وبلاگ

مزایای مصرف لبنیات چیست و چرا برای هر سنی الزامی است؟

مزایای مصرف لبنیات چیست و چرا برای هر سنی الزامی است؟

فهرست مطالب

مزایای مصرف لبنیات شامل چه مواردی می‌شود؟ مسلماً همه شما در خصوص اهمیت مصرف لبنیات و برخی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که این مواد غذایی می‌توانند برای بدن داشته باشند، مواردی را شنیده‌اید. برای آن که با این موضوع هرچه بهتر و کامل‌تر آشنا شوید، بهتر است بدانید که هر کدام از مواد لبنی دارای چه ویژگی‌هایی هستند و چگونه می‌توانیم به شکلی آن‌ها را مصرف کنیم که خیالمان از بابت دریافت تمام ویتأمین‌ها و مواد معدنی راحت باشد.

مزایای مصرف لبنیات چیست؟

مزایای مصرف لبنیات چیست؟

مزیت‌هایی که در پی مصرف لبنیات می‌توانید به دست‌آورید، شامل موارد مختلف و متعددی می‌شود که هر کدام از آن‌ها بر یک گوشه از سلامت بدن شما مؤثر هستند. در این بخش به چند مورد از مهم‌ترین نقاط قوتی که در پی مصرف لبنیات به دست خواهید آورد، اشاره می‌کنیم.

جلوگیری از پوکی استخوان

یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که در سنین بالا یعنی میانسالی و پیری می‌تواند برای افراد رخ دهد، مربوط به بیماری پوکی استخوان می‌شود. در طی این بیماری میزان کلسیمی که در استخوان‌ها تجمع پیدا کرده است، به قدری کم می‌شود که ساختار استخوان‌های بدن پفکی مانند شده و با کوچک‌ترین ضربه و مشکلی، شکستگی پیدا می‌کند.

انواع شیر‌های کم چرب و پر چرب و دیگر لبنیات همچون کشک و… می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تأمین کلسیم مورد نیاز بافت استخوانی بدن باشند. مصرف این مواد بدن را از خطر ابتلا به پوکی استخوان دور نگه می‌دارد و سلامت شما را هرچه بهتر و بیشتر تضمین می‌کند.

کاهش احتمالاً ابتلا به سرطان

مورد بعدی در خصوص کاهش پیدا کردن احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف در پی مصرف کلسیم و انواع لبنیات است. به طور مثال اگر به صورت مستمر و مداوم شیر مصرف کنید، میزان ابتلای شما به سرطان‌هایی همچون سرطان روده بزرگ و سرطان سینه بسیار کاهش پیدا می‌کند.

این موارد صرفاً به دنبال دریافت کلسیم از لبنیات نیست، بلکه مزایای مصرف لبنیات شامل موارد مختلف دیگری همچون دریافت انواع ویتأمین‌ها و مواد معدنی نیز می‌شود. به طور مثال چربی موجود در لبنیات که با نام اختصاری CLA شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین ترکیباتی است که می‌تواند از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

مورد بعدی در خصوص ویتامین D است که در انواع شیر و لبنیات وجود دارد. این ویتأمین می‌تواند سبب افزایش رشد سلولی و همچنین جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها شود. ویتامین D به طور ویژه‌ای برای افرادی که در خانه‌ها و محیط‌های کم نور زندگی می‌کنند، می‌تواند اهمیت داشته باشد.

پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی

پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی هم مربوط به خود قلب و هم مربوط به اندام‌ها و رگ‌هایی می‌شود که به این پمپاژ‌کننده خون ارتباط دارند. شیر و انواع مختلف لبنیات علاوه بر کلسیم دارای مواد دیگری همچون پتاسیم و… نیز هستند. ماده پتاسیم می‌تواند در عروق سرخرگی آزاد شده و کاهش فشار خون و در واقع تنظیم فشار خون را به صورت مزمنی داشته باشد.

با توجه به آزمایشات و موارد و مسائلی که پیش آمده است لازم است بگوییم که افرادی که روزانه ۴ گرم پتاسیم در رژیم غذایی خودشان دریافت می‌کنند، در حقیقت نصف دیگر افراد با خطر مرگی که در اثر سکته‌های قلبی رخ می‌دهد، مواجه می‌شوند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت و چاقی

بیماری دیابت یا مرگ خاموش که از نوع دوم باشد، نوعی بیماری است که در طول زندگی فرد برای او رخ می‌دهد و می‌تواند دلایل متعددی همچون نداشتن رژیم غذایی مناسب و همچنین نداشتن نظارت بر روی فعالیت‌های ورزشی داشته باشد.

با مصرف کردن لبنیات می‌توانید هم خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهید و هم آن که تا حدود بسیاری جلو چاقی را بگیرید.

میزان نیاز به کلسیم در مراحل مختلف زندگی

آیا میزان نیاز افراد به کلسیم و دیگر مواد معدنی که در لبنیات وجود دارد، در طول زندگی تغییر می‌کند؟ برای آن که نسبت به این موضوع اطلاعات بیشتری داشته باشید این بخش را مطالعه کنید.

معمولاً در سنین رشد که از ابتدای تولد تا ۱۶ الی ۲۰ سالگی طول می‌کشد، میزان نیاز بدن به کلسیم بیشتر از هر دوره دیگری است. در این مدت بدن می‌تواند بیشترین جذب کلسیم را داشته باشد و همین موضوع سبب می‌شود که میزان مصرف کلسیم در این دوره بیشتر مورد توجه باشد.

از سوی دیگر باید گفت که خانم‌های باردار و خانم‌هایی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، لازم است تا مصرف کلسیم بیشتری داشته باشند. این مسأله مربوط به آن است که مادر باید کلسیم مورد نیاز نوزاد و یا جنین را نیز تأمین کند.

افراد مسن به دلیل آن که پس از کهولت سن کمتر توانایی جذب کلسیم را دارند، نیاز دارند تا کلسیم بیشتری را نیز مصرف کنند. همین مسأله سبب می‌شود تا این افراد نیاز بیشتری به این ماده پیدا کنند.

 

بیشتر بخوانید: مهم ترین روش های پیشگیری از پوکی استخوان

جمع‌بندی

در خصوص مزایای مصرف لبنیات موارد بسیار زیادی را مطرح کردیم. این موارد نشان می‌دهند که مصرف کردن این گروه از مواد غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی بهتر و سالم‌تری را داشته باشید. فراموش نکنید که اگر بیش از اندازه معین و مشخص لبنیات و یا انواع مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن را مصرف کنید، در عوض آن که بدن شما از کلسیم و… سرشار شود، احتمالاً دچار مشکل حاصل از ازدیاد کلسیم خواهید شد. برای تهیه انواع قرص کلسیم و… نیز می توانید به داروخانه آنلاین بی بی دارو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *