت‌های فصلی گاهی اوقات با شدت بیشتری در افراد نمایان می‌شوند. مثلاً افرادی هستند که علائم حساسیت‌ فصلی در آن‌ها با شدت بیشتری بروز یافته و افراد را با مشکلاتی مواجه می‌کنند. معمولاً گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان و بذر موجود در درختان از عوامل اصلی بروز آلرژی‌های فصلی به شمار می‌آیند. البته به این نکته توجه داشته باشید که به‌ جز موارد فوق، رخدادهای دیگری هم هستند که باعث ایجاد حساسیت فصلی شده و واکنش سیستم ایمنی بدن را به همراه خواهند داشت.

حساسیت به فصل بهار

معمولاً از نیمه‌های ماه اسفند حساسیت‌های بهاری شروع‌ شده و ممکن است تا تابستان به ‌طول بیانجامد؛ پس اگر در اواخر فصل زمستان دچار آلرژی‌های بهاری شدید، تعجب نکنید. اصلی‌ترین علت در ابتلا شدن افراد به حساسیت‌های فصل بهار، وجود گرده‌هایی است که توسط باد پخش می‌شوند. درختان و گل‌ها با تولید گرده‌های خشک و کم‌وزن که به‌راحتی با ملایم‌ترین نسیم‌ها به حرکت درمی‌آیند و در هوا پخش می‌شوند، زمینه را برای واکنش سیستم ایمنی بدن افراد و ابتلا شدن آن‌ها به حساسیت‌های فصلی، فراهم می‌کنند.
درختان گوناگونی مانند درخت سدر، گردو، سرو، چنار، افرا، صنوبر و … در فصل بهار شروع به گرده‌افشانی می‌کنند اما این احتمال وجود دارد که با توجه به نوع آب‌وهوای منطقه و همچنین نوع درخت، زمان گرده‌افشانی زودتر یا دیرتر شروع شود. آبریزش بینی، عطسه، آمدن اشک از چشم‌ها، خارش گلو و بینی، کیپ شدن سینوس‌ها ازجمله علائم حساسیتی در فصل بهار محسوب می‌شوند.
توجه داشته باشید که موارد فوق ممکن است در افرادی که حساسیت به تابستان نیز دارند، نمایان شوند. برای بهبود آلرژی‌های فصل بهار، داروهای زیادی وجود دارند که افراد پس از مراجعه به پزشک و شاید متخصص، به مصرف آن‌ها اقدام می‌کنند.
آنتی‌هیستامین‌ها ازجمله داروهایی است که استفاده از آن‌ها باعث کاهش میزان هیستامین در بدن شده که در نتیجه آن، میزان عطسه، آبریزش بینی و خارش کاهش می‌یابند. یکی دیگر از داروهای مؤثر در درمان حساسیت‌های فصلی در بهار، داروهای ضد احتقان هستند که این داروها در بهبود تورم و گرفتگی بینی مؤثر هستند.

برای مبتلا نشدن به حساسیت‌های فصل بهار، چه کارهایی نباید کرد

از آنجایی‌ که گرده‌های گل‌ها و درختان عامل اصلی در ابتلای افراد به حساسیت‌های فصل بهار هستند، بنابراین با انجام ندادن برخی از کارها می‌توان از ابتلا به این‌گونه حساسیت‌ها جلوگیری کرد. بهتر است موارد گفته‌ شده در زیر را انجام ندهید.
1- بیرون ماندن به مدت طولانی در بیرون از خانه در زمان اوج گرده‌افشانی گل‌ها
2- ماسک نزدن هنگام چمن‌زنی و انجام امورات باغبانی
3- بلند گذاشتن قد چمن‌ها
4- نزدیک شدن به چوب‌های کهنه
5- عوض نکردن لباس‌ها در فواصل زمانی کوتاه
6- عدم استفاده از کلاه و عینک آفتابی
با انجام ندادن 6 مورد ذکر شده، خود را در برابر ورود و نشستن گرده‌های گیاهان و درختان به خانه و بر روی لباستان مصون نکرده و عملاً باعث واکنش سیستم ایمنی بدنتان به این ذرات می‌شوید که درنتیجه آن، به‌راحتی خود را مبتلا به حساسیت‌های فصل بهار می‌کنید.

 

حساسیت به تابستان

حساسیت به تابستان، علائم و درمان آن

همان‌طور که گفته شد، حساسیت به فصل بهار ممکن است از اواخر زمستان شروع ‌شده و تا اوایل تابستان ادامه داشته باشد. ممکن است افراد علاوه بر حساسیت فوق، حساسیت به تابستان نیز داشته باشند و عملاً این فصل را به‌سختی پشت سر بگذرانند.
با شروع فصل تابستان، بخش زیادی از پوشش گیاهی از بین می‌رود. با از بین رفتن پوشش گیاهی و بیشتر شدن رطوبت موجود در هوا، بستر برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌شود. قارچ‌ها برای تغذیه و رشد از برگ‌ها و گیاهان مرده استفاده می‌کنند و با مصرف آن‌ها، رشد خود را به حداکثر می‌رسانند. راگوید یا پیربهار ازجمله گیاهانی است که در فصل تابستان باعث ایجاد آلرژی می‌شود؛ گرده‌های این گیاه می‌تواند تا هزاران متر همراه با باد حرکت کند. علاوه بر مورد فوق، آلودگی هوا در تابستان و گردوغبارهایی که گهگاه در تابستان رخ می‌دهند، از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد حساسیت به تابستان می‌باشند.
آبریزش بینی، سرفه، عطسه، قرمز شدن و خارش چشم‌ها از شایع‌ترین علائم حساسیت به فصل تابستان هستند. به‌منظور درمان حساسیت‌های فصل تابستان، می‌توان از داروهایی چون آنتی‌هیستامین، اسپری ضد احتقان بینی و قطره چشم استفاده کرد. چنانچه استفاده از داروهای فوق تأثیری در بهبود آلرژی نداشتند، افراد به پزشک مراجعه کنند. در این حالت ممکن است پزشک برای این افراد داروهایی مانند آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین و اسپری بینی آتروونت تجویز کنند.

برای مبتلا نشدن به آلرژی در تابستان، کارهای زیر را انجام ندهید

افراد زیادی وجود دارند که با آگاهی از خود در رابطه با حساسیت به تابستان، اقدام به انجام دادن برخی از کارها می‌کنند تا مبتلا به حساسیت فصلی در تابستان نشوند. به‌طورکلی می‌توان با انجام ندادن موارد زیر، تا حد خیلی زیادی از ابتلا به آلرژی‌های فصلی در تابستان، جلوگیری کرد.
1- ماندن در بیرون از منزل در هنگامی‌که گرده‌افشانی گیاهان به اوج می‌رسد.
2- باز گذاشتن در و پنجره‌ها و عدم استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا
3- عدم شتسشتو روتختی و ملحفه‌ها با آب گرم
4- عدم استفاده از ماسک هنگام استفاده از جاروبرقی
5- عدم استفاده از ماسک هنگام چمن‌زنی
6- عدم تعویض لباس‌ها در فواصل زمانی کوتاه

کلام آخر

ابتلا به حساسیت‌های فصلی برای تعداد زیادی از آدم‌ها رخ می‌دهد و زندگی آن‌ها را برای مدتی مختل می‌کنند. حساسیت به تابستان و بهار نسبت به پاییز و زمستان بیشتر بوده و به همین علت است برخی از افراد سعی می‌کنند با انجام کارهای پیشگیری از ابتلا به این نوع حساسیت‌ها جلوگیری کنند. همچنین با مصرف برخی داروها و مکمل‌های مولتی‌ ویتامین، می‌توان در صورت ابتلا به این حساسیت‌ها، آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن درمان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *