وبلاگ

تأثیر کمبود آهن بر ریزش مو | آهن و مواد معدنی چه تأثیری بر رشد مو دارند

تأثیر کمبود آهن بر ریزش مو | آهن و مواد معدنی چه تأثیری بر رشد مو دارند

فهرست مطالب

آیا کمبود آهن باعث ریزش مو می‌شود؟

تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو غیر قابل انکار است. زمانی که فرد در بدن خود آهن کافی ندارد، اصطلاحا دچار کم خونی فقر آهن شده است. آهن یک ماده معدنی است که نقش‌های زیادی در تندرستی بدن ایفا می‌کند. شاید مهم‌ترین مسئولیت آن تولید هموگلوبین در گلبول‌های قرمز باشد. در این مقاله به علل کمبود آهن، چگونگی تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو و راه‌های مختلف درمان این بیماری خواهیم پرداخت.

 

منظور از کمبود آهن چیست؟

کمبود آهن زمانی رخ می‌دهد که بدن شما مقدار کافی از ماده معدنی بنام آهن را نداشته باشد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، گلبول‌های قرمز شما کوچکتر می‌شوند و حاوی مقادیر کمتری هموگلوبین هستند و این موضوع بر میزان اکسیژنی که سلول‌های شما از خون دریافت می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. به همین ترتیب، با تأثیر قوی آهن بر سیستم ایمنی، کمبود این ماده مغذی بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد. در ادامه به علائم کمبود آهن در بدن و تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو خواهیم پرداخت.

 

و تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو

 

علائم کمبود آهن در بدن

اگر کمبود آهن در بدن داشته باشید، بدن شروع به نشان دادن علائم کمبود آهن می‌کند. در این صورت علائم زیر ممکن است مشاهده شود:

  • ضعف بدن
  • ریزش مو
  • مشکلات تمرکز و حافظه
  • عفونت
  • رنگ پریدگی پوست
  • تنگی نفس و تسریع ضربان قلب

 

تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو

فولیکول‌های مو مانند سایر سلول‌های انسان به اکسیژنی که توسط هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون تامین می‌شود، وابسته هستند. هنگامی که کمبود وجود دارد، ممکن است فولیکول‌های مو فاقد اکسیژن کافی شوند که جزء مهمی برای رشد آنهاست و این مسئله می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

 

درمان ریزش مو ناشی از کم خونی فقر آهن

برای درمان ریزش مو باید ابتدا علت اصلی آن را پیدا کنید. اگر ریزش مو را تجربه می‌کنید و گمان می‌برید که کمبود آهن ممکن است مقصر باشد، در اولین اقدام باید با پزشک خود مشورت کنید تا برای تشخیص مناسب و گزینه‌های درمانی احتمالی اقدام شود. تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو را پزشک باید تشخیص دهد.

مراجعه به پزشک معمولاً شامل بحث در مورد سابقه دارویی و علائم شما است. پزشک احتمالاً با استفاده از آزمایش خون سطح هموگلوبین و هماتوکریت شما را نیز آزمایش خواهد کرد. این آزمایشات به عنوان کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین راه برای تشخیص کمبود آهن در نظر گرفته می‌شوند.

اگر تأیید شود که کمبود آهن دارید و تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو محرز شود، ممکن است پزشک شما آزمایش بیشتری انجام دهد تا علت دقیق کمبود آهن شما را مشخص کند. خبر خوب این است که کم خونی ناشی از فقر آهن اغلب قابل درمان است.

درمان ممکن است به مکمل‌های آهن به نام قرص آهن یا آهن خوراکی نیاز داشته باشد. طبق دستور پزشک این مکمل‌ها را در روز مصرف کنید تا میزان مواد معدنی بدنتان را افزایش دهید. حدود سه تا شش ماه طول می‌کشد تا ذخایر آهن خود را دوباره پر کنید. بهتر است بدانید که آهن اضافی نیز می‌تواند به اندام‌های داخلی آسیب برساند.

تأثیر مواد معدنی بر ریزش مو و در رشد و عملکرد آن‌ها را نباید نادیده گرفت. تغییرات سبک زندگی مانند افزایش مصرف روزانه غذاهای سرشار از آهن و ویتامینC، می‌تواند به برآوردن سطح آهن توصیه شده روزانه شما کمک کند. باید غذاهای سرشار از آهن مانند اسفناج‌‌،‌ نخود فرنگی‌‌،‌ پروتئین‌‌ها‌ی بدون چربی (گوشت و جگر گاو ماهی سالمون) و میوه‌ مصرف کنید.

 

درمان ریزش مو ناشی از کم خونی فقر آهن

 

با جبران کمبود آهن در بدن جلوی ریزش موی خود را بگیرید

تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو را باید جدی گرفت ولی با این حال از دست دادن مو به دلیل کمبود آهن دائمی نیست و با یک درمان درست قابل حل است. ریزش مو تنها یکی از مواردی است که اگر آهن بدن شما کم باشد ممکن است بروز پیدا کند، باید دیگر موارد را هم در نظر داشته باشید.

 

مکمل های آهن

منابع و مراجع اصلی

https://www.healthline.com/health/iron-deficiency-and-hair-loss

https://www.forhims.com/blog/iron-deficiency-hair-loss

https://ro.co/health-guide/anemia-hair-loss/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *