وبلاگ

اهمیت غربالگری بارداری چیست؟

اهمیت غربالگری بارداری چیست؟

فهرست مطالب

غربالگری بارداری به صورت تست‌های مختلفی در دوران بارداری انجام می‌شود. این تست‌ها اگر جنین دارای مشکل خاص یا بیماری خاصی باشد تشخیص می‌دهد. در این مقاله از داروخانه آنلاین بی بی دارو به بررسی اهمیت غربالگری در بارداری و چرایی انجام این آزمایشات پرداخته‌ایم.

غربالگری بارداری

معمولا غربالگری در چند مرحله و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، معمول‌ترین روش در دو مرحله زیر صورت می‌گیرد:

  • نوبت اول، غربالگری دابل مارکر
  • نوبت دوم، غربالگری کواد مارکر

هر کدام از این دو نوبت باید در زمان مشخص شده انجام شود، زمان دقیق این دو نوبت توسط پزشک متخصص زنان و زایمان تعیین می‌شود. اما زمانی که برای انجام غربالگری بارداری به صورت عادی انجام می‌شود به صورت زیر است:

  • نوبت اول غربالگری بین هفته‌ 10 و 13 بارداری است که در 3 ماهه اول بارداری قرار می‌گیرد.
  • نوبت دوم غربالگری بین هفته‌ 14 و 22 بارداری است که در 3 ماهه دوم بارداری قرار می‌گیرد.

نکته مهم در مورد این دو نوبت غربالگری زمان مراجعه به پزشک برای انجام غربالگری اس.، اگر شما خارج از هفته‌های گفته شده بالا یا زمان تعیین شده توسط پزشک متخصص برای غربالگری مراجعه کنید‌ غربالگری قابل انجام است اما نتیجه غربالگری بارداری قابل اعتماد و صحیح نیست.

بهترین زمان برای بدست آمدن نتایج دقیق غربالگری هفته‌های گفته شده بالا یا نظر پزشک معالج است. بهتر است در همین زمان برای غربالگری بارداری مراجعه کنید تا دقیق‌ترین نتایج را در مورد سلامت جنین بدست آورید. در مواقعی که مادر دو مرحله غربالگری دابل مارکر و کواد مارکر را در زمان تعیین شده انجام دهد می‌گوییم برای مادر باردار غربالگری یکپارچه انجام شده است. این بدین معنی است که دقیق‌ترین نتایج غربالگری بارداری در دسترس است و احتمال اشتباه بودن نتایج بسیار کم است.

چرا غربالگری دوران بارداری انجام می‌شود؟

چرا غربالگری دوران بارداری انجام می‌شود؟

بهتر است بدانید که غربالگری یک عمل اختیاری است، اما بهتر است تمام مادران باردار به موقع برای غربالگری به پزشک مراجعه کنند. انجام غربالگری بارداری در تشخیص بیماری‌های ژنتیکی، بیماری‌های جنین، وجود نقص در جنین و … کمک زیادی به پزشکان می‌کند.

نوبت اول غربالگری که در 3 ماهه اول دوران بارداری صورت می‌گیرد بیشتر با هدف تشخیص 3 بیماری ژنتیکی زیر انجام می‌شود:

  • سندروم ادوارد (تریزومی 18)
  • سندروم پاتو (تریزومی 13)
  • سندروم داون

در غربالگری نوبت دوم که در 3 ماهه دوم بارداری انجام و با عنوان کواد مارکر شناخته می‌شود، بیشتر تمرکز برای تشخیص موارد زیر است:

  • سندروم داون
  • سندروم ادوارد
  • ناهنجاری‌های لوله عصبی

غربالگری به عملی انجام می‌شود که بین چند چیز، موارد با ویژگی‌های خاصی جدا شوند. در این تست‌ها هم جنین‌ها از نظر داشتن نواقص ژنتیکی و بیماری‌های دیگر به دو گروه پرخطر و کم خطر تفکیک می‌شوند.

روش‌ها و مراحل غربالگری

همان‌طور که گفتیم غربالگری اصطلاحی است که در بر گیرنده تمام تست‌ها و مواردی است که قبل از تولد نوزاد برای بررسی وجود بیماری و مشکلات ژنتیکی انجام می‌شود.

هر مرحله غربالگری دارای موارد خاص خود است، در مرحله اول از مادر آزمایش خون و یک مرحله سونوگرافی گرفته می‌شود. بعد در آزمایشگاه وجود برخی مواد و ژن‌های خاص در خون مادر بررسی و با ترکیب این اطلاعات با اطلاعات بدست آمده از سونوگرافی می‌توان تا حدود زیادی مشکلات ژنتیکی جنین را شناسایی کرد.

در مرحله دوم فقط یک مرحله آزمایش خون از مادر گرفته می‌شود و مقدار 4 ماده مختلف در خون مادر بررسی می‌شود. باید نتایج بدست آمده با مقادیر طبیعی یکسان باشد در غیر این صورت احتمال وجود مشکل در جنین وجود دارد.

در مورد نتایج آزمایشات غربالگری 2 احتمال زیر وجود دارد:

مورد اول این که نتیجه آزمایش منفی است و این بدین معنی است که یا ناهنجاری در جنین شما وجود ندارد و یا این که احتمال وجود این ناهنجاری‌ها به حدی است که اصلا جای شک و نگرانی وجود ندارد و تقریبا 95 درصد جنین شما کاملا سالم است.

در مورد دوم که کاش برای هیچ فردی اتفاق نیفتد نتیجه آزمایش شما مثبت است، در این حالت باید این نکته را مد نظر داشته باشید که نتیجه آزمایش مثبت به معنی بیمار بودن و نقص داشتن صد در صدی جنین نیست بلکه به این معنی است که خطر ابتلای فرزند شما به ناهنجای‌های ژنتیکی بالا می‌باشد.

در حالت دوم معمولا یک آزمایش تشخیصی برای مادر تجویز می‌شود و شما باید ادامه کار را با پزشک معالج‌تان در میان بگذارید و نتیجه را از پزشک بپرسید تا در صورت نیاز اقدامات مورد نیاز هر چه زودتر انجام شود.

اهمیت غربالگری دوران بارداری

 

اهمیت غربالگری دوران بارداری

همان‌طور که خواندید غربالگری باعث می‌شود تا جنین‌ها از نظر داشتن نقص به دو گروه تقسیم شوند. این کار باعث می‌شود تا در صورت وجود مشکل، در همان ابتدا مشکل شناسایی و اگر مشکل قابل رفع است، اقدام به درمان شروع شود.

به همین دلیل در افرادی که غربالگری یکپارچه انجام داده‌اند تعداد نوزادانی که با نقص متولد می‌شوند بسیار کمتر از افرادی است که بدون غربالگری باردای زایمان می‌کنند.

نیاز به توضیحات زیادی در مورد اهمیت غربالگری نیست زیرا برای خانواده‌ها سلامت جنین و نوزاد اولویت زیادی دارد و با انجام مراحل غربالگری می‌توان سلامت جنین را در آینده تضمین کرد.

در صورت نیاز به استفاده از دارو و وسایل در دوران بارداری می‌توانید به صورت حضوری به داروخانه‌های مختلف سطح شهر مراجعه کنید و یا با توجه به پیشرفت تکنولوژی و خدمات اینترنتی، افراد مختلف می‌توانند به صورت اینترنتی از داروخانه‌ آنلاین استفاده کنند و داروها و تجهیزات مورد نیاز خودشان را به سادگی سفارش و دریافت کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اهمیت، چرایی و روش‌های انجام غربالگری بارداری پرداختیم. و دانستیم که با انجام کامل و به موقع دو نوبت غربالگری می‌توان تا حد بسیار زیادی احتمال وجود بیماری‌های ژنیتیکی در جنین را پیش بینی کرد و اقدامات لازم را در صورت نیاز انجام داد.
قابل توجه مادر باردار، شما عزیزان میتوانید علاوه بر انجام آزمایش ها بارداری، برای بهبود وضعیت خود بهترین و باکیفیت مکمل های بارداری را از مجموعه بی بی دارو تهیه کنید. تمامی این مکمل ها دارای مجوز های لازمه هستند و بهترین شکل سلامت مادر و جنین را تضمین می کنند.

2 دیدگاه در “اهمیت غربالگری بارداری چیست؟

  1. پرستو گفت:

    ممنون بابت مقالات مفید و کاربردی که در پیجتون قرار میدید.خوبه که در مورد عربالکری قبل از بارداری هم مطلب بدارین

    1. سپاس از دقت و توجه شما
      درخواست شما در تیم علمی مطرح و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *