وبلاگ

معرفی بهترین مکملهای قبل از بارداری

مکملهای قبل از بارداری

فهرست مطالب

مکملهای قبل از بارداری سلامت مادر و فرزند را در طول دوران بارداری تضمین می‌کنند. در صورتی که کمبودهای بدن مادر قبل از اقدام به بارداری برطرف شود، مسلماً در آینده بارداری سالم و مطمئن‌تری را تجربه خواهد کرد. مکملهای قبل شامل اسید‌فولیک، کلسیم، آهن، ید، ویتامین B6، ویتامین D، ویتامین C، اسید چرب امگا 3 هستند.

این مکمل‌ها علاوه بر منابع غذایی، به صورت مکملهای دارویی در داروخانه‌ها نیز به فروش می‌رسد. در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی و شرایط بوجود آمده بر اثر همه‌گیری کرونا استفاده از داروخانه‌ آنلاین بیشتر از پیش شده است. از جمله این داروخانه‌ها، داروخانه تخصصی مادر و کودک بی‌بی دارو است. در سایت بی‌بی دارو تنها با سه کلیک می‌توانید محصول موردنظر خود را خریداری نمایید.

مکملهای قبل از بارداری

در ادامه شما را با انواع این مکمل‌ها آشنا می‌کنیم:

اسیدفولیک            

اسیدفولیک               

اسیدفولیک عامل اصلی تولید گلبول‌های قرمز است. از آنجایی که لوله عصبی جنین در 28 روز اول بارداری تشکیل می‌شود، تأمین اسیدفولیک مادران بایستی قبل از بارداری انجام شود. زیرا تشکیل لوله عصبی حتی قبل از اطلاع مادر از باردار بودن رخ می‌دهد. از نقایص لوله عصبی می‌توان به بسته شدن ناقص نخاع یا ستون فقرات، عقب‌ماندگی شدید و بیرون آمدن مغز از سوراخ غیرطبیعی در جمجمه (آنسفالوسل) اشاره کرد. اسیدفولیک از ضروری‌ترین مکملهای قبل از بارداری برای بانوان است. از دیگر خطرات عدم مصرف اسیدفولیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی)
  • شکاف کام و لب در جنین
  • کم‌خون شدن مادر
  • زایمان زودرس
  • تولد نوزاد با وزن پایین
  • رشد نامناسب جنین
  • نقایص مغزی و عصبی جنین

اسیدفولیک در سبزی‌های برگ سبز مانند کلم و اسفناج، آب پرتقال و غلات غنی شده نیز وجود دارد.

کلسیم

کلسیم از مهم‌ترین مکملهای مخصوص بانوان است. تمام بانوان در سنین ۱۹ تا ۵۰  سال بایستی قرص کلسیم را به صورت روزانه مصرف کنند. در زمان بارداری جنین از کلسیم موجود در بدن مادر برای تشکیل استخوان استفاده می‌نماید. بدین منظور بایستی پیش از بارداری مصرف کلسیم را آغاز کرد و در طول دوران بارداری نیز مصرف آن را قطع نکرد.

می‌توان این مقدار را با استفاده از مکمل های قبل از بارداری یا مصرف شیر، ماست یا سایر مواد غذایی غنی‌شده تأمین کرد. مصرف هم‌زمان دارو و مواد غذایی غنی از کلسیم به طور قطع تمام مقدار موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.

آهن

آهن به عنوان یکی از اجزای گلبول‌‌های قرمز، وظیفه اکسیژن‌رسانی، تغذیه و رشد اعضای بدن را دارد. پیش از بارداری بایستی کم‌خونی مادر درمان شود. مصرف این قرص از 3 ماه پیش از بارداری شروع و در تمام مدت بارداری و در برخی موارد حتی پس از زایمان نیز ادامه خواهد داشت.

خطرات عدم مصرف آهن کم‌خونی مادر، نوزاد زود‌رس و با وزن کم و مبتلا به کم‌خونی است. مصرف قرص آهن می‌تواند کمک فراوانی به مادر و حتی جنین در حال رشد نماید.

ید

بایستی در مواد غذایی روزانه ید موردنیاز بدن تأمین گردد در صورتی که مواد غذایی غنی شده با ید مصرف نشود مجبور به استفاده از مکملهای دارویی ید خواهید بود. متخصصین بر این باورند که ذخایر ید موجود در غده تیروئید مادر بایستی قبل از بارداری تکمیل گردد. ید به تکامل مغز و مهم‌ترین غده بدن یعنی تیروئید کمک بسیاری خواهد کرد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شایع‌ترین اثرات کمبود ید مرگ داخل رحمی جنین، سقط جنین، مشکلات مادرزادی و تأخیر بسیار زیاد و غیر‌قابل‌برگشت فعالیت‌های مغزی جنین و نوزاد است. مصرف مکمل ید باید حداقل سه ماه قبل از بارداری آغاز و در تمام مدت بارداری و شیردهی ادامه پیدا کند.

ویتامین B6

ویتامین B6

با مصرف ویتامین B6 به عنوان یکی از مکملهای قبل از بارداری می‌توان فرآیند تخمک‌گذاری را تقویت کرد. ویتامین B6 با کاهش سطح پرولاکتین، شانس وقوع بارداری را افزایش خواهد داد. همچنین مصرف این مکمل تهوع صبحگاهی را در بارداری کاهش می‌دهد. در صورت عدم مصرف مشکلات ذیل به وجود خواهد آمد:

  • تنظیم قند خون به درستی انجام نمی‌شود
  • احتمال وقوع نقص‌های متابولیکی جنین افزایش پیدا خواهد کرد.
  • ریسک زایمان زودرس افزایش می‌یابد.

اخیراً مطالعاتی بر روی مادران باردار تحت درمان ویتامین B6 انجام شده‌ است و اثرات این مکمل پیش از بارداری بر خستگی، درد پستان و خواب نامناسب آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

ویتامین D

یکی از منابع تأمین ویتامین D در بدن نور آفتاب است. در صورتی که نمی‌توانید حداقل دو بار در هفته از نور مستقیم خورشید استفاده کنید باید مصرف مکملهای قبل از بارداری ویتامین D را در برنامه دارویی خود بگنجانید. در صورت عدم مصرف به موقع با خطرات زیر روبرو خواهید شد:

  • کاهش رشد استخوان‌های جنین
  • مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی)
  • پوکی استخوان مادر
  • سقط‌های مکرر

البته توجه کنید که مصرف بیش از اندازه ویتامین D موجب مسمومیت می‌شود در نتیجه این مکمل را فقط با تجویز و نظارت پزشک مصرف نمایید.

ویتامین C

ویتامین C مکملی است که علاوه بر بانوان، آقایان نیز قبل از اقدام به فرزندآوری باید مصرف کنند. ویتامین C علاوه بر افزایش باروری اسپرم و تخمک به تحرک اسپرم و انجام موفقیت‌آمیز لقاح نیز کمک می‌کند. همچنین مصرف این ویتامین به جذب بیشتر آهن توسط بدن کمک فراوانی می‌کند. با تأمین به موقع این ویتامین می‌توان از اختلالات کروموزومی و سقط جنین پیشگیری و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

اسید چرب امگا 3

امگا 3 اسید چربی است که به تکامل مغز جنین کمک می‌کند. از آنجایی که بدن انسان قادر به ساخت امگا 3 نیست باید با مصرف روغن ماهی یا انواع آجیل آن را تأمین کرد. در صورتی که کمتر از 2 تا 3 وعده در هفته ماهی فاقد جیوه استفاده می‌کنید با تجویز پزشک از کپسول‌های روغن ماهی که سرشار از امگا 3 هستند استفاده کنید.

خرید از سایت بی‌بی دارو

با توجه به ضرورت‌های عنوان شده، توصیه می‌شود بانوانی که قصد فرزند‌آوری دارند با مراجعه به داروخانه نسبت به تهیه مکمل های قبل از بارداری اقدام ‌کنند. در صورتی که به داروخانه دسترسی ندارید پیشنهاد ما استفاده از داروخانه آنلاین است.

بی بی دارو با کاملترین مجموعه مکملهای مورد نیاز مادر و کودک به بهترین داروخانه تخصصی مادر و کودک تبدیل شده است. شما می‌توانید تنها با سه کلیک مکمل موردنظر خود را سفارش دهید. بی‌بی دارو با پشتیبانی 24 ساعته شما را در فرآیند خرید بروزترین مکمل‌ها و تجهیزات مادر و کودک یاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *