وبلاگ

علائم کمبود ویتامین در شیردهی را بشناسید!

علائم کمبود ویتامین در شیردهی

فهرست مطالب

تغذیه با شیر مادر برای نوزاد برای سلامتی و زنده ماندن نوزاد بسیار با اهمیت است. سالانه 800 هزار نوزاد به دلیل مصرف شیر مادر از مرگ نجات پیدا می کنند. دلیل آن اهمیت شیر مادر و وجود مواد معدنی و ویتامین و مواد مغذی در آن است. اما آنچه مسلم است عوارض و علائم کمبود ویتامین در شیردهی است. مادران شیرده در دوران شیردهی به دلیل شیر دادن نوزاد دچار کمبود بسیاری از ویتامین ها خواهند شد. کمبود مواد مغذی دارای علائم و عوارضی است. در ادامه با علائم کمبود ویتامین در زنان شیرده آشنا می شویم.

مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز مادران شیرده

البته که عوارض و علائم کمبود ویتامین در شیردهی با دریافت مواد مغذی لازم بسیار کم و کمتر خواهد شد. در زمان شیردهی مادر شیرده به برخی از مواد مغذی و ویتامین برای حفظ سلامت بدن خود نیاز پیدا خواهد کرد.

آهن، ید، ویتامین D ، ویتامین B12 و کلسیم مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن زنان شیرده است. در نتیجه علائم کمبود ویتامین در زنان شیرده با مصرف این موارد تا حدود زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. هر یک از ویتامین ها و مواد معدنی بایستی در رژیم غذایی آنان باشد.

آهن؛ مادران شیرده در این دوران به شدت دچار کمبود آهن می شوند. علائم کمبود آهن بیشتر برای مادرانی است که دچار کم خونی هستند. همچنین تنگی نفس، خستگی و کمبود انرژی از علائم کمبود آهن می باشند. به مادران مصرف غذاهای حاوی آهن مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی برای تامین آهن توصیه می شود.

ید؛ برخی از زنان شیرده برای حفظ عملکرد تیروئید و سیستم عصبی کودک و رشد مغز کودک به مصرف غذاهای ید دار مانند ماهی و غلات و ماهی روزانه 290 گرم نیاز دارد.

ویتامین دی؛ ویتامین دی یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز مادران شیرده است. مادران برای تامین این ویتامین می توانند از مصرف مکمل ها استفاده کنند.

ویتامین ب12؛ ویتامین ب 12 در محصولات حیوانی وجود دارند. مادران گیاهخوار باید مصرف مکمل ب 12 را جدی بگیرند.

کلسیم؛ مادران شیرده در زمان شیردهی به شدت با کمبود کلسیم مواجه می شوند. برای جبران کلسیم حتما از مواد غذایی مانند شیر و کشک را جدی بگیرند و یا از مکمل های کلسیم استفاده کنند. عوارض و علائم کمبود ویتامین در زنان شیرده موجب بروز مشکلات عدیده ای برای آنان خواهد شد. علائم کمبود ویتامین در شیردهی با مصرف ویتامین های فوق تا حد زیادی کاهش می یابد.

ویتامین مورد نیاز شیردهی

علائم کمبود ویتامین دی در زنان شیرده

ویتامین دی برای سلامت زنان شیرده بسیار اهمیت دارد. در صورت نبود این ویتامین در بدن مادر سلامتی وی به شدت به مخاطره می افتد. علائم کمبود ویتامین در شیردهی با مصرف مکمل های مخصوص شیردهی کاهش پیدا می کند.

  • از علائم کمبود ویتامین دی می توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.
  • ابتلا افراد به بیماری های ویروسی و واگیردار نیز بیشتر است.
  • درد های شدید در زمان قاعدگی
  • کمردرد های صبحگاهی
  • ریزش مو
  • افسردگی از علائم کمبود این ویتامین در زنان شیرده است

علائم کمبود ویتامین کلسیم در دوران شیرده

علائم کمبود ویتامین در شیردهی به دلیل نبود مواد مغذی و ویتامین ها در رژیم غذایی است. برای رفع علائم کمبود ویتامین در زنان شیرده نیاز به رعایت رژیم غذایی مناسب و اصولی است. کلسیم یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن مخصوصا زنان شیرده است که در صورت کمبود آن علائمی در بدن ظاهر می شود.

  • مشکلات عضلانی مانند گرفتگی و اسپاسم، درد ران و بازو در زمان حرکت
  • بی حسی دست ها و بازو ها و همچنین اطراف دهان و البته پا
  • خستگی مفرط
  • علائمی در پوست و مو مانند ناخن شکننده و اگزمای پوست و …
  • پوکی و شکنندگی استخوان ها
  • سندروم پیش از قاعدگی
  • مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان و لثه تحریک شده و افسردگی از علائم دیگر کمبود ویتامین در زنان شیرده می باشند.

معرفی مولتی ویتامین دوران شیردهی

دوران بارداری و دوران شیردهی دورانی بسیار حساس برای زنان می باشد. دلیل آن آسیب پذیری زنان در این دوران است. بدیهی است مادران با مصرف مکمل ها از این دوران به خوبی عبور می کنند. بنابراین با مصرف مکمل می توان علائم کمبود ویتامین در شیردهی و بارداری را به حداقل رساند.

ممکن است تغذیه مادران باردار و یا شیرده به اندازه کافی خوب نباشد. بنابراین مصرف مکمل ها بایستی جدی گرفته شوند. از مکمل های لازم دوران شیردهی می توان به قرص پرینامکس نیو مام یوروویتال، قرص پریناتال فرمولا نچرال و کپسول سافت ژل مولتی پریناتال دانا اشاره کرد.

قرص پرینامکس نیو مام یوروویتال

قرص پرینامکس نیو مام یوروویتال حاوی مواد ریز مغذی است که برای کاهش علائم کمبود ویتامین در شیردهی بسیار مفید می باشد. علائم کمبود ویتامین در زنان شیرده با مصرف قرص پرینامکس نیو مام یوروویتال تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. این قرص حاوی عصاره های گیاه دم اسب، ال سیستئین، ال متیونین، سیتروس بیو فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها و هسته انگور می باشد. این مکمل ها برای شفافیت پوست و حفظ رطوبت و همچنین استحکام مو و ناخن بسیار مفید می باشد.

قرص پریناتال سوپرابیون

قرص پریناتال سوپرابیون از مکمل های مناسب دوران بارداری و شیردهی می باشد. این مکمل ها برای حفظ سلامتی مادر و کاهش علائم کمبود ویتامین در شیردهی بسیار مفید می باشند. مصرف این مکمل برای پیشگیری از کم خونی و تامین سلامت دندان و استخوان ها و پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین نیز مفید می باشد. این مکمل برای کاهش علائم کمبود ویتامین در شیردهی جلوگیری می کند.

کپسول سافت ژل مولتی پریناتال دانا

کپسول پریناتال دانا از دیگر مکمل های ضروری برای مادران در زمان بارداری و شیردهی است. این مکمل همانند سایر مکمل های دیگر از علائم کمبود ویتامین در شیردهی جلوگیری می کند. اسید فولیک و ویتامین ب 12 و  تامین آهن از نتایج مصرف این مکمل می باشد.

کمبود منیزیم در شیردهی

برای یک خانم بزرگسال مقدار منیزیم توصیه شده به طور میانگین روزانه 360 میلی گرم است اما در طول بارداری این مقدار افزایش می یابد به دلیل اینکه جنین برای رشد به این عنصر نیاز دارد. از آنجاییکه کمبود منیزیم باعث به خطر افتادن مادر باردار نیز است بیشتر توصیه میگردد که در سه ماهه آخر به جای 360 میلی گرم معمول، 400 میلی گرم منیزیم در هر روز مصرف کنند.

به خاطر اينكه نوزاد روزانه به ۳۰ميلي گرم منيزيم نياز دارد، پس مادر بايد پس از زايمان، در برنامه غذايي ۳۹۰ ميلي گرم از اين عنصر را دريافت كند تا پاسخگوي بدن خود و فرزندش باشد. از طرف ديگر، شيردهي با كمبودهايي براي مادر همراه است. گرچه كمبودهاي شديد مادر دراين دوران به ندرت ديده مي شود، اما كمبود جزئي بسيار رايج است. به همين دليل بهتر است مادر مقدار بيشتري منيزيم دريافت كند تا از اين مسئله پيشگيري شود.

سخن پایانی

علائم کمبود ویتامین در شیردهی بستگی به میزان مصرف مواد غذایی و مصرف مکمل ها دارد. مسلما کاهش علائم کمبود ویتامین در زنان شیرده با افزایش سلامت مادر و کودک همراه خواهد بود.

4 دیدگاه در “علائم کمبود ویتامین در شیردهی را بشناسید!

  1. باقرپور گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    من دارم به پسر دو ماهه ام شیر میدم و قرص مولتی ویتامین دوره شیر دهی هم میخورم . سوال من اینه که نیاز هست کلسیم هم جداگانه بخورم یا نه ؟؟

    1. درود بر شما
      بهتر ه در زمان شیردهی از مکمل های حاوی کلسیم هم استفاده کنید چون نیاز بدن مادر به کلسیم در دوران شیردهی به شدت افزایش پیدا می‌کنه .

    2. سلام .مولتی ویتامین های دوران بارداری در حد مصرف مجاز روزانه حاوی کلسیم هستند اگر به قدر کفایت لبنیات مصرف میکنید نیازی به مصرف مکمل جدا نیست ولی اگر لبنیات کمتر مصرف میکنید بهتره برای پیش گیری از پوکی استخوان و سلامت استخوانی خودتون و کودک مکمل کلسیم جداگانه هم مصرف بشه

  2. کرمی گفت:

    سلام خسته نباشید من جراحی تیروئید کردم وپاراتیروئیدم دچار مشکل شده وکمبودشدید کلسیم دارم طوری که مجبور به سزارین شدم والان در روز هشت کلسم میخورم ،وبه نوزادم هم شیر میدم که البته خیلی کمه وشیر خشک هم بهش میدم ،سوالم اینه که آیا منی که کلسیم بدنم ۷ یا گاها۸ هست شیرم برای نوزادم سودی داره یا ضرر میرسونه الان دچار درد شدید در استخوانهام هستم وگرفتی وخواب رفتگی دست وپاهم دارم ب حالی وخستگی زیاد چکار کنم ممنون میشم از پاسختون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *