وبلاگ

عملکرد انسولین در بدن چیست | آشنایی با انواع تولید شده انسولین

عملکرد انسولین در بدن

فهرست مطالب

انسولین چیست

انسولین هورمونی طبیعی است که در بدن انسان و در لوزالمعده ساخته شده و ترشح می‌شود. عملکرد انسولین در بدن برای حفظ تعادل قند خون است، این هورمون گلوکز را از غذای مصرفی دریافت و وارد سلول‌ها می‌کند تا به عنوان سوخت استفاده شود. انرژی بدن و متابولیسم سلول‌ها تا حد زیادی وابسته به انسولین است و زمانی که این ماده در بدن تولید نشود، مشکلات زیادی مانند افزایش قند خون، ضعف انرژی و… رخ می‌دهد.

 

عملکرد انسولین در بدن چیست

عملکرد انسولین در بدن هدایت گلوکز در خون و انتقال آن به سلول‌هاست. گلوکز جذب شده توسط سلول‌ها به عنوان سوخت و منبع انرژی آن‌ها مصرف می‌شود، در افرادی که بدن آن‌ها توانایی تولید انسولین ندارد این گلوکز در خون آزاد بوده و چون به مصرف سلول‌ها نمی‌رسد موجب افزایش قند خون می‌شود. این عارضه عامل اصلی بیماری دیابت است.

 

انواع تولید شده انسولین

در بیماران دیابتی که بدن آن‌ها به مقدار کافی انسولین تولید نمی‌کند، بیمار باید کمبود این ماده را با مصرف انسولین مصنوعی جبران کند. انسولین‌های تولید شده در آزمایشگاه‌ها برای مصرف بیماران دیابتی انواع مختلفی دارند که در 4 گروه کوتاه اثر، متوسط اثر، طولانی اثر و سریع اثر دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه هر کدام از این 4 گروه را بررسی می‌کنیم.

 

انسولین سریع اثر

این نوع از انسولین به وسیله تزریق زیرجلدی وارد بدن می‌شود. این نوع از انسولین به کنترل قند خون بعد از مصرف غذا کمک می‌کند و مانع افزایش بیش از اندازه آن می‌شود. این نوع از انسولین خود دارای انواع زیر است:

  • انسولین آنالوگ: این انسولین بین 5 تا 15 دقیقه اثر می‌گذارد و تاثیر آن در بدن چیزی حدود 4 ساعت باقی می‌ماند. برای افزایش مدت اثر این نوع انسولین باید دز مصرفی آن را بیشتر کرد.
  • انسولین منظم: انسولین انسانی منظم، دیرتر از نوع قبل اثر می‌کند و حدودا 30 تا 60 دقیقه زمان می‌برد تا در بدن اثر کند. اثر این انسولین تقریبا 8 ساعت در بدن باقی می‌ماند.

 

انسولین سریع اثر

 

انسولین با اثر متوسط

نوع بعدی انسولین‌های تولید شده در آزمایشگاه‌ها انسولین متوسط اثر است. سرعت جذب این انسولین در خون کمتر است اما ماندگاری بیشتری در بدن دارد. جذب این انسولین در بدن چیزی حدود 1 تا 2 ساعت زمان می‌برد و گاهی جذب کامل آن و شروع اثرگذاری تا 6 ساعت هم طول می‌کشد اما تقریبا 12 ساعت و گاهی بیشتر در بدن ماندگاری دارد.

 

انسولین کوتاه‌اثر

انسولین کوتاه اثر نوع دیگر انسولین‌هاست که بهتر است قبل از غذا مصرف شود، بعد از تزریق این انسولین اثر آن حدود 1 ساعت بعد شروع شده و تا 5 ساعت نیز در بدن باقی می‌ماند.

 

انسولین طولانی‌اثر

در نهایت انسولین‌های طولانی اثر هستند. عملکرد انسولین در بدن از نوع طولانی اثر، در بدن به سرعت آغاز شده، بعد از 1.5 تا 2 ساعت به طور کامل جذب بدن شده و گاهی تا 24 ساعت هم اثر آن در بدن باقی می‌ماند.

 

انواع تولید شده انسولین

 

انسولین؛ هورمونی که انرژی و عملکرد مطلوب بدن به آن بستگی دارد

برخلاف تصور بیشتر مردم که انسولین فقط در کنترل دیابت موثر است، این ماده نقش‌ زیادی در سلامتی دارد که تعادل قند خون یکی از آن‌هاست. تامین انرژی سلول‌ها و امکان فعالیت آن‌ها وابسته به انسولین است که این مسئله در سلامت کل بدن تاثیر دارد. خوشبختانه هورمون انسولین توسط بشر و در آزمایشگاه‌ها هم تولید می‌شود تا افرادی که بدن آن‌ها انسولین کافی تولید نمی‌کند، به دلیل نبود این ماده دچار مشکل نشوند.

 

منابع و مراجع اصلی

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/diabetes-and-insulin

https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/types-insulin

https://www.verywellhealth.com/insulin-action-reference-chart-1087281

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *