وبلاگ

کاهش درد قاعدگی بدون مسکن | چطور از شر این درد ماهانه خلاص شوید

کاهش درد قاعدگی

فهرست مطالب

کاهش درد قاعدگی بدون مسکن

دردهای قاعدگی می‌تواند برای بسیاری از زنان شدید باشد که در اصطلاح پزشکی به آن دیسمنوره می‌گویند. روش‌های مختلفی برای تسکین این درد شدید وجود دارد و در صورتی که بسیاری از شما روی مصرف مسکن‌ها و داروهای شیمیایی تمرکز دارید، اما کاهش درد قاعدگی بدون مسکن نیز ممکن است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

 

روش‌های غیر دارویی کاهش درد

بیشتر اوقات، دردهای قاعدگی را می‌توان در خانه و به روش غیردارویی نیز درمان کرد. بعضی از روش‌های موثر برای این کار عبارتند از:

  1. انجام یوگا: در این ورزش هم کشش و هم اثر آرامش بخش حرکات، می‌تواند به رفع گرفتگی عضلات کمک کند.
  2. ورزش ایروبیک: تمرینات هوازی با شدت کم تا متوسط می‌تواند به کاهش درد قاعدگی بدون مسکن کمک کند. زنانی که 30 دقیقه ورزش هوازی سه روز در هفته انجام می‌دهند، کاهش قابل توجهی در گرفتگی‌های دوره‌ای خود مشاهده می‌کنند.
  3. استفاده از کیسه آب گرم: رحم یک ماهیچه است، بنابراین هر چیزی که به شل شدن ماهیچه‌ها کمک کند، مانند اعمال گرما، می‌تواند مفید باشد.
  4. طب سوزنی: طب سوزنی می‌تواند به تسکین گرفتگی عضلات کمک کند. تصور می‌شود که این روش درمانی قدیمی آسیایی سیستم عصبی را آرام می‌کند، خون بیشتری را به اندام‌های داخلی می‌رساند و التهاب را از بین می‌برد.
  5. ماساژ با روغن‌های گیاهی: ماساژ پوست با برخی اسانس‌های معطر می‌تواند روش دیگری برای کاهش درد قاعدگی بدون مسکن باشد.
  6. منیزیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید: منیزیم به تسکین دردهای ناشی از گرفتگی عضلات کمک می‌کند و در بسیاری از غذاها از جمله بادام، لوبیا، اسفناج، ماست و کره بادام زمینی یافت می‌شود.

 

طب سوزنی- کاهش درد قاعدگی

 

روش‌های دارویی کاهش درد

در حالی که مصرف مسکن‌های دارویی عوارض زیادی دارد و می‌تواند باعث افزایش مقاومت بدن شما شود، اما به جای آنها می‌توانید از مسکن‌های گیاهی استفاده کنید که عوارض به شدت کمتری دارند. با این حال در مصرف آنها نیز باید تعادل را حفظ کنید. بعضی از بهترین دمنوش‌های گیاهی برای کاهش درد قاعدگی بدون مسکن به شرح زیر هستند:

  • چای بابونه و نعناع اغلب توصیه می‌شوند زیرا خاصیت آرام بخشی دارند.
  • چای زنجبیل و رازیانه نیز گزینه‌ی دیگری برای کاهش درد بدون مسکن است.
  • چای بابونه اگرچه به نظر نمی‌رسد تأثیر مستقیمی بر دردهای قاعدگی داشته باشد، اما می‌تواند به بهبود خواب و کاهش خستگی کمک کند.
  • چای دارچین نیز می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و ممکن است نفخ ناراحت کننده‌ای را که اغلب در چرخه‌ی قاعدگی وجود دارد کاهش دهد.

روش‌های دارویی کاهش درد قاعدگی

 

  • چای سبز مملو از ترکیبات آنتی اکسیدانی است و دارای برخی اثرات ضد التهابی است که ممکن است به کاهش نفخ کمک کند و درنتیجه گزینه‌ی دیگری برای کاهش درد قاعدگی بدون مسکن است.
  • مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن چای آویشن با کاهش 63.2 درصدی درد قاعدگی همراه است.
  • چای اولانگ ترکیبی از چای سبز و چای سیاه است و مطالعات نشان داده است که این چای نیز گزینه‌ی دیگری برای کاهش درد قاعدگی بدون مسکن است.

 

سندرم پیش قاعدگی (PMS) چیست ؟ و به چه دلیلی ایجاد می شود؟

سندرم پیش قاعدگی (PMS) بعنوان تغییرات جسمی یا شناختی، رفتاری و خلقی دوره‌ای تعریف می‌شود که از شدت کافی برای تداخل با جنبه‌های نرمال زندگی برخوردار بوده و ارتباط واضحی با قاعدگی دارد. این سندرم معمولا بین دهه 20 و دهه 40 بسیار شایع می‌باشد.

بطور کلی شیوع سندرم پیش قاعدگی در دنیا 47.8% است که در این بین کمترین و بیشترین میزان شیوع به ترتیب در فرانسه (12%) و ایران (98%) گزارش شده است. تقریبا  75% زنان حداقل یکی از علائم PMS را هر ماه تجربه می‌کنند. گفتنی است که این سندرم بر کیفیت زندگی زنان، عملکرد اقتصادی و اجتماعی آنها تاثیر بسزایی می‌گذارد. براساس مطالعات، حدود 23 تا 31 درصد از زنان سالم در سنین باروری، PMS را به گونه‌ای تجربه می‌کنند که زندگی روزمره آنها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تاکنون علل سبب شناختی متعددی برای توجیه این اختلال مطرح شده و به تبع آن روش‌های درمانی گوناگونی نیز بـرای کنترل علائم بالینی آن پیشـنهاد شـده اسـت. علت این ابهام به ماهیت چند عـاملی این سندرم برمی‌گردد. عملکرد غیر طبیعی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA)، که منجر به نقص در ترشح هورمون آدرنال می‌شود، نقایص تغذیه‌ای و عوامل محیطی جزء فاکتورهای اصلی این سندرم می‌باشد. سیستم غدد درون‌ریز یکی از نظریات برای توضیح مکانیسم فیزیولوژیک سندرم پیش قاعدگی است.

مکمل های برای این سندرم ها وجود دارد که شما با مراجعه به سندرم پیش از قاعدگی می توانید مطالعه و خریداری نمایید.

 

منابع:

  • https://www.healthline.com/health/womens-health/how-to-get-rid-of-cramps
  • https://www.everydayhealth.com/treatment/womens-health/ways-to-relieve-period-cramps
  • https://www.healthline.com/nutrition/tea-for-cramps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *