وبلاگ

رفع چین و چروک پوست | دلایل ایجاد و راهکارهای رفع آن

رفع چین و چروک پوست | دلایل ایجاد و راهکارهای رفع آن

فهرست مطالب

چین و چروک‌های پوستی چه زمانی و طی چه فرایندی ایجاد می‌شوند؟

ایجاد چین و چروک یک فرآیند طبیعی ناشی از افزایش سن است و همه افراد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، بسیاری از مردم ظاهر چین و چروک را دوست ندارند. اولین چین و چروک‌ها معمولا در مناطقی از صورت فرد ظاهر می‌شوند که پوست به طور طبیعی در حین حالات مختلف دچار تاخوردگی می‌شود. همچنین به دلیل نازک‌ شدن و کاهش حالت کشسانی پوست در طول زمان، در قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید هستند ظاهر می‌شوند؛ مانند صورت و گردن، پشت دست‌ها و بازوها. این مقاله به بررسی علل ایجاد و همچنین معرفی راهکارهای جلوگیری و روش های درمان و رفع چین و چروک پوست می‌پردازد.

 

دلایل ظهور چین و چروک

با افزایش سن افراد، پوست آنها نازک‌تر، خشک‌تر و قابلیت ارتجاعی کمتری پیدا می‌کند، یعنی کمتر قادر به محافظت از خود در برابر آسیب است. این امر باعث ایجاد چین و چروک و خطوطی روی پوست می‌شود. حالات چهره، مانند لبخند، اخم یا خیره شدن، منجر به ایجاد خطوط ظریف و چین و چروک در سنین پایین می‌شود. این خطوط با افزایش سن عمیق‌تر می‌شوند. هنگامی که یک فرد جوان است، پوست او به حالت اولیه برمی‌گردد. اما با افزایش سن، پوست انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و بازگشت به حالت طبیعی برای پوست دشوارتر و در نتیجه شیارهای دائمی ایجاد می‌شود.

 

برخی از عوامل مهمی که بر ایجاد چین و چروک تأثیر می‌گذارد:

 

  • نور خورشید؛ با آسیب مداوم به فیبرهای مهم بافت پوست و کاهش قدرت و انعطاف در پوست.
  • انقباضات عضلات صورت؛ خطوط بین ابروها، لبخند اخم چشم دوختن و دیگر حالات همیشگی بدن.
  • سیگار و الکل؛ سیگار با کاهش خون‌رسانی به پوست و الکل با خشک‌کردن پوست در اثر کم آبی.
  • کم آبی بدن؛ باعث پوسته‌پوسته شدن، از بین رفتن طروت و شادابی و نهایتا ایجاد چین و چروک.
  • برخی از داروها
  • عوامل محیطی و ژنتیکی

 

دلایل ظهور چین و چروک

 

راهکارهای جلوگیری از چین و چروک پوست

همه افراد دچار چین و چروک و خطوطی می شوند که به مرور زمان برجسته‌تر می شوند. برخی از راه‌های پیشگیری یا کاهش رشد آنها عبارتند از:

 

  • استفاده از محافظ در برابر آفتاب؛ با پوشیدن کلاه و لباس برای محافظت از پوست و استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت روزانه
  • پوست خود را به طور مرتب مرطوب کنید؛ استفاده از مرطوب کننده های پوست از خشکی پوست که یکی از عوامل ایجاد چین و چروک می باشد جلوگیری می‌کند.
  • ترک سیگار؛ استعمال دخانیات سرعت پیری پوست را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
  • مصرف کمتر الکل؛ الکل پوست را کم آب می‌کند که به مرور زمان باعث آسیب می‌شود.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل. میوه ها و سبزیجات از آسیب پوست جلوگیری می‌کند، در حالی که شکر و کربوهیدرات می‌توانند پیری پوست را تسریع کنند.
  • شستن صورت پس از تعریق شدید؛ عرق پوست را تحریک کرده و به مرور زمان باعث آسیب می‌شود.

 

روشهای رفع چین و چروک پوست

درمان‌های زیادی برای کمک به رفع چین و چروک پوست وجود دارد. برای چین‌های عمیق‌تر، ممکن است فرد به تکنیک‌های تهاجمی‌تری مانند جراحی پلاستیک یا تزریق ‌فیلر نیاز داشته باشد. در ادامه به معرفی این روش‌ها پرداخته‌ایم.

 

روشهای رفع چین و چروک پوست

 

داروها

رتینوئیدهای موضعی از ویتامین A مشتق می‌شوند. هدف آنها کاهش چین و چروک‌های ریز، پرپیگمانتاسیون و زبری پوست است.

بیشتر بخوانید: استفاده از کرم های ضد چروک می تواند روند چروک پوست را کندتر نماید.

 

درم ابریژن

درم ابریژن (Dermabrasion) یک روش جراحی است که شامل ساییدگی یا ابریژن کنترل‌شده لایه ‎های بالایی پوست با یک دستگاه چرخش سریع است. هدف درم ابریژن رفع چین و چروک‌ پوست، خال‌ها، خالکوبی‌ها، اسکارهای آکنه و سایر انواع اسکار است.

بوتاکس

درمان تزریقی سم بوتولینوم نوع A، سیگنال‌های شیمیایی که باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شوند را مسدود می‌کند و پزشکان از آن برای درمان برخی شرایط پزشکی استفاده می‌کنند.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی شامل استفاده از محلول شیمیایی در نواحی مورد نظر است که باعث می‌شود پوست مرده از بین رفته و در نهایت کنده شود. پوست بازسازی شده نسبت به پوست قدیمی صاف‌تر است.

لیفت صورت

لیفت صورت یا ریتیدکتومی نوعی جراحی زیبایی است که هدف آن جوان‌تر جلوه‌دادن افراد است. معمولا شامل برداشتن مقداری پوست و چربی صورت، با یا بدون سفت کردن بافت‌های زیرین است.

فیلرها

فیلرهای بافت نرم شامل کلاژن، اسید هیالورونیک یا چربی است. یک متخصص زیبایی، فیلرها را به چروک‌های عمیق‌تر صورت تزریق می‌کند، آنها را حجیم و صاف می‌کند تا به پوست حجم بیشتری بدهد.

به طور آگاهانه به رفع چین و چروک پوست خود کمک کنید

عوامل زیادی وجود دارند که باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. برخی را نمی‌توانید کنترل کنید اما از برخی دیگر مطمئنا می‌توانید دوری کنید. در کنار روند طبیعی پیری که در ژن‌های ما نهفته است، سبک زندگی نیز بر شکل‌گیری چین و چروک تاثیر می‌گذارد. کسانی که می‌دانند چه عواملی باعث پیری پوست می‌شوند، می‌توانند به راحتی از آن جلوگیری کرده، برای رفع چین و چروک پوست خود از آنها استفاده و ظاهر جوان پوست را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند. زیرا اینکه آیا و تا چه اندازه این عوامل روی پوست شما تأثیر می‌گذارد، در دستان خود شماست.

منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/174852

https://www.webmd.com/beauty/features/23-ways-to-reduce-wrinkles#1

https://www.nivea.com.au/advice/skin/what-causes-wrinkles

1 دیدگاه در “رفع چین و چروک پوست | دلایل ایجاد و راهکارهای رفع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *