وبلاگ

درمان سرماخوردگی در منزل؛ هر چیزی که باید بدانید

درمان سرماخوردگی در منزل؛ هر چیزی که باید بدانید

فهرست مطالب

درمان سرماخوردگی در منزل فقط با مصرف داروهای شیمیایی صورت نمی گیرد بلکه لازم است تا به برخی نکات مهم دیگر هم توجه داشته باشید. همچنین رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید تا در سریع ترین زمان از شر سرماخوردگی نجات پیدا کنید. به همین منظور ما در این بخش از سایت بی بی دارو چند شیوه درمانی را به شما ارائه می دهیم تا بتوانید در مدت زمان کوتاهی سرماخوردگی را در منزل درمان کنید.

روش های درمان سرماخوردگی در منزل

روش های درمان سرماخوردگی در منزل

در روزهای پاییز و زمستان به محض اینکه هوا سرد می شود در بین کودکان، نوجوانان و بزرگسالان سرماخوردگی شیوع پیدا می کند. در این بین افرادی که از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کرده باشند قطعاً سیستم ایمنی قوی تری دارند پس کمتر دچار علائم سرماخوردگی و دردسرهای آن می شوند‌‌. اما کسانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند به سادگی سرما می خورند. پس پیش از رسیدن فصل سرما بهتر است یک برنامه غذایی مناسبی در منزل داشته باشید و در معرض هوای سرد از خود مراقبت کنید. اما اگر به هر دلیلی دچار سرماخوردگی شدید لازم است تا با راهکارهایی سریعاً درمان شوید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه ظرف 24 ساعت سرماخوردگی را در منزل درمان کنید.

برای درمان سرماخوردگی سوپ بخورید

 هنگامی که سرما می خورید مطمئناً سیستم ایمنی شما تا حد زیادی ضعیف می شود. پس سعی کنید با خوردن غذاهای مقوی و آبکی مثل سوپ مرغ و سوپ گوشت مقاومت بدنتان را بالا ببرید. حتی می تواند این سوپ را برای تمام وعده های غذایی و صبحانه هم استفاده کنید. چون قطعاً خوردن یک کاسه سوپ گرم علاوه بر انرژی بالا می تواند برای درمان گلو درد هم بسیار مؤثر باشد.

همچنین بخوانید :مصرف مکمل آهن برای چه کسانی ضروری است؟

آب میوه را فراموش نکنید

از آنجایی که تغذیه صحیح برای درمان سرماخوردگی در منزل نقش بسیار حیاتی دارد پس هیچ گاه مصرف آبمیوه های تازه و طبیعی را فراموش نکنید. البته بهتر است از آب میوه هایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. مثلاً آب پرتقال، لیمو شیرین، کیوی، موز و انگور علاوه بر انرژی زیاد حاوی مقادیر بالایی ویتامین های متنوع می باشند.

برای درمان سرماخوردگی بخور استنشاق کنید

همیشه سرماخوردگی همراه با گرفتگی بینی و خس خس سینه است. به همین دلیل بیشتر شما در زمان سرماخوردگی با تنگی نفس و گرفتگی صدا مواجه می شوید‌. از طرفی دچار سردردهای شدید شده و مجاری تنفسی شما خشک می شود‌. پس بهتر است برای درمان سرماخوردگی در منزل از یک دستگاه بخور برای استنشاق قطره اکالیپتوس استفاده کنید. البته بخور پیاز و آب هم خیلی مؤثر است. شما برای انجام این کار می تواند قطره اکالیپتوس را از داروخانه های محلی یا داروخانه آنلاین تهیه کنید.

درمان سرماخوردگی در منزل با دمنوش ها

هما ما می دانیم که گیاهان دارویی می‌توانند نقش مؤثری مانند داروهایی شیمیایی در درمان بیماری ها داشته باشند‌. به همین منظور هیچ گاه استفاده از دمنوش های گیاهی مثل بنفشه و آویشن را فراموش نکنید. همچنین پونه کوهی را جوشانده و با مقداری عسل مخلوط کرده تا از عفونت گلو نجات پیدا کنید. عناب به همراه گل ختمی و تخم شربتی تأثیر زیادی در درمان سرماخوردگی دارد. البته مصرف این داروهای گیاهی را بهتر است با مشورت یک پزشک انجام دهید چون برخی از این دمنوش ها ممکن است برای تعدادی از افراد که بیماری زمینه ای دارند دردسر ساز باشد.

عسل و آبلیمو بخورید

یکی از شگفت انگیزترین معجونی که برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است شربت عسل و آبلیمو می باشد. شما باید برای درمان سرماخوردگی در منزل مقداری عسل را در آب ولرم مخلوط کنید سپس یک قاشق آبلیمو تازه به آن اضافه نمایید و چندین بار در روز بخورید تا در مدت کوتاهی به بهبودی برسید. قطعاً مصرف عسل و آبلیمو ضمن تجدید قوای بدنی می تواند مزه تلخ دهان شما را عوض کند و حال خوبی را به شما بدهد.

پیاده روی کنید

اگر از استراحت های زیاد در منزل خسته شده اید بهتر است در زمانی از روز که هوا نسبتاً گرم است پیاده روی کمی داشته باشید. برای این پیاده روی ساعت 12 ظهر می تواند وقت مناسبی باشد البته حتماً لباس گرم بپوشید تا مجدداً سرما نخورید.

درمان سرماخوردگی در منزل با برخی خوراکی ها

دقت کنید که بعضی خوراکی های ساده می توانند علائم سرماخوردگی را کاهش دهند. مثلاً فلفل دلمه ای چون سرشار از ویتامین C است می تواند روند بهبود شما را جلو ببرد. هویج خوراکی دیگری بوده که حاوی بتاکاروتن فراوانی است. پس قطعاً می تواند برای درمان سرماخوردگی اثرات خوبی داشته باشد. البته اگر توان خوردن هویج را ندارید بهتر است آب هویج مصرف کنید. شاید برایتان جالب باشد فلفل تند سبب باز شدن سیسنوس ها می شود و همچنین ترشحات ریه را تا حد ممکن رقیق می کند. از طرفی خردل می تواند ترشحات مجاری تنفسی را تقویت کرده و نفس کشیدن را برایتان راحت تر کند. از طرفی هیچ گاه خوردن پیاز خام و سیر را فراموش نکنید چون این دو خوراکی معجزه آسا می توانند عفونت گلو و گوش را در زمان کوتاهی برطرف کنند.

سخن پایانی

اگر چه خود درمانی شیوه درستی برای درمان بسیاری از بیماری ها نیست. اما سرماخوردگی جزو بیماری های ویروسی است که می توانید به سادگی آن را در منزل درمان کنید. البته گاهی اوقات سرماخوردگی در کودکان و افراد سالخورده آنچنان شدید است که آنها را دچار ضعف عمومی می کند. اگر چه ما در این مطلب شما را با روش های درمان سرماخوردگی در منزل آشنا کردیم ولی در مواردی که حال فرد وخیم باشد لازم است تا سریع بیمار را به پزشک متخصص ارجاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *