وبلاگ

بهترین مکمل های گیاهخواری را بشناسید

بهترین مکمل های گیاهخواری را بشناسید

فهرست مطالب

آیا می‌دانید در رژیم گیاهخواری چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ استفاده از چه مکمل های گیاهخواری در این رژیم مجاز است؟ حتماً باید در این دوره از قرص‌های مکمل‌ استفاده کنیم؟

اگر شما هم به دستور پزشک یا به دلخواه سبک گیاهخواری را در پیش گرفته‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم این صفحه از مجموعه بی بی دارو داروخانه آنلاین را تا انتها دنبال کنید.

بهترین مکمل‌ های گیاهخواری را بشناسید

 گاهی اوقات با افرادی روبه‌رو می‌شوید که دانسته یا نادانسته شما را به نخوردن مکمل‌ها تشویق می‌کنند؛ امّا باید بدانید که این پیشنهاد بیش از آن‌ که مفید باشد، ممکن است برای شما مضر واقع شود.

در ادامه قصد داریم تا شما را با پنج مورد از مکمل های گیاهخواری آشنا کنیم:

  1. ویتامین D

ویتامین D قابلیت حل شدن در چربی را دارد که این ویژگی سبب جذب کلسیم و فسفر می‌شود. این ویتامین بر عملکرد بعضی از اعضای بدن همچون روان، سیستم ایمنی، حافظه و ماهیچه‌ها تاثیر بسیاری دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد میزان مصرف این مکمل طی بیست و چهار ساعت است. استفاده از این مکمل برای کودک و بزرگسال پانزده میلی‌گرم در روز و برای بانوان شیرده بیست میلی‌گرم در روز توصیه می‌‌شود.

باید دانست که غذاهای کمی دارای ویتامین D هستند و قادر به برطرف کردن نیازهای روزانه بدن نیستند؛ پس بنابراین به شما پیشنهاد می‌شود تا روزانه قرص ویتامین D۲ یا D۳ مصرف شود تا به سیستم ایمنی بدن‌تان آسیبی نرسد.

  1. ویتامین B12

اگر غذاهایی که به طور روزانه مصرف می‌کنیم را مورد بررسی قرار دهیم در اکثر آن‌ها متوجه حجم بالایی از ویتامین B12 خواهیم شد. در کل غذاهایی که شامل مواد ارگانیک، جلبک کلرلا یا خزه‌ای سبز که غنی شده با چربی، کربوهیدرات و پروتئین باشد، مخمر تغذیه‌ای و قارچ باشند دارای مکمل B12 نیز هستند. این ویتامین جهت تنظیم چندین عضو بدن مانند سیستم عصبی، فرآیند جریان اکسیژن خون و متابولیسم پروتئین بسیار مهم و ضروری است.

همچنین توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این مکمل باعث بروز مشکلات استخوانی و اختلالات قلبی می‌شود. مقدار مصرف برای بزرگسالان روزانه چهار و دو دهم میلی‌گرم، جهت استفاده بانوان شیرده هشت و دو دهم میلی‌گرم توصیه می‌شود. پیشنهاد می‌شود، برای به تعادل رساندن این ماده در بدن از مکمل های گیاهخواری یا مغذی‌هایی مانند مخمر‌، سویا، غلات، شیره گیاهان را استفاده کنید.

اگر در طی روز به مواد مغذی دسترسی نداشتیم باشیم چه کار باید کرد؟! در این صورت باید به طور هفتگی دوز دویست میلی‌گرم را مصرف کرده و یا به صورت روزانه بین صد تا دویست ‌و پنجاه میلی‌گرم از سیانوکوبالامین استفاده کنید.

  1. مکمل آهن

مکمل آهن

آهن یکی از مهم‌ترین مکمل های گیاهخواری است؛ چرا که در صورت نبود سیستم DAN سازی، تولید سلول‌های قرمز خون و متابولیسم انرژی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. میزان مصرف این مکمل کارآمد در زنان بزرگسال تا هجده ‌میلی‌گرم، در مردان بزرگسال تا هشت میلی‌گرم و جهت استفاده بانوان باردار تا بیست و هفت میلی‌گرم نیز می‌رسد.

آهن معمولاً به دو صورت هم دار(هم ماده‌ای است که به گلبول‌های خونی رنگ قرمز می‌دهد) و بدون هم یافت می‌شود. این نکته را فراموش نکنید که آهن هم دار به نسبت آهن بدون هم جذب آسان‌تری خواهد داشت. اگر آهن دریافتی شما کم است می‌توانید با مصرف مغزها، میوه‌های خشک، سبزیجات آهک‌دار، نخود فرنگی و لوبیا آهن بدن خود را به اعتدال برسانید. همچنین با مصرف تغذیه‌های دارای ویتامین C هستند می‌توانید جذب این ماده را در بدن افزایش دهید.

  1. اسیدهای چرب امگا سه

اسیدهای چرب امگا ۳ به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

اسیدهای چرب و ضروری: اسید الفالینولیک یا ALA، ضروری است و فقط می‌توان آن را از طریق رژیم غذایی به دست آورد.

اسیدهای بلند زنجیره: اسیدهای DHA و EPA غیر ضروری هستند زیرا بدن می‌تواند آن ها را به کمک ALA نیز بسازد.

هر دو نوع این اسیدهای چرب نقش موثری در سلامت مغز و چشم دارند و همچنین می‌توانند باعث جلوگیری از تورم، سرطان و افسردگی شوند. اسیدهای چرب امگا سه بیشتر در محصولاتی مانند ماهی و روغن ماهی یافت می‌شود و گیاهخواران نیز می‌توانند این مکمل را از طریق روغن آرگان به دست آورند. مقدار مصرف روزانه دویست تا سی‌صد گرم برای دریافت این مکمل پیشنهاد می‌شود.

  1. ید یا lodine

دریافت ید کافی برای سلامت تیروئید بسیار مهم است زیرا از طریق تیروئید متابولیسم شما نیز تنظیم خواهد شد. کمبود و نبود تیروئید در دوران کودکی یا بارداری باعث عقب افتادگی جبران‌ناپذیری می‌شود. نبود یا کمبود تیروئید در بزرگسالان باعث افسردگی، سطح پایین انرژی، پوست خشک، خارش و سوزش انگشت‌ها، فراموشی و … خواهد شد. سطح ید در گیاهانی که اطراف دریا رشد می‌کنند بالاتر است، به‌طور مثال غذاهای دریایی، جلبک دریایی، نمک ید دار یا نمک دریا از نمونه‌های تغذیه ید دار هستند.

نصف یک قاشق چای‌خوری یا دو و نیم سی سی برای برطرف‌ کردن نیاز روزانه شما کافی می‌باشد. مصرف این ماده صد و پنجاه میلی‌گرم برای بزرگسالان، دویست و بیست میلی‌گرم برای استفاده بانوان باردار و دویست و نود گرم برای بانوان شیرده تعیین شده است.

در صورت گیاهخواری این موارد را رعایت کنید

در صورت گیاهخواری این موارد را رعایت کنید

در صورتی که بدن شما به مکمل‌ های گیاهخواری نیاز پیدا نکرد به هیچ‌وجه نباید از آن‌ها مانند آهن استفاده کنید! زیرا باعث جلوگیری از جذب دیگر مواد مغذی شده و مصرف بیش از حد باعث بروز تشنج، از کار افتادگی، کما و بعضاً منجر به مرگ فرد مصرفکننده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کپسول ففول پلاس مناسب چه کسانی نیست

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به شما کمک کنیم تا دوره جدید زندگی خود را با سلامت و شادابی پشت سر بگذارید. شما می‌توانید در صورت بروز مشکلات از طریق همین صفحه با مشاورین سلامت داروخانه آنلاین در ارتباط باشید و انواع مکمل‌های مولتی ویتأمین را خریداری نمایید. در صورتی که به دنبال شایع ترین دلایل ترک لب هستید با ما در مقالات بعدی همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *