وبلاگ

دلیل زردی نوزاد چیست؟ + علائم و راهکارها

دلیل زردی نوزاد چیست؟ + علائم و راهکارها

فهرست مطالب

نوزاد شما، عزیزترین موجودی است که از طرف خداوند به شما هدیه شده و همه‌ی والدین در روزهای ابتدایی پس از به دنیا آمدن کودک، استرس زیادی در خصوص سلامت نوزاد دارند.

بیماری‌های مختلفی برای نوزادان ممکن است به وجود بیاید که بسیاری از آن‌ها شایع و بی‌خطر هستند اما در هر صورت پدر و مادر نگران حال کودک خود می‌شوند.

یکی از بیماری‌هایی که بسیاری از نوزادان به آن دچار می‌شوند زردی است. اما در این مطلب میخواهیم به شما بگوییم دلیل زردی نوزاد چیست و چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا هر ابهامی در این خصوص دارید برطرف شود.

چرا نوزادان دچار زردی می‌شوند؟

چرا نوزادان دچار زردی می‌شوند؟

زردی یا همان یرقان بیماری است که باعث می‌شود کودک پوستش زرد شود و چشم‌ها به سفیدی بگراید. این بیماری از آن جهت در بدن کودک ایجاد می‌شود که بیلیروبین در خون کودک بالا باشد.

سوالی که در این خصوص وجود دارد این است که این بیماری از چه زمانی معمولا خودش را نشان می‌دهد؟

اصولا پزشکان معتقدند اوج این بیماری از ۵ یا ۶ روزگی نوزاد است که ممکن است زودتر از آن هم علائم خود را نشان دهد.

طبق تحقیقات بیش از ۶۵ درصد نوزادان تا حدی از یرقان را تجربه می‌نمایند اما بدن نوزاد پس از مدتی خودش را ترمیم می‌کند.

اما نکته‌ای که در این خصوص مهم می‌باشد این است که اگر یرقان درمان نشود ممکن است در نوزاد بیماری‌های سنگین یا فلج‌های مغزی را به دنبال داشته باشد. پس اگر نوزادتان دچار زردی شد و علائم آن را دیدید، بدون اینکه استرس و اضطراب داشته باشید، به پزشک متخصص مراجعه نمایید و درمان زردی را پیگیری نمایید.

همچنین بخوانید:بهترین مکمل برای رشد کودکان چیست؟!

دلیل زردی نوزاد چیست؟

اما در این قسمت می‌خواهیم بدانیم که دلیل زردی نوزاد چیست؟

بسیاری از نوزادان وقتی به دنیا می‌آیند در خونشان مقداری بیلیروبین دارند که اصلا به خاطر رنگ زردش باعث زردی در نوزاد می‌شود. این ماده که در بدن بسیاری از نوزادان وجود دارد، به وسیله‌ی روده و کلیه و از همین طریق تصفیه و دفع می‌شود.

اما این مشکل زمانی در نوزاد بوجود می‌آید که کودک شما مقدار زیادی از این ماده‌ی زرد رنگ را دارد که بدنش نمی‌تواند آن را به همان میزانی که بوجود می‌آید دفع کند. به همین خاطر بیلیروبین در بدن می‌ماند و موجب زردی و یرقان در بدن نوزاد می‌شود.

زردی از چه زمانی در بدن نوزاد بوجود می‌آید؟

بسیاری از نوزادان از همان ابتدا پس از به دنیا آمدن از روز اول زردی را تجربه می‌کنند. اما شیوع بیشتر آن از روز چهارم به بعد است.

ابتلا به زردی در چه نوزادانی بیشتر است؟

ابتلا به زردی در چه نوزادانی بیشتر است؟

همانطور که تا به این بخش از این مطلب خواندید، ما درباره دلیل زردی نوزاد با شما صحبت نمودیم. اما برای بسیاری از والدین این سوال پیش می‌آید که چرا برخی نوزادان اصلا زردی را تجربه نمی‌کنند؟

دلیل اصلی این موضوع ژنتیک است. بسیاری از کودکان تازه متولد شده اصولا خواهر یا برادرشان هم این موضوع را تجربه کرده اند. همچنین نوزادانی که پیش از زمان موعد متولد می‌شوند نیز این جریان را بیشتر تجربه می‌کنند. از دیگر دلایل زردی نوزاد می‌تواند وجود بیماری فیبروزکیستیک باشد. به هر حال هرکدام از این موارد در بوجود آمدن زردی در نوزاد موثر هستند.

شیر مادر موجب زردی می‌شود!

این باور بسیار غلطی است که بسیاری از افراد تا به حال آن را مطرح کرده اند. اما این موضوع دلیل زردی نوزاد نیست، بلکه می‌تواند درصد ریسک ابتلا را بالا ببرد. زیرا طبق تحقیقات و آمار، کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌نمایند، بیشتر درگیر این معضل می‌شوند.

تنها نکته‌ای که در این خصوص لازم است بدانید این است که این عامل خطرناک نیست و تنها ممکن است کمی کبد نوزاد را اذیت کند.  اگر دوست دارید انواع مکمل های کودکان را به سادگی داشته باشید، می توانید همین حالا از داروخانه آنلاین سفارش بدهید و خریدی امن را تجربه نمایید.

نوزادانی که یرقان دارند چه ویژگی‌هایی دارند؟

نوزادانی که دچار زردی می‌شوند معمولا این شرایط را تجربه می‌کنند:

  1. 1. نوزاد صورتش زرد و چشمانش سفید می‌شود
  2. 2. بخش‌هایی مانند سینه‌ها و دست‌ها زودتر و بیشتر از سایر قسمت‌های بدن این زردی را نشان می‌دهند
  3. 3. در خوردن شیر مقاومت دارند
  4. 4. دائما بی‌حال و خواب‌آلود هستند
  5. 5. صدای گریه‌هایشان بسیار بلندتر از حالت عادی است

جمع­ بندی

همانطور که دیدید این مطلب درمورد دلیل زردی نوزاد بود که برای والدینی که تازه کودکشان به دنیا آمده مطلبی بسیار مهم است. امیدواریم این مطلب از نگرانی هایتان کم کرده و بتوانید راهکارهای مفیدی برای آرامش خاطر شما نشان داده باشد.

اگر دوست دارید درباره نوزاد و بهترین برنامه غذایی نوزاد تا یک سالگی بدانید حتما این مطلب را هم بخوانید

1 دیدگاه در “دلیل زردی نوزاد چیست؟ + علائم و راهکارها

  1. مهسا محمدی گفت:

    با سلام
    اگر نوزادتون زردی گرفت , بهش قطره گیاهی بیلی ناستر بدین
    خیلی موثره
    من به دخترم دادم و واقعا جابگو بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *