وبلاگ

روش های مقابله با استرس | آموزش‌ مهارت‌های کنترل استرس

روش های مقابله با استرس

فهرست مطالب

استرس و فشار آن روی سلامت روحی و جسمی انسان

استرس ( Stress ) را می‌توان به معنای فشار روانی دانست که احساس تنش درونی را در انسان ایجاد می‌کند. شاید شما هم در شرایطی مانند جلسات امتحان، سخنرانی، رانندگی در مسیرهای جدید و… دچار استرس شوید و نتوانید به خوبی فکر کنید. در این مطلب قصد داریم تا روش‌ های مقابله با استرس در چنین شرایطی را به شما آموزش دهیم.

 

روش های مقابله با استرس

متاسفانه افرادی که مرتبا در طول روز یا شرایط مختلف دچار استرس می‌شوند، بیشتر در معرض بیماری‌های روحی و جسمی خواهند بود. حتی در شرایطی این مشکل می‌تواند در روند زندگی اجتماعی افراد نیز اختلالاتی را به وجود بیاورد. روانشناسان به طور کلی راه‌های مقابله با استرس را به دو دسته اصلی تقسیم کرده‌اند که عبارتند از:

  • مقابله‌های مسئله مدار
  • مقابله‌های هیجان مدار

هر یک از روش‌های بالا می‌تواند به نوعی فرد را از چنگال استرس خلاص کند. همچنین با انجام ترفندهای خاص و ایجاد یک سبک زندگی جدید می‌توان استرس را تا حد زیادی کاهش داد. در ادامه مطلب شما را بیشتر با روش‌ها گفته شده و ترفندهای کاهش استرس آشنا خواهیم کرد.

 

مقابله‌های مسئله مدار

همانطور که از نام این روش پیداست، فرد با تلاش‌های مربوط به رفع مسئله استرس‌زا، می‌تواند روی کاهش استرس خود تاثیر مثبتی بگذارد. انجام کارهای مانند فکر کردن درباره نحوه حل مشکلات، استفاده از روش‌های حل مسئله، آموزش رفتارهای جرئت‌مند. مدیریت زمان، برنامه ریزی، داشتن تفکرات مثبت و… می‌تواند برای کاهش استرس مفید باشند.

 

روش های مقابله با استرس

 

مقابله‌های هیجان مدار

یکی دیگر از روش های مقابله با استرس مقابله‌های هیجان مدار است که هدف آن آرام کردن فرد در موقعیت‌های استرس‌زا می‌باشد. در این روش فرد باید احساسات و هیجانات ناشی از موقعیت‌های استرس‌آور را به حداقل میزان ممکن برساند. گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش، فعالیت‌های معنوی، حمایت اطرافیان فرد، تکنیک‌های آرام سازی یا ورزش یوگا و انجام فعالیت‌های شادی‌آور از جمله کارهایی هستند که شما را از استرس دور خواهند کرد.

 

ترفندهایی در زندگی روزمره برای کاهش استرس

به طور کلی افرادی که اصطلاحا استرسی هستند، در طول روز ممکن است با هر اتفاقی با این مشکل مواجه شوند. اما روانشناسان انجام ترفندهایی را در زندگی روزمره و بلند مدت برای کاهش استرس مفید پی در پی این افراد مفید می‌دانند. اقداماتی که باید برای کنترل استرس روزانه خود انجام دهید، عبارتند از:

  • خواب کافی و درست داشته باشید
  • به تغذیه خود اهمیت دهید و از دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید
  • برنامه ریزی دقیق و لیست یا دفترچه یادداشت روزانه را دست کم کم نگیرید
  • به جای گلاویز شدن با احساسات آن‌ها را بیان نمایید
  • از آدم‌های استرسی با افکار منفی فاصله بگیرید
  • سعی نکنید که روی اتفاقات اطرافتان کنترل داشته باشید، به خصوص روی زندگی یا رفتار دیگران
  • شوخ طبع باشید، به خود جایزه بدهید و مسائل پیش و پا افتاده را جدی نگیرید.

 

ترفندهایی در زندگی روزمره برای کاهش استرس

 

داشتن استرس در روز یا بلند مدت می‌تواند آثار مخربی روی سلامتی یا زندگی شخصی شما داشته باشد. به همین دلیل با انجام این روش‌ها کمک روانشناس سعی کنید که خود را از شر این مشکل خلاص کنید. امیدواریم که روش های مقابله با استرس به آرامش درونی بیشتر شما کمک کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *