وبلاگ

شب ادراری در کودکان را جدی بگیرید | بررسی علل و راهکارهای درمان

شب ادراری در کودکان را جدی بگیرید

فهرست مطالب

شب ادراری چیست؟

شب ادراری در کودکان شایع‌ترین نوع اختلال دفع است. خیس شدن در طول روز را شب ادراری روزانه می‌نامند. برخی از کودکان یکی یا ترکیبی از هر دو را تجربه می‌کنند. این مشکل چندان حاد نیست و اغلب اوقات خود به خود درمان می‌شود ولی در موارد مزمن یا طولانی بهتر است از برخی روش‌های درمانی برای کمک به رفع آن استفاده شود.

 

علائم شب ادراری چیست؟

علائم اصلی شب ادراری عبارتند از:

  • خیس کردن مکرر رختخواب
  • خیس شدن لباس
  • حداقل دو بار در هفته به مدت تقریباً سه ماه خیس کنید

 

چه چیزی باعث شب ادراری در کودکان می‌شود؟

عوامل زیادی ممکن است در ایجاد شب ادراری دخیل باشند. ترشح غیر ارادی یا غیر عمدی ادرار ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • مثانه کوچک
  • عفونت‌های مداوم دستگاه ادراری
  • استرس شدید
  • تأخیر رشدی که در آموزش توالت کردن اختلال ایجاد می‌کند

تمایل به این اختلال ممکن است ارثی باشد (از والدین به فرزند، به ویژه از طرف پدر منتقل شود). علاوه بر این، آموزش توالت رفتن اجباری در زمانی که کودک خیلی کوچک است، می‌تواند عاملی در ایجاد این اختلال باشد. اگرچه تحقیقات کمی برای نتیجه‌گیری در مورد نقش آموزش توالت و ایجاد شب ادراری وجود دارد.

شب ادراری در کودکان به این صورت است که با اضطرار ادراری برای تخلیه ادرار یا زمانی که مثانه‌هایشان پر است، از خواب بیدار نمی‌شوند.

 

شب ادراری در کودکان چقدر شایع است؟

شب ادراری کودکان یک مشکل رایج است. برآوردها حاکی از آن است که 7 درصد از پسران و 3 درصد از دختران 5 ساله به شب ادراری مبتلا هستند. این اعداد تا سن 10 سالگی به 3 درصد از پسران و 2 درصد از دختران کاهش می‌یابد.

 

شب ادراری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ابتدا، پزشک سابقه پزشکی را می‌گیرد و یک معاینه انجام می‌دهد تا هرگونه اختلال پزشکی ممکن را بررسی کند. ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی نیز مانند آزمایش ادرار و آزمایش خون برای اندازه‌گیری قند خون، هورمون‌ها و عملکرد کلیه انجام شود.

شب ادراری می‌تواند بعنوان عارضه جانبی در اثر مصرف برخی داروها بروز نماید. اگر علت فیزیکی پیدا نشود، پزشک تشخیص شب ادراری را بر اساس علائم و رفتارهای فعلی کودک انجام می‌دهد.

 

علائم شب ادراری

 

شب ادراری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

ممکن است برای موارد خفیف شب ادراری نیازی به درمان نباشد، زیرا اکثر کودکان مبتلا به این بیماری بدون نیاز به دارو درمان می‌شوند. دانستن زمان شروع درمان دشوار است، زیرا نمی‌توان سیر علائم را پیش بینی کرد و اینکه چه زمانی کودک به سادگی از این بیماری گذر می‌کند. برخی از عواملی که هنگام تصمیم گیری برای شروع درمان باید در نظر گرفته شود این است که آیا عزت نفس کودک تحت تأثیر خیس کردن قرار می‌گیرد یا خیر و آیا شب ادراری باعث اختلال در عملکرد می‌شود.

درمان با هدف تغییر رفتار اغلب توصیه می‌شود. رفتار درمانی در بیش از 75 درصد بیماران مؤثر است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

  • هشدارها

استفاده از یک سیستم هشدار که هنگام خیس شدن تخت به صدا در می‌آید، می‌تواند به کودک کمک کند تا یاد بگیرد که در شب به احساسات مثانه پاسخ دهد. اکثر تحقیقات در مورد شب ادراری از استفاده از هشدارهای ادرار به عنوان موثرترین درمان حمایت می‌کنند.

 

  • پاداش‌ها

زمانی که کودک به کنترل مثانه دست می‌یابد، می‌توانید به او پاداش دهید.

 

  • داروها

داروها برای درمان شب ادراری در دسترس هستند، اما معمولاً فقط در صورتی استفاده می‌شوند که این اختلال در عملکرد کودک اختلال ایجاد کند و معمولاً برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود.

 

درمان شب ادراری در کودکان

 

چگونه برای رفع شب ادراری به کودکان کمک کنیم

بهتر است در ابتدا به فرزند خود اطمینان دهید که شب اداری در کودکان عادی است و نباید بابت این موضوع خجالت بکشد. کودک باید بداند که همه این موضوع را درک می‌کنند. شب ادراری در کودکان قابل درمان است. مثبت بودن و صبور بودن با کودک در طول دوره درمان می‌تواند به جلوگیری از ایجاد نگرش منفی در مورد استفاده از توالت کمک کند.

 

 

 

منابع و مراجع اصلی

https://www.webmd.com/mental-health/enuresis

https://www.uptodate.com/contents/nocturnal-enuresis-in-children-management

https://emedicine.medscape.com/article/1014762-overview

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *