وبلاگ

زخم معده چیست؟ + راه‌های پیشگیری و درمان

زخم معده چیست؟ + راه‌های پیشگیری و درمان

فهرست مطالب

زخم معده یکی از بزرگ‌ترین مشکلات درونی است که می‌تواند برای افراد مختلف در سنین متفاوت و گوناگونی بروز پیدا کند. برای آن که بتوانید جلوی این مشکل بزرگ را بگیرید، لازم است تا بدانید این بیماری در اثر چه عواملی بروز پیدا می‌کند، نشانه‌های بروز آن چیست و اگر دچار اسیب در ناحیه معده شویم چه مشکلاتی را تجربه خواهیم کرد. همگی این موارد را در ادامه در کنار روش‌های درمان این بیماری برای شما توضیح داده‌ایم که بهتر است به دقت به آن‌ها توجه کنید.

زخم معده چیست؟

ابتدا باید بدانیم زخم معده چیست و سپس به مسائل و مواردی که می‌توانند در ارتباط با آن قرار بگیرند، بپردازیم. زخم معده در واقع زمانی ایجاد می‌شود که زخم‌های کوچک و بزرگی در دیواره داخلی معده شما ساخته شده و دیگر معده نتواند همچون قبل کار خود را انجام دهد. این موضوع سبب می‌شود که نتوانید به راحتی حجم مورد نیاز از غذای خودتان را بخورید و یا در صورتی که گرسنه شوید درد‌های شدیدی را در معده خود احساس کنید. تمامی این موارد سبب می‌شوند تا نیاز فوری به درمان زخم معده داشته باشید.

عوامل ایجاد زخم معده

عوامل مربوط به ایجاد اسیب در ناحیه معده در حقیقت فقط یک مورد است و باقی مواردی که می‌شناسید، صرفاً این موضوع را تشدید می‌کنند. زخم معده به دلیل وجود نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است که سبب بروز زخم در مخاط دیواره معده می‌شود. از جمله دیگر موارد که معمولاً به عناون عوامل ایجاد زخم می‌شناسند، می‌توان گفت که این موارد صرفاً سبب تشدید حالت‌های زخم می‌شوند. غذا خوردن نامناسب، غذا‌های تند، استرس، بی‌خوابی و… همگی جزء این موارد هستند.

نشانه‌های بروز زخم معده

حال که متوجه شدیم زخم معده چیست و چه عواملی نیز باعث بروز آن می‌شوند، بهتر است نشانه‌های این بیماری را نیز بشناسیم و در صورتی که یک یا چند مورد از این عوامل و نشانه‌ها را با یکدیگر داشتید، بتوانید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و بیماری خود را درمان کنید.

درد

اولین و بارزترین نشانه‌ای که در خصوص اسیب در ناحیه معده می‌توانید بشناسید مربوط به وجود درد در معده می‌شود. زخم معده معمولاً با درد‌های شدیدی همراه است که برخلاف شدید بودن این درد‌ها می‌توان گفت آن‌ها موقتی هستند و به سرعت برطرف می‌شوند. زمانی که معده خالی باشد و گرسنه باشید. میزان این درد‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

حالت تهوع و استفراغ

مورد بعدی داشتن حالت تهوع است. حالت تهوع می‌تواند در دو زمان بیشترین مقدار خودش را داشته باشد. مورد اول در زمان خالی بودن معده و مورد دوم در زمان غذا خوردن زیاد است. در برخی از موارد اگر حالت تهوع شدت پیدا کند، می‌تواند به استفراغ نیز تبدیل شود.

گاهی اوقات اگر زخم معده بسیار شدید باشد، می‌تواند استفراغ همراه با خون را به همراه داشته باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد و نباید به هیچ وجه نادیده گرفته شود. وجود خون در استفراغ می‌تواند دلیل زخم معده‌های وخیم باشد.

کاهش وزن غیر طبیعی

همان طور که گفته شد با داشتن آسیب در ناحیه معده نمی‌توانید به درستی و به اندازه کافی غذا بخورید. این موضوع سبب می‌شود که به صورت ناگهانی و بدون داشتن هیچگونه بیماری و… دچار کاهش وزن ناگهانی شوید. این مورد می‌تواند یکی از دلایل اصلی داشتن زخم معده در نظر گرفته شود.

مدفوع بد رنگ و بد بو

یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌تواند مربوط به داشتن زخم معده شود، داشتن مدفوع بد رنگ و بد بو است. رنگ بد نیز معمولاً به سمت سیاهی متمایل است و غیر طبیعی می‌باشد.

سرگیجه

سرگیجه

داشتن سرگیجه که به صورت مقطعی باشد نیز در صورتی که خسته نباشید و یا مشکل دیگری همچون میگرن و سینوزیت نداشته باشید، می‌تواند یکی از دلایل اسیب در ناحیه معده تلقی شود.

تنفس سخت

ریه‌ها نیز می‌توانند به صورت غیر مستقیم در این ماجرا درگیر شوند. در حقیقت سخت نفس کشیدن می‌تواند یکی از نشانه‌های غیر مستقیم وجود زخم معده باشد که باید حتماً توسط پزشک معاینه شود.

خستگی مفرط

داشتن خستگی‌های مفرط و مزمن یکی دیگر از نشانه‌های وجود زخم معده است. این خستگی‌ها معمولاً از همان ساعت‌های ابتدایی روز که تازه از خواب بیدار شده‌اید می‌تواند شروع شود و شما را به طور کامل از انجام فعالیت‌های روزمره‌تان بیاندازد.

دل درد شدید

مورد بعدی در خصوص داشتن دل درد شدید است. درد‌های شدیدی که در ناحیه شکمی و به خصوص در ناحیه معده، مری و قسمت‌های بالایی روده ایجاد می‌شود را می‌توانیم از جمله نشانه‌های وجود زخم معده بدانیم.

رنگ پریدگی پوست

مورد بعدی در خصوص رنگ پریدگی پوست است. رنگ پریدگی پوست می‌تواند به دلیل عدم فعالیت درست معده شکل بگیرد و به همین دلیل نیز می‌توانیم بگوییم که این مورد نیز یکی دیگر از نشانه‌های وجود زخم در دیواره معده است.

روش‌های درمان زخم معده

روش‌های درمان زخم معده

اما با چه روش‌هایی می‌توان زخم و اسیب معده را درمان کرد؟ تا اینجا متوجه شدید که روش‌های مختلف و همچنین نشانه‌های گوناگونی برای درمان اسیب در ناحیه معده وجود دارد؛ اما با استفاده از چه راه حل‌هایی می‌توان به درمان این موضوع پرداخت؟ در این قسمت به مواردی اشاره کرده‌ایم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به درمان زخم معده‌های خود بپردازید.

  • خوردن خوراکی‌هایی با درصد پروبیوتیک بیشتر
  • داشتن رژیم غذایی کامل و کلی
  • حذف نوشیدنی‌های گازدار و سنگین از رژیم غذایی
  • کنترل استرس و فشار عصبی
  • کاهش مصرف دخانیات تا حد ممکن
  • کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • خواب کافی و با کیفیت
  • مصرف مکمل های مولتی ویتامین
  • مصرف مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن

جمع‌بندی

متوجه شدید که زخم معده می‌تواند بیماری بسیار خطرناکی باشد که علاوه بر کاهش اشتها و کاهش وزن، احتمال آن وجود دارد که شما را دچار بیماری‌های جدی‌تری همچون سرطان نیز کند. با توجه به مواردی که در خصوص درمان زخم معده و مواردی که سبب پیشگیری از پیشرفت بیشتر این بیماری می‌شوند، احتمالاً نیاز دارید تا دارو‌هایی را مصرف کنید. این دارو‌ها را می‌توانید از داروخانه آنلاین سفارش دهید و از این طریق می‌توانید به سادگی و بدون آن که زمان زیادی را به دنبال دارو‌های مورد نظرتان در داروخانه‌های مختلف صرف کنید، خرید خود را انجام داده و در عرض چند روز آن را تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *