وبلاگ

نسل جدید آهن‌های خوراکی | مکمل‌های جدید برای جلوگیری از کمبود آهن

نسل جدید آهن‌های خوراکی | مکمل‌های جدید برای جلوگیری از کمبود آهن

فهرست مطالب

تامین نیاز بدن به آن با کمک مکمل‌های خوراکی

وجود عنصر آهن در رژیم غذایی هر شخصی واجب است زیرا آهن نقش مهمی در سیستم‌های مختلف بدن و به طور ویژه در خون‌سازی دارد. اما گاهی تغذیه‌، پاسخگوی آهن مورد نیاز بدن نیست. از این رو به مکمل‌های آهن خوراکی نیاز است. در این مقاله قصد داریم در مورد نسل جدید آهن‌های خوراکی بیشتر توضیح دهیم.

 

 

نسل جدید آهن‌های خوراکی

مکمل آهن چیز جدیدی نیست. سالهاست که انواعی از مکمل‌های این ماده‌ی معدنی توسط گروه‌های مختلف مصرف می‌شود. این مکمل‌ها بسته به نوع ترکیب اصلی‌شان در دسته‌های مختلفی از جمله شلاته‌های آهن با آمینواسید، نمک‌های مختلف آهن، آهن متصل شده با پروتئین، آهن‌های دارای پوشش، آهن هم و … قرار می‌گیرند. گزینه‌های سنتی مکمل آهن خوراکی شامل نمک‌های آهن، فروس گلوکونات، فروس سوکسینات و آهن پلی مالتوز و … بود. با این حال نسل جدید آهن‌های خوراکی ترکیبات متفاوتی دارند. هر ساله ترکیبات جدیدی از این مکمل‌های آهن برای تاثیرگذاری بیشتر تولید می‌شوند که بعضی از جدیدترین آنها به شرح زیراند:

 

 

سیترات آهن

این گزینه از نسل جدید آهن‌های خوراکی در حال حاضر برای کنترل سطح فسفات سرم در بیماران بالغ مبتلا به CKD که تحت دیالیز هستند و به عنوان مکمل آهن خوراکی برای بیماران مبتلا به کمبود آهن مبتلا به CKD غیر وابسته به دیالیز استفاده می‌شود.

 

 

سیترات آهن

 

 

 

تاییدیه‌ی استفاده از این مکمل به دنبال چندین مطالعه‌ی سه فازی بود که نشان می‌دادند این مکمل می‌تواند به خوبی توسط دستگاه گوارش (GI) جذب شده و درنتیجه وضعیت آهن و سطح هموگلوبین (Hgb) خون را بهبود دهد. چندین آزمایش بالینی دیگر نیز نشان داده‌اند که سیترات آهن در کاهش سطح فسفات سرم در اشکال و مراحل مختلف CKD موثر است.

 

 

پلی پپتید آهن هِم (HIP)

این مکمل جدید در مقایسه با آهن غیرهم، فراهمی زیستی و تحمل‌پذیری آهن را بهبود می‌بخشد. از پلی پپتید آهن هِم برای درمان کمبود آهن و کم خونی ناشی از بیماری‌های حاد و مزمن استفاده می‌شود. HIP از هیدرولیز هموگلوبین گاوی تولید شده و از طریق گیرنده‌ای جذب می‌شود که با مکانیسم جذب نمک‌های آهن متفاوت است.

 

پلی پپتید آهن هِم (HIP)

 

فریک مالتول

یکی دیگر از انواع آهن‌های خوراکی نسل جدید، فریک مالتول است که در حال حاضر برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا به کم خونی فقر آهن و بیماری التهابی روده استفاده می‌شود. این کمپلکس آهن شامل یک کمپلکس آهن سه ظرفیتی پایدار بوده که با 3 لیگاند به مالتول متصل شده است.

 

آهن سوکروزی (SI)

این نسل جدید آهن‌های خوراکی، ساختار منحصربه‌فردی دارد که امکان جذب آهن را از طریق کانال‌های مختلف از جمله اندوسیتوز و مسیر پاراسلولی فراهم می‌کند. با این حال هنوز تحقیقات در مورد اثربخشی و ایمنی طولانی مدت این مکمل آهن در حال انجام است.

 

تاثیرگذاری بیشتر در مکمل‌های جدیدتر

تولید نسل جدید آهن‌های خوراکی تنها با هدف اثربخشی بیشتر و عوارض جانبی کمتر نسبت به فراورده‌های سنتی بوده است. چهار گزینه‌ای که در این مقاله معرفی شدند، تنها بخشی از گزینه‌های نسل جدید هستند و محققان به صورت دائمی در حال تولید ترکیبات بهتر و موثرتر هستند.

 

 

منابع:

 

https://www.healthline.com/nutrition/best-iron-supplement#Best-subscription

https://www.ajmc.com/view/a-look-at-recent-novel-iron-replacement-therapies-for-the-treatment-of-anemia-in-ckd

https://www.cadth.ca/sites/pdf

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *