وبلاگ

تفاوت کرم ضد آفتاب و مرطوب‌کننده

تفاوت کرم ضد آفتاب و مرطوب‌کننده

فهرست مطالب

پوست یکی از بخش‌های مهم در بدن هر فردی است که همه افراد اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل هستند. به دلیل برخوردار بودن از جایگاه ویژه‌ی پوست در میان افراد، تعداد زیادی از مردم و بخصوص خانم‌ها به انجام کارهایی برای مراقبت از پوست می‌پردازند. امروزه محصولات آرایشی بهداشتی مختلفی برای مراقبت از پوست تولید شده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید خانم‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند از پرمصرف‌ترین افراد در دنیا هستند که به استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی می‌پردازند.استفاده از این محصولات با هدف‌های خاصی انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین این اهداف، زیباسازی و شفاف‌سازی پوست است. کرم‌های ضد آفتاب و کرم‌های مرطوب‌ کننده ازجمله محصولاتی هستند که علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده‌اند. در این مطلب از سایت بی‌بی دارو که یک داروخانه آنلاین است به بررسی موضوعاتی چون تعریف کرم ضد آفتاب، کرم مرطوب ‌کننده و تفاوت ضد آفتاب و مرطوب کننده پرداخته خواهد شد. با ما همراه باشید.

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب چیست؟

پیش از آنکه تفاوت ضد آفتاب و مرطوب کننده بیان شود، به تعریف کرم ضد آفتاب پرداخته می‌شود. به کرم‌هایی که دارای فیلترهای ضد اشعه فرابنفش خورشیدی یا UV هستند، کرم‌های ضد آفتاب می‌گویند. همان‌طور که می‌دانید، خورشید دارای اشعه‌هایی است که چنانچه به بدن افراد وارد شوند می‌تواند در درازمدت مشکلاتی را به وجود بیاورند.

 کرم‌های ضد آفتاب قادرند که اشعه‌ مضر خورشید یعنی اشعه فرابنفش را جذب یا منعکس کنند و از ورود آن‌ها به بدن جلوگیری نمایند. کرم‌های ضد آفتاب عددی به نام SPF دارند که این عدد نشان‌دهنده میزان کارایی کرم ضد آفتاب در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی می‌باشد.

اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر در رابطه با عدد SPF توضیح دهیم، باید گفت که مفهوم عدد SPF، افزایش مقاومت پوست در برابر قرمز شدن از طریق استفاده از کرم‌های ضد آفتاب می‌باشد. اگر پوست شما بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرد، چیزی حدود ده دقیقه طول می‌کشد تا قرمز شود درحالی‌که اگر از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و عدد SPF آن 15 باشد، حدود 150 دقیقه طول می‌کشد تا پوست شما قرمز بشود.

زمان استفاده از کرم ضد آفتاب

شاخص اشعه‌های UV در روزهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد و در حقیقت زمان استفاده از کرم ضد آفتاب به میزان این شاخصه بستگی دارد. در بررسی‌های انجام‌شده مشخص گردیده است که از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر، میزان اشعه فرابنفش خورشیدی در بیشترین مقدار خود قرار دارد. در این بازه زمانی لازم است حتماً از کرم‌های فوق استفاده گردد. توصیه متخصصان پوست چیز دیگری است؛ آن‌ها توصیه می‌کنند که در هر زمانی از روز که از خانه خارج می‌شوید، بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.

 آکادمی پوست آمریکا تحقیقی را انجام داده که مطابق با نتایج تحقیق صورت گرفته مشخص ‌شده است که حتی در روزهای بارانی و برفی که میزان تابش خورشید کمتر است، بااین‌حال اشعه‌های مضر خورشید قادرند تا 80 درصد در پوست نفوذ کنند؛ بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب در هر شرایط آب و هوایی توصیه می‌شود. حتی اگر در یک محیط سربسته قرار دارید و نور خورشید با عبور از شیشه‎ها به شما برخورد می‌کند، استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید زیرا اشعه‌ فرابنفش خورشیدی می‌تواند از شیشه عبور کند.

مفهوم کرم مرطوب کننده

کرم‌های مرطوب ‌کننده یکی دیگر از محصولاتی هستند که استفاده از آن‌ها رایج است. این کرم‌ها باهدف ایجاد یک‌ لایه‌ی مراقبتی بر روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. لایه مراقبتی ایجاد شده بر روی پوست از تبخیر رطوبت موجود در لایه بیرونی پوست ممانعت به عمل ‌آورده و اجازه نمی‌دهد تا آب و رطوبت روی پوست از بین برود.

 بهتر است بدانید که پوست انسان‌ها این توانایی را دارد تا با تولید چربی و روغن از خشک شدن پوست جلوگیری کند. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده باعث می‌شود تا تولید چربی در پوست افزایش پیدا کرده تا رطوبت موجود بر روی پوست به تعادل برسد. با انجام دادن این کار می‌توان از خشک شدن پوست جلوگیری کرد. در بخش بعدی به تفاوت ضد آفتاب و مرطوب کننده پرداخته خواهد شد.

تفاوت ضد آفتاب و مرطوب کننده

تفاوت ضد آفتاب و مرطوب کننده

کرم ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده دو محصول جذاب و دوست‌داشتنی برای خانم‌ها به شمار می‌آیند. شاید با خود فکر کنید که این دو کرم شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند که مهم‌ترین آن‌ها، محافظت از پوست است. افرادی که در شرایط آب و هوایی گرم و سوزان زندگی می‌کنند به‌خوبی متوجه می‌شوند که اهمیت استفاده از این دو کرم در محافظت از پوست تا چه میزان است. بااین‌حال، تفاوت‌هایی میان این دو کرم وجود دارند. تفاوت ضد آفتاب و مرطوب کننده را می‌توان در موارد زیر دانست:

  • هدف استفاده از این دو کرم

همان‌طور که در بخش‌های قبل توضیح داده ‌شده، هدف استفاده از این دو کرم چیزی جز محافظت از پوست نیست. هرکدام از این دو کرم با شیوه متفاوت به محافظت از پوست صورت می‌پردازند. با توجه به توضیحاتی که در رابطه با کرم ضد آفتاب داده ‌شد، هدف استفاده از آن، محافظت از پوست در برابر اشعه‌های خطرناک خورشید یعنی اشعه فرابنفش است. درحالی‌که هدف استفاده از کرم مرطوب کننده تولید چربی بیشتر در صورت و جلوگیری از خشک شدن پوست آن می‌باشد. همان‌طور که متوجه شدید، ازجمله تفاوت ضد آفتاب و کرم مرطوب ‌کننده، عملکرد متفاوت آن‌ها است.

  • ترتیب استفاده از آن‌ها

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند به‌طور هم‌زمان به استفاده از کرم ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده اقدام کنند این است که ترتیب استفاده از این دو کرم چگونه است؟ به‌عبارت‌دیگر کدام ‌یکی از کرم‌ها را باید به‌عنوان کرم اول به ‌صورت خود بزنند؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند شما را به یکی دیگر از تفاوت ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده برساند.

 برخی از علاقه‌مندان به زیبایی معتقد هستند که استفاده از کرم مرطوب کننده پیش از استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند عملکرد کرم ضد آفتاب را خنثی نماید. آن‌ها معتقد هستند که اگر ابتدا از کرم مرطوب کننده استفاده شود، با توجه به آنکه یک لایه ضخیم روی پوست ایجاد می‌شود، چنانچه کرم ضد آفتاب روی این لایه ضخیم مالیده بشود، عملاً نفوذ فیلترهای موجود در کرم ضد آفتاب به داخل پوست را غیرممکن می‌کند. به همین دلیل بهتر است در ابتدا کرم ضد آفتاب استفاده کرده و پس از آن به استفاده از کرم مرطوب کننده اقدام شود.

  • تأثیرات دو کرم بر روی پوست

یکی دیگر از تفاوت ضد آفتاب و مرطوب کننده، تأثیرات آن دو بر روی پوست صورت است. کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از سوخته شدن پوست و نفوذ اشعه‌ فرابنفش خورشیدی استفاده می‌شود. استفاده از کرم مرطوب کننده علاوه بر آنکه به تولید چربی بیشتر در صورت منجر می‌شود تأثیرات دیگری از جمله جوان‌سازی پوست، جلوگیری از ایجاد جوش و درمان خشکی پوست نیز خواهد داشت.

  • زمان استفاده از دو کرم ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده

همان‌طور که قبلاً گفته شد، در بازه زمانی 10 صبح تا 3 بعدازظهر میزان تابش اشعه‌ی فرابنفش خورشیدی به حداکثر مقدار خود می‌رسد؛ بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب در این ساعت‌ها شدیداً توصیه می‌شود. زمان استفاده از کرم مرطوب کننده متفاوت از کرم ضد آفتاب است. بهترین زمان استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از شستن صورت می‌باشد. توصیه می‌شود که دو مرتبه در روز صورت خود را با استفاده از شوینده مناسب با نوع پوست خود شسته و پس از آن از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید. چهارمین تفاوت ضد آفتاب و مرطوب کننده در زمان استفاده از این دو کرم است.

کلام آخر

استفاده از برخی محصولات آرایشی بهداشتی به‌منظور حفاظت از پوست صورت الزامی است. ازجمله محصولاتی که برای محافظت از پوست صورت در بازار موجود هستند، کرم‌های ضد آفتاب و کرم‌های مرطوب کننده می‌باشند. در این مطلب سعی شد پس از معرفی کردن کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب کننده به بررسی چند تفاوت‌ ضد آفتاب و مرطوب کننده پرداخته شود.

1 دیدگاه در “تفاوت کرم ضد آفتاب و مرطوب‌کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *