وبلاگ

سرطان در کودکان | مراقبت از کودکان و علائم ابتلا به سرطان

سرطان در کودکان

فهرست مطالب

سرطان در کودکان و شانس درمان

متاسفانه بیماری‌های خطرناک سرطانی ممکن است که کودکان را نیز درگیر کنند. طبق آمارهای به دست آمده، از هر 285 کودک مبتلا به سرطان، قبل از 20 سالگی بیماری تشخیص داده می‌شود. در چنین شرایطی راه درمان هموارتر شده و شانس کودک برای بقا بیشتر خواهد بود. اما باز هم سرطان در کودکان دومین عامل مرگ و میر در سنین 1 تا 14 سالگی است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با سرطان‌های شایع در کودکان آشنا کنیم.

 

چه سرطان‌هایی بیشتر در کودکان رخ می‌دهد؟

سرطان خون را می‌توان جزو شایع‌ترین سرطان‌هایی دانست که در کودکان چند ماهه تا سن 20 سالگی رخ می‌دهد. البته ممکن است که سرطان‌های گوناگونی در کودکان با سنین مختلف رخ دهد. همچنین تشخیص نوع سرطان و میزان پیشرفت آن تنها توسط متخصصین اطفال قابل تشخیص می‌باشد. در ادامه این بخش بیشتر با سرطان‌های شایع در کودکان آشنا خواهید شد.

 

سرطان خون

همانطور که در ابتدای این بخش گفته شد، سرطان خون در کودکان شایع است. این نوع سرطان مربوط به سلول‌های مغز استخوان بوده و باعث رشد ناقص گلبول‌های سفید می‌شود. همچنین به دلیل این اتفاق دیگر خون قادر به مقابله با عفونت‌های نخواهد بود. سرطان خون نیز به طور کلی دو نوع مختلف دارد که به شرح زیر هستند:

  • لوسمی لنفاوی حاد ( ALL )
  • سرطان خون میلوئیدی ( AML )

 

سرطان‌ مغز و سیستم عصبی

انواع تومورهای مغزی یا سرطان‌های ستون فقرات ممکن است که در کودکان به وجود بیاورند. همچنین بر اساس نوع سلول‌های سرطانی، چهار گروه مشترک از دسته عصبی و مغزی در کودکان، نوجوانان و جوانان امکان پیدایش دارند.

 

سرطان‌ مغز و سیستم عصبی

 

رابدومیوسارکوم

رابدومیوسارکوم نیز را می‌توان جز نوع‌های شایع سرطان در کودکان دانست. این نوع سرطان مربوط به سلول‌های عضلانی بوده و باعث رشد ناقص در این قسمت می‌شود. کودکان مبتلا به سرطان رابدومیوسارکوم در قسمت‌هایی مانند لگن، پا یا بازوها دچار تورم عضلانی شده که گاهی دردناک هستند. همچنین این نوع سرطان دارای فرمی با نام آلودولار است که بیشتر عضلات بزرگ نوجوانان را درگیر می‌کند.

 

سرطان استخوان

سرطان‌هایی که از استخوان شروع می‌شوند، اغلب در کودکان بزرگتر یا همان نوجوانان را می‌دهند. این نوع سرطان توده‌هایی را روی استخوان‌های کودک ایجاد کرده که دردهای زیادی را به وجود می‌آورند. همچنین در صورت پیشرفت بیماری، سرطان استخوان به دیگر بافت‌های بدن مانند ریه‌ها نیز سرایت می‌کند.

 

سرطان تیروئید

غده تیروئید در بدن تمامی انسان‌ها وظیفه تنظیم هورمون‌ها و متابولیسم بدن را دارد. در صورتی که بافت این غده مهم یک رشد غیر طبیعی را تجربه کند، یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌های سرطان در کودکان پدید خواهد آمد.

 

چگونه می‌توان جلوی ایجاد سرطان در کودکان را گرفت

 

 

چگونه می‌توان جلوی ایجاد سرطان را گرفت؟

سرطان در کودکان مسری نیست ولی متاسفانه هنوز نمی‌توان کاملا از آن پیشگیری کرد.

همچنین بیشتر سرطان‌های شایع در کودکان ریشه موروثی و ژنتیکی دارند. اما باز هم داشتن تغذیه و سبک زندگی سالم می‌تواند مانع خوبی جهت جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی باشد.

 

کپسول سلن پلاس یوروویتال , حاوی سلنیوم است که از مهم‌ترین مواد معدنی موردنیاز بدن و یک آنتی‌اکسیدان قوی می باشد.  این ماده معدنی خاصیت پیشگیری از سرطان‌ها را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *