وبلاگ

مفیدترین غذاها برای تقویت معده  

مفیدترین غذاها برای تقویت معده

فهرست مطالب

در دنیای امروز که استفاده از غذاهای آماده و فست‌فود رواج بسیاری پیدا کرده است افراد زیادی دچار بیماری‌های معده و دستگاه گوارش می‌شوند. علاوه بر غذا، شرایط زندگی و کار افراد و استرسی که در طول روز متحمل می‌شوند عملکرد ضعیف دستگاه گوارش می‌گردد. ضعیف بودن معده می‌تواند مشکلات و بیماری‌های زیادی را برای افراد به وجود آورد. همچنین باعث اختلال در هضم غذا خواهد شد که این خود مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین استفاده از غذاهای سالم و همچنین غذاهایی که باعث تقویت معده و روده می‌شود بسیار ضروری می‌باشد. با مصرف این مواد غذایی می‌توانید بر بسیاری از بیماری‌های خود غلبه کرده و معده درد خود را درمان نمایید.داروخانه تخصصی مادر و کودک در این مقاله مفیدترین غذاها برای تقویت معده را به شما معرفی می‌کند تا با مصرف آن‌ها دستگاه گوارش سالمی داشته باشید.

مفیدترین غذاها برای تقویت معده

یکی از اندام های مهم بدن دستگاه گوارش می باشد و در سلامتی ما نقش بسیار مهمی دارد. زیرا از بین بردن مواد زائد و جذب مواد مغذی وظیفه این قسمت از بدن می‌باشد. بهره بردن از تغذیه مناسب به تقویت معده کمک زیادی خواهد کرد. متأسفانه افراد زیادی دارای مشکلات گوارشی متفاوتی مانند نفخ، گاز، درد شکم، اسهال و یبوست هستند. عارضه‌هایی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری رفلاکس معده، بیماری کرون، دیورتیکولیت و سوزش معده می‌تواند باعث ابتلا به بیمارهای خطرناک تر گوارشی گردد. با این وجود یک فرد در صورت سالم بودن نیز می‌تواند به دلیل مواردی مانند کمبود فیبر و پروبیوتیک در رژیم غذایی درگیر مشکلات گوارشی شود.

 

پروبیوتیک چیست ؟

اصطلاحاتی هستند که امروزه از سوپرمارکت گرفته تا داروخونه ها خیلی شنیده و برخورد می کنیم.تیم علمی سایت بی بی دارو اینجا هستند که شما را در انتخاب پروبیوتیک های مناسب کمک نمایند.

باکتری های مفیدی هستند در جهت افزایش میزان سلامت ما فعالیت دارند این باکتری ها ممکن است در قسمتهای مختلف بدن ما باشند از پوست، دهان و قسمتهای دیگر، ولی عمده ترین جایی که این ها فعالیت دارند دستگاه گوارش می باشد.

برای تقویت معده چه بخوریم؟

برای اینکه معده و گوارش سالم داشته باشید باید بدترین و بهترین مواد‌غذایی برای معده و دستگاه گوارش را بشناسید تا در مصرف آن‌ها دقت نمایید. خوب است بدانید که عوامل دیگری مانند ناراحتی عاطفی یا خوردن بیش از حد غذا نیز در مشکلات هاضمه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. در این قسمت تعدادی از مفیدترین غذاها برای تقویت معده را معرفی می‌کنیم.

ماست

ماست

ماست در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مهمی را ایفا می‌کند. لازم به ذکر است که ماست معمولا از راه تخمیر باکتری‌های اسید‌لاکتیک شیر ساخته می‌شود. این ماده غذایی خوش طعم حاوی باکتری‌های مفید پروبیوتیک می‌باشد. این باکتری‌ها در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند و به هضم غذا کمک زیادی کرده و همچنین معده را سالم نگه خواهند داشت. پروبیوتیک‌ها در محل روده تولید و ساخته می‌شوند. مصرف خوراکی‌هایی مانند ماست باعث راحت‌تر شدن هضم غذا می‌گردند. پروبیوتیک به درمان مشکلات گوارشی مثل اسهال، نفخ و یبوست بسیار کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که برای بهبود قند شیر و همچنین سریع‌تر هضم شدن لاکتوز مفید می‌باشد. لازم است بدانید که تمامی ماست‌های موجود در بازار دارای پروبیوتیک نیستند. پس هنگام خرید حتما به این نکته دقت نمایید.

خرمالو

بهترین و موثرترین دارو، برای تقویت معده و التیام بیماری‌های التهابی روده خرمالوی نارس می‌باشد که بسیار گس و قابض بوده و حالت جمع‌شدگی در دهان ایجاد می‌کند. خرمالویی که رسیده نباشد برای پرزهای معده و تقویت پرز معده و روده عمل هضم بسیار مفید است.

همچنین خاصیت جمع‌کنندگی خرمالویی که کمی نارس است برای افرادی که دچار بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو هستند، فواید زیادی داشته و باعث کنترل شدن خونریزی گوارشی آن‌ها می‌گردد.

کاهو

این سبزی باعث تقویت معده و روده شده و همچنین ضد یبوست است. جهت درمان نمودن یبوست مصرف کاهو با روغن زیتون و آبلیموی تازه بهتر خواهد بود. هر اندازه برگ‌ها تیره‌تر باشند خاصیت بیشتری دارند.

کفیر

کفیر از جمله مفیدترین غذاها برای تقویت معده ضعیف به شمار می‌آید. برای تولید این ماده خوراکی باید دانه های کفیر به شیر اضافه گردد. کفیرهای فرآوری شده همانند پروبیوتیک‌هایی که در ماست وجود دارند کمک زیادی به هضم بهتر لاکتوز می‌کنند.

که در نتیجه علائم مربوط به عدم تحمل لاکتوز را کاهش می‌دهند. مطالعات انجام شده حاکی از این است که کفیر باکتری‌های مضر را کاهش و باکتری‌های سالم را افزایش خواهد داد. در صورت منظم مصرف شدن کفیر، گوارش بهبود یافته و عملکرد معده بهتر می‌شود.

کرفس

کرفس

فیبرهای طبیعی که در کرفس هستند یک ماده غذای مهم برای سیستم گوارش می‌باشند. باکتری‌های موجود در روده بزرگ باعث تخمیر فیبر محلول می‌شوند. این فرآیند تخمیر، اسیدهای چرب زنجیره کوتاه را تولید می‌کنند. یکی از آن‌ها به نام بوتیرات سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

نعنا

یکی دیگر از مفیدترین غذاها برای تقویت معده نعنا می‌باشد. برای افرادی که معده درد دارند استفاده از دمنوش نعنا مفید خواهد بود. این ماده خوش طعم باعث کاهش یبوست، اسهال و دردهای معده می‌گردد. مصرف کپسول‌های روغن نعنا به مدت دو هفته، اسهال و درد معده را بهبود می‌بخشد. مصرف نعنا برای اکثر افراد بی‌خطر است اما افرادی که مشکل سنگ کلیه و ریفلاکس شدید دارند باید نظر پزشک خود را جویا شوند.

مصرف کپسول سوپرمینت باریج یا قطره سوپرمینت، قطره کارمینت دارای اسانس نعنا برای درمان مشکلات سیستم گوارشی از جمله نفح معده، سوء هاضمه و زخم معده موثر بوده و همچنین موجب مهار درد التهاب، انقباضات عضلات صاف ایزوله (آنتی اسپاسمودیک) و تقویت معده می گردد.

کپسول نرم سوپرمینت ۲۰ میلی گرم باریج اسانس ۳۰ عددی

مصرف آبگوشت‌ها

مصرف آبگوشت ساده حاوی سبزیجات با گوشت و استخوان عملکرد معده را تقویت می‌کند. همچنین خوردن آبگوشت‌ها هنگام مشکلات و درد معده بلع راحتی دارد. آبگوشت استخوان حاوی اسید آمینه گلوتامین بوده و با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شد که گلوتامین یک سد روده ای قوی ایجاد می‌کند که بدن را در مقابل عوامل بیماری‌زا و سموم مضر محافظت خواهد کرد.

همچنین باعث کمک به جذب آب و مواد مغذی غذا توسط بدن می‌شود. در صورت اختلال در سد روده، مشکلات و بیماری‌های التهابی مانند حساسیت غذایی و بیماری سلیاک ایجاد خواهد شد.

مصرف عسل

عسل یک ماده مغذی و خوراکی مفید برای معده محسوب می‌شود که دارای سطح بالای مونو ساکاریدها، فروکتوز و گلوکز می‌باشد. عسل همچنین از خواص ضد عفونی‎کنندگی و ضدباکتری برخوردار است. از این رو به عنوان یکی از غذاهای مفید و مناسب برای معده‌های حساس شناخته می‌شود.

عسل خام و کاملا طبیعی حاوی فعال‌ترین آنزیم‌ها است. اگر روزانه به اندازه یک قاشق غذاخوری عسل میل گردد باعث هضم غذای بهتر و راحت‌تر خواهد شد. علاوه بر این کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌کند.

سخن پایانی

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات گوارش هستند که عمده ترین دلایل ایجاد این مشکلات، رژیم غذایی نامناسب، استرس، خواب ناکافی و بیماری های زمینه ای و به طبع آن مصرف داروهای مختلف می باشند، بدیهی است جهت کم کردن مشکلات گوارشی و بهره مندی از زندگی سالم تر نیاز به تقویت عملکرد دستگاه گوارش می باشد. پر واضح است که با داشتن یک سبک زندگی صحیح همراه مصرف پروبیوتیک های مختلف که بسته به شرایط کاربرد های متفاوتی دارند می توان عملکرد معده را بهبود بخشیده و از بروز بسیاری از مشکلات گوارشی جلوگیری بعمل آورد برای دانستن داروهایی که به تقویت معده کمک خواهد کرد از داروخانه آنلاین بی بی دارو می‌توانید کمک بگیرید.

1 دیدگاه در “مفیدترین غذاها برای تقویت معده  

  1. عزیزی گفت:

    برای تقویت معده عسل خیلی خوبه به شرطی که اصل باشه .
    الان هر چی تو بازار هست عملا شکر ه , نه عسل .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *