وبلاگ

سرطان دهانه رحم چیست و چطور می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد

سرطان دهانه رحم

فهرست مطالب

سرطان دهانه رحم چیست

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول‌های دهانه‌ی رحم – قسمت زیرین رحم که به واژن متصل است، رخ می‌دهد. گونه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، یک ویروس مسئول عفونت مقاربتی، در ایجاد بیشتر سرطان دهانه رحم نقش دارند. با این حال خبر خوب این است که می‌توان از آن پیشگیری کرد. در ادامه در مورد علائم، راه‌های پیشگیری و روش‌های درمان این عارضه بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

علائم سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه عموماً هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد و متاسفانه تنها با پیشرفت آن، علائم نیز ظاهر می‌شوند. بعضی از مهمترین علائم این سرطان به شرح زیر هستند:

  • خونریزی واژینال بعد از مقاربت، بین پریودها یا بعد از یائسگی
  • ترشحات خونی واژن که ممکن است غلیظ و دارای بوی بد باشد
  • درد لگن یا درد در حین مقاربت

عوامل خطر

عوامل خطرساز سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • داشتن شرکای جنسی متعدد: هر چه تعداد شرکای جنسی شما بیشتر باشد شانس ابتلا به HPV بیشتر می‌شود.
  • فعالیت جنسی در سنین پایین: این کار خطر ابتلا به HPV را افزایش می‌دهد.
  • سایر عفونت‌های مقاربتی: داشتن سایر بیماری‌های مقاربتی مانند عفونت کلامیدیا، سوزاک، سفلیس و HIV/AIDS – خطر ابتلا به HPV را افزایش می‌دهد.
  • ضعف سیستم ایمنی بدن. اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده و HPV دارید، احتمال دارد به سرطان مبتلا شوید.

کپسول پاورفیت هولیستیکا، محصولی طبیعی است، وجود ویتامین‌های گروه B، بتاگلوکان‌ها و انواع کربوهیدرات‌های مورد نیاز بدن، این قارچ را به یک تقویت کننده طبیعیی سیستم ایمنی تبدیل کرده است

  • سیگار کشیدن

 

عوامل خطرساز سرطان دهانه رحم

 

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم:

  • می‌توانید واکسن HPV دریافت کنید.
  • به طور روتین آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. این تست می‌تواند وقوع سرطان دهانه رحم را پیش بینی کند. اکثر سازمان‌های پزشکی پیشنهاد می‌کنند که آزمایش‌های معمول پاپ اسمیر را در سن 21 سالگی شروع کرده و هر چند سال یکبار تکرار کنید.
  • رابطه‌ی جنسی ایمن داشته باشید. با پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی از طریق استفاده از کاندوم و محدود کردن تعداد شرکای جنسی، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

درمان سرطان

روش‌های مختلفی برای درمان سرطان رحم وجود دارد که بعضی از آنها به شرح زیراند:

جراحي: این سرطان در مراحل اولیه معمولاً با جراحی درمان می‌شود. اینکه کدام عمل برای شما بهتر است بستگی به اندازه‌ی سرطان شما، مرحله‌ی آن و این دارد که آیا می‌خواهید در آینده دوباره باردار شوید یا خیر.

پرتو درمانی: در این روش، از پرتوهای انرژی قوی مانند اشعه‌ی ایکس یا پروتون برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. پرتو درمانی اغلب با شیمی درمانی به عنوان درمان اولیه برای سرطان‌های دهانه رحم پیشرفته ترکیب می‌شود.

 

پرتو درمانی

 

 

شیمی درمانی: این درمان یک درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. می‌توان این مواد را از طریق وریدی یا به شکل قرص مصرف کرد. گاهی اوقات از هر دو روش استفاده می‌شود.

ایمونوتراپی: ایمونوتراپی یک درمان دارویی است که به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با سرطان کمک می‌کند. سیستم ایمنی بدن شما ممکن است به سرطان حمله نکند زیرا سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که باعث می‌شود سلول‌های سیستم ایمنی آنها را تشخیص ندهند. ایمونوتراپی این مشکل را از بین می‌برد.

 

 

 

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cervical-cancer/symptoms-causes/syc-20352501

https://www.nhs.uk/conditions/cervical-cancer/

https://www.cdc.gov/cancer/cervical/basic_info/index.htm

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *