وبلاگ

نقد و بررسی تزریق واکسن کرونا در بارداری و شیردهی

نقد و بررسی تزریق واکسن کرونا در بارداری و شیردهی

فهرست مطالب

آیا زنان باردار می توانند واکسن کوید19 را دریافت کنند؟

خطرات COVID-19 برای زنان باردار

تحقیقات نشان داده که زنان باردار بیشتر در معرض بیماری شدید کووید-19 قرار دارند. منظور از درجه ی شدید یعنی بیمار نیازمند بستری شدن، مراقبت های ویژه، دستگاه تنفس یا تجهیزات ویژه خواهد بود که التبه گاهی هم منجر به مرگ می شود. علاوه بر این، افراد باردار مبتلا به COVID-19 بیشتر در معرض زایمان زودرس و سایر پیامدهای نامطلوب بارداری هستند. در این مقاله به بررسی زوایای تزریق واکسن کرونا در بارداری می پردازیم.

چرا برای زنان باردار واکسن زدن بهتر از نزدن آن است؟

این حقیقت قابل کتمان نیست که در حال حاضر اطلاعات محدودی در مورد ایمنی واکسن های کرونا در افراد باردار وجود دارد. با این حال، بر اساس شواهد و اطلاعات موجود کارشناسان معتقدند بعید است که واکسن ها برای زنان باردار و نوزادشان خطری ایجاد کند. چراکه هیچ کدام از آنها حاوی ویروس زنده نبوده و فقط آنتی بادی در بدن مادر تولید می کنند. همچنین، هیچ کدام از واکسن ها ارتباطی به DNA نداشته و عملا قادر به ایجاد هیچ گونه تغییر ژنتیکی نیستند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر این باور است که مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی آن است. و به زنان بارداری که در معرض ابتلا هستند (مثل زنان شاغل) و یا انواع بیماری های زمینه ای (مثل دیابت) را دارند، توصیه میکند که حتما واکسن بزنند.

زمان مناسب تزریق واکسن برای زنان باردار چه موقع است؟

هیچ محدودیت زمانی برای تزریق واکسن وجود نداشته و مادر هر زمان که بخواهد می تواند واکسینه گردد. اما در این میان عده ای توصیه می کنند که بهتر است واکسیناسیون در سه ماهه ی دوم انجام شود، چراکه اندام جنین کامل شکل گرفته و مشکلی پیش نخواهد آمد.

آیا زنان شیرده هم می توانند واکسن COVID-19 را دریافت کنند؟

براساس اطلاعات موجود، واکسن کرونا برای مادران شیرده و نوزدان شان خطری به دنبال ندارد. همان طور که قبلتر هم اشاره کردیم چون واکسن ها حاوی ویروس زنده نیستند، بنابراین واکسیناسیون خطری برای نوزاد ایجاد نمیکند. همچنین در صورت واکسیناسیون مادر نیازی به قطع یا تاخیر در شیردهی نیست.

آیا واکسن COVID-19 بر باروری تأثیر می گذارد؟

خیر! اخبار مبنی بر ناباروری به واسطه ی تزریق واکسنهای کرونا به هیچ عنوان صحت نداشته و شایعه ای بیش نیست. هیچ دلیل علمی در مورد این نگرانی وجود ندارد که نشان دهنده ی تداخل واکسیناسیون با بارداری باشد. چرا که واکسنها تنها باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی در برابر پروتئین یا آنتی ژن خاص ویروس یا باکتری می شوند. پس هیچ راهی برای ایجاد تداخل در عملکرد اندام های تولید مثلی مردان و زنان ندارند. بارها در طول این مقاله اشاره شده که واکسن ها هیچ ارتباطی با DNA نداشته و نمی توانند باعث دستکاری های ژنتیکی نیز گردند.

توصیه ی پایانی

 

مزایای واکسیناسیون برای مادران باردار بیشتر از خطرات احتمالی آن است. مخصوصا مادران باردار با بیماریهای زمینه ای و آنهایی که به واسطه شغل خود بیشتر در معرض ابتلا به ویروس هستند. اما به خاطر داشته باشید که هیچ نوع واکسنی ایمنی 100% نداشته و پس از واکسیناسیون هم رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری است.

 

منابع:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/recommendations/pregnancy.html

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/the-covid19-vaccine-and-pregnancy-what-you-need-to-know

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *