وبلاگ

راه‌های درمان سنگ کلیه؛ هر آنچه که لازم است بدانید

راه‌های درمان سنگ کلیه؛ هر آنچه که لازم است بدانید

فهرست مطالب

سنگ کلیه و دردهای عجیب و غریب آن که احتمالا اگر از کسی که آن را تجربه کرده بپرسید، می‌گوید یکی از بدترین و زجرآورترین دردهایی است که هرکس می‌تواند در زندگی حود تجربه کند… سنگ کلیه در افراد بسیاری با توجه به ژنتیک یا در اثر رژیم غذایی نادرست در بدن بوجود می‌آید که اگر به موقع اقدام به درمان آن نکنید، ممکن است تبعات فراوانی داشته باشد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از این درد رنج می‌برید و فکر درمان برای آن هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا روش‌های درمان سنگ کلیه را به شما بگوییم.

چرا افراد دچار سنگ کلیه می‌شوند؟

احتمالا می‌دانید که سنگ کلیه در اثر تجمع رسوب، نمک و املاح در بدن ایجاد می‌شود و از طریق ادرار دفع می‌گردد. اگر شما به این درد دچار شدید لازم است به متخصص اورولژی مراجه نموده تا بتوانید برای درمان به موقع و سریع اقدام نمایید.

سنگ کلیه چه علامتی دارد؟

سنگ کلیه چه علامتی دارد؟

جالب است بدانید که بسیاری از افرادی که سنگ کلیه دارند یا آن را دفع می‌کنند اصلا علائمی ندارند. اما در شرایط حاد فرد ممکن است مواردی مانند سوزش ادرار، حالت تهوع و تکرر ادرار را تجربه نماید.

درد در بدن شخص زمانی اتفاق می‌افتد که سنگ کلیه در مجاری ادرار جابه جا شده یا در حال خروج است. پس باید برای درمان سنگ کلیه در ابتدا بدانید که سنگ در چه وضعیتی است و بدون نیاز به سنگ‌شکن قابل دفع شدن هست یا خیر.

همچنین بخوانید: زخم معده چیست؟ + راه‌های پیشگیری و درمان

انواع سنگ کلیه و دلایل شکل گیری

راه‌های مداوای سنگ کلیه با توجه به نوع سنگ شما می‌تواند متفاوت باشد و باید این موضوع تحت بررسی قرار بگیرد که سنگ شما در اثر رسوب چه موادی در بدن شکل گرفته است.

سنگ‌های کلسیمی که به دلیل خوردن میزان زیادی لبنیات، چیپس و شکلات در بدن ایجاد می‌شوند نوع اول این سنگ‌ها می‌باشند

سنگ‌های استرویت از جمله سنگ‌هایی است که در خانم‌ها و به علت عفونت‌های ادراری در بدن تشکیل می‌شوند

موارد ژنتیکی، چاقی، رژیم غذایی با پروتئین بالا و بیماری‌های مربوط به روده از جمله دیگر مواردی است که می‌تواند در ایجاد سنگ کلیه موثر باشد.

راه‌های درمان سنگ کلیه

حالا که درمورد سنگ کلیه به طور کامل اطلاعات کسب نمودید، لازم است که درمورد روش‌های مداوای سنگ کلیه هم اطلاع یابید.

امروزه روش‌های مختلفی برای مداوای سنگ کلیه وجود دارد که برخی از آن‌ها از طریق دارو، برخی دیگر روش‌های گیاهی و در نهایت بعضی از آن‌ها به سنگ‌شکن یا جراحی منجر می‌شود.

در ادامه به برخی از روش‌های دفع سنگ کلیه اشاره می‌نماییم:

1. نوشیدن آب

نوشیدن آب

اگر سنگ کلیه‌تان کوچک باشد، می‌توانید به راحتی با نوشیدن آب از صبح ناشتا به صورت پشت سر هم تا شب به میزان ۱۲ لیوان، سنگ کلیه را دفع نمایید. دفع این نوع سنگ کلیه که اصولا بدون درد می‌باشد، در مدت زمان ۳ تا ۵ روز انجام می‌شود.

2. خوردن داروهای شل کننده عضلات

اگر با نوشیدن آب سنگ کلیه‌تان دفع نشد، باید به پزشک مراجعه نمایید. پزشک اگر تشخیص دهد که سنگ بزرگ نیست، با تجویز داروهای شل کننده در کنار مسکن احتمال دفع سنگ را در بدن بالا می‌برد. این روش دفع ممکن است کم یدردناک باشد، اما در ۹۰ درصد مواقع جواب می‌دهد. مصرف مکمل های کلیه و مجاری ادرار فراموش نشود.

3. نوشیدن عرق خارشتر

این عرق که بر عقیده‌ی بسیاری از افراد از جمله برترین درمان‌های گیاهی برای دفع سنگ است، برای مداوای سنگ کلیه کوچک کارساز است و می‌تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند.

4. پریدن از پله

بسیاری از پزشکان ممکن است به شما توصیه کنند که آب بنوشید و مرتب بپرید!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این روش در بسیاری از افراد کارساز بوده و موجب مداوای سنگ کلیه در افراد خواهد شد.

5. سنگ‌شکن

اگر سنگ کلیه‌تان بزرگ باشد و از طریق روش‌های فوق انجام نشود، باید از طریق امواج سنگ‌شکن اقدام نمایید تا سنگ کلیه‌تان کوچک شده و به راحتی دفع گردد.

6. جراحی

اگر سنگ به حدی بزرگ باشد که از طریق مجاری ادراری و سنگ‌شکن نتواند خارج شود، باید از طریق جراحی آن را خارج نمود.

جمع‌بندی

همانطور که تا به این قسمت از مطلب همراه ما بودید. متوجه شدید که راه‌های مداوای سنگ کلیه متفاوت است و بهتر است باتوجه به عادات و رژیم غذایی‌تان از ابتلا به آن جلوگیری نمایید. برای اینکه بدنی قوی و سالم داشته باشید می‌توانید انواع مکمل های مولتی ویتامین را در داروخانه آنلاین ببینید و هر آنچه برای داشتن بدنی سالم نیاز است برای خود تهیه نمایید. همچنین اگر دوست دارید درمورد سلامت پوست و ناخن بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم حتما مطلب آشنایی با مکمل های پوست، مو و ناخن را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *