وبلاگ

چند دلیل برای تورم دستان کودکان

چند دلیل برای تورم دستان کودکان

فهرست مطالب

در اغلب مواقع عواملی مثل ضربه، آسیب‌دیدگی، عفونت و یا بیماری‌هایی مانند روماتیسم و یا کاوازاکی می‌توانند باعت تورم دستان کودکان شوند. بهتر است این تورم را نادیده نگیرید زیرا می‌تواند نشانه یک مشکل جدی در کودک باشد. در ادامه مطالب با ما در سایت بی بی دارو که یک داروخانه آنلاین است همراه باشید تا مطالب مفیدی را در خصوص تورم دستان کودکان به شما ارائه دهیم.

چه دلایلی برای تورم دستان کودکان وجود دارد؟

این تورم شامل دلایلی به شرح زیر است:

1.گاهی اوقات تورم دست کودک در اثر ضربه که یکی از دلایل اصلی این اتفاق است به وجود می‌آید. برای مثال پیچ‌خوردگی انگشتان دست در کودک باعث ایجاد ورمی می‌شود که معمولا نیز همراه با درد است.

2.یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد ورم در مفاصل شود بیماری روماتیسم( یک بیماری خود ایمنی)می‌باشد.

3.دیگر علت تورم دست در کودکان می‌تواند وجود توده‌های سرطانی و یا غیرسرطانی در دست باشد.

  1. آخرین علت این تورم‌ها می‌توان از بیماری کاوازاکی نام برد که معمولا التهاب حاد عروق خونی و تورم دستان کودکان را به همراه خواهد داشت.

ضرب‌دیدگی دستان کودک

ضرب‌دیدگی دستان کودک

از علائم ضربه‌دیدگی می‌توان مواردی مانند تغییر رنگ پوست( کبودی)، تورم و درد را نام برد که ممکن است چند ساعتی طول بکشد تا کبودی‌های عمیق ظاهر شوند. اگر آسیب یا  ضربه‌ وارد شده شدید بوده باشد احتمالا کودکتان به عکسبرداری با اشعه ایکس برای بررسی اینکه آیا استخوانی شکسته یا نه نیاز دارند.

ممکن است  دستان در اثر ضربه متورم شوند و این ورم‌ها باید در طی چند روز کاهش یابند( از بین رفتن کبودی و درد چند هفته ممکن است طول بکشد) . علائم زیر نیاز به پیگیری دارند:

  1. اگر درد یا تورم بهتر نشود یا بدتر می‌شود.
  2. اگر دست آسیب‌دیده دچار بی‌حسی یا گزگز می‌شود.
  3. اگر کبودی دست بدتر می‌شود‌
  4. اگر در دست آسیب‌دیده احساس سردی شود و یا بسیار رنگ پریده به نظر برسد.
  5. اگر ناحیه کبود شده بسیار دردناک، متورم یا عفونی است.

نکاتی در خصوص روماتیسم و تورم دستان کودکان

شیوع روماتیسم در کودکان به نسبت بزرگسالان کمتر می‌باشد( این بیماری به زمان برای بروز نیاز دارد در نتیجه در کودکان کمتر دیده می‌شود). اما با این حال، روماتیسم در بعضی موارد در کودکان زیر16سال هم دیده می‌شود. روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که در آن غشای سینوویوم (بافتی که داخل مفاصل را می‌پوشاند) دچار التهاب می‌شود.

در بیماری‌هایی مانند روماتیسم که بیماری‌های خودایمنی هستند، سیستم ایمنی مختل شده و به سلول‌ها و بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند. در کودکان هر دو عامل محیط و ژنتیک در بروز روماتیسم دخیل هستند( ممکن است ژن این بیماری از خانواده به کودک منتقل شود و یا قرار گرفتن در معرض بعضی محرک‌ها باعث بروز آن شود)

علائم روماتیسم در کودکان می‌تواند موارد زیر باشد ( علائم یک کودک می‌تواند متفاوت از سایر کودکان باشد):

  • درد و سفتی و تورم در مفاصل زانو، مچ پا، دست، پا، آرنج و شانه
  • خستگی
  • ناتوان شدن در استفاده از یک یا چند مفصل
  • احساس قرمز و گرما در مفصل‌ها
  • التهاب در چشم‌ها
  • تب یا بثورات جلدی
  • متورم شدن غدد لنفاوی
  • کم شدن اشتها و یا سرعت پایین رشد و اختلال در وزن

بیماری کاوازاکی و علت ورم انگشت دست در کودکان

بیماری کاوازکی که اغلب کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند با التهاباتی در پوست، دهان و گره‌های لنفاوی همراه است. علائم شایع بیماری کاوازاکی به قرار زیر است:

اولین علامت ابتلا به این بيماري تب مي‌باشد.
کودکان مبتلا، به  تب مداوم بالای 39 درجه دچار می‌شوند و حداقل به مدت 5 روز آن‌ها را درگیر خوهد کرد.
ممکن است در ادامه علائم دیگری در بدن کودک بروز پیدا کنند:

  • قرمز شدن شدید چشم‌ها
  • بروز کهیر و جوش روی شکم، سینه و دستگاه تناسلی کودک
  • قرمز شدن لب‌ها
  • خشک شدن لب وایجاد شدن ترک‌های خونین روی آن
  • متورم شدن زبان و سفید شدن و برآمدگی‌های بزرگ قرمز روی زبان
  • گلو درد شدید (به طوری که مانع غذا خوردن کودک می‌شود)
  • تورم دستان کودکان و پاها
  • دست و پاها به قرمز و بنفش تغییر رنگ دهند.
  • متورم شدن گره‌های لنفاوی

بیماری کاوازاکی بیماری است که سه مرحله دارد شامل:

  1. حاد، که دو هفته اول بیماری است. تب و دیگر علایم در این زمان مشاهده می‌شود.
  2. مرحله تحت حاد که در آن تعداد پلاکت‌ها رو به افزایش است. آنوریسم‌ها می‌توانند ظاهر شوند هفته دوم تا هفته چهارم را شامل می‌شود.
  3. مرحله سوم که از یک تا سه ماه می‌باشد. مرحله بهبودی و نقاهت است و زمانی است که تمامی تست‌های آزمایشگاهی به حالت عادی بر‌می گردند و بعضی از ناهنجارهای عروق خونی از بین می‌روند و یا اندازه‌های آن‌ها کاهش می‌یابند.

توده‌های سرطانی و تورم دستان کودکان

از دیگر دلایل تورم ایجاد شده در دست کودکان، وجود توده‌های سرطانی و یا غیرسرطانی در دست است. رشد توده‌های مختلف در دست می‌تواند باعث ایجاد تورم و التهاب شود. معمولا این بیماری خوش خیم است و با یک سری از داروها می‌توان آن را درمان کرد. (البته درمان این توده‌های سرطانی یا غیرسرطانی باید توسط پزشک انجام شود و تقریبا  می‌توان گفت هیچ روش غیرعلمی برای درمان این بیماری وجود ندارد.)

توده‌های به وجود آمده در دست از کوچک تا بزرگ طبقه‌بندی می‌شوند. توده های بزرگ معمولا  درد و بی‌قراری در کودکان ایجاد می‌کنند. حتی باعث محدود شدن حرکت دست‌ها می‌شوند. ولی توده‌های کوچک‌تر، معمولا فقط با تورم و التهاب همراه هستند و درد به همراه ندارند.

درمان تورم دست کودکان

درمان تورم دست کودکان

با توجه به مطالبی که عنوان کردیم بهتر است ابتدا علت تورم دستان کودکان مشخص گردد، بعد از آن مداخلات درمانی مناسب انجام گردد. اگر کودک شما در اثر تروما یا ضربه دچار تورم در ناحیه دست شده است می‌توان با  روش‌های ساده مانند گذاشتن کیسه آب سرد و … تورم را کم کرد. اما در صورت بروز سایر علائم بهتر است به پزشک مراجعه فرمایید.

سخن آخر

همان طور که در مطالب از بی بی دارو مطالعه کردید تورم دست در کودکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که درمان هر کدام متفاوت از دیگری است. بهتر است در صورت شدید بودن علائم به پزشک مراجعه کنید تا پروسه درمان شما به صورت علمی و دقیق انجام شود. سایت بی بی دارو  که یک داروخانه تخصصی مادر و کودک است با شما همراه هستیم تا نه تنها دسترسی راحت‌تری به دارو‌های خود داشته باشید بلکه شما را با اطلاعات کاربردی آشنا خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *