وبلاگ

غربالگری پیش از بارداری چه لزومی دارد؟

غربالگری پیش از بارداری چه لزومی دارد؟

فهرست مطالب

یکی از مباحث مهمی که در زمینه‌ی سلامت نوزاد لازم است که همه‌ی والدین و مادران به آن توجه نمایند، این است که باید غربالگری پیش از بارداری انجام شود. اما اصلا غربالگری چیست؟ چرا باید این کار انجام شود؟ آیا لازم است که هر مادری این کار را انجام دهد یا خیر؟ با ما همراه باشید تا به شما به طور کامل درباره‌ی غربالگری توضیح دهیم و هر سوالی دارید برطرف شود.

غربالگری به چه معناست؟

غربالگری به چه معناست؟

پیش از اینکه بخواهیم درباره‌ی غربالگری پیش از بارداری با شما صحبت نماییم، لازم است که اصلا بدانید غربالگری چیست؟

غربالگری روشی است که در آن به واسطه‌ی آزمایشات خاص و سونوگرافی مشخص می‌شود که جنین سالم است‌ یا ممکن است دچار بیماری‌های خاصی مانند سندروم‌دان باشد. اما غربالگری پیش از بارداری به بررسی مواردی مانند عوامل ژنیتیکی والدینی برای انتقال بیماری هایی مانند تالاسمی به کودک است که پیش از اقدام به بارداری انجام میشود.

غربالگری از آن جهت اهمیت دارد که مشخص می‌نمایند که تا چه حد جنین احتمال بیماری‌های خاص را دارد و آیا این موضوع شدید است یا خفیف؟

همچنین بخوانید:ضرورت استفاده از مکمل آهن در بارداری

انواع تست غربالگری چگونه انجام می‌شود؟

تست غربالگری پیش از بارداری توسط آزمایش و سونوگرافی انجام می‌پذیرد. این تست‌ها اصولا در چند مرحله انجام شده و تحت پروتکل‌های قوی است که مادر و جنین اذیت نشوند. در غربالگری پزشک سعی می‌کند خانمی که باردار است را با توجه به مواردی که ممکن است از طریق ژنتیک به کودک منتقل شود و با تحقیق در این زمینه که خانم دچار بیماری کم خونی حاد یا تالاسمی نبوده و در اقوام درجه یک نیز این موضوع مشاهده نشده باشد کار تست غربالگری را ادامه خواهد داد.

چه مواردی جز تست غربالگری قرار دارد؟

اولین مورد غربالگری هپاتیت b است. این بیماری که از طریق مادر به فرزند منتقل می‌شود، می‌تواند آسیب زننده باشد و در آینده برای نوزاد خطرات جدی بیافریند. پس بهتر است پیش از بارداری این تست را که بخشی از آزمایشات غربالگری مقاربتی است انجام دهید

مورد دوم که در تست غربالگری پیش از بارداری قرار دارد، تست ایدز است. بسیاری افراد تصور می‌کنند که چون در گذشته ارتباط جنسی پرخطری نداشته اند، پس تست HIV را نیاز نیست بدهند. اما این تصوری غلط است که در افراد شکل گرفته است. زیرا از طریق موارد پزشکی نیز این بیماری منتقل می‌شود.

مورد سوم در غربالگری پیش از بارداری مربوط به دهانه رحم است. شاید ندانید که تست پاپ اسمیر که پیش از بارداری برای خانم‌ها تجویز می‌شود، یکی از کارهایی است که لازم است خانم‌ها انجام دهند. این موضوع از آن جهت خطر آفرین است که اگر باردار شدید، دیگر نمی‌توانید این غربالگری را انجام دهید، پس حتما بهتر است پیش از هرگونه اقدام این آزمایش را در اولویت انجام دهید.

چرا برای تست غربالگری پیش از بارداری باید آزمایش خون بدهیم؟

چرا برای تست غربالگری پیش از بارداری باید آزمایش خون بدهیم؟

و اما می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های غربالگری پیش از بارداری. همانطور که می‌دانید اغلب خانم‌ها دچار کم خونی هستند، و بسیاری از بانوان در عین حال افت فشارهای شدید را هم تحربه می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است پیش از بارداری انجام شود، آزمایش خون است. زیرا اگر طبق این آزمایش مشخص شود که خانم کم خونی دارد، باید به طور مرتب مکمل‌های آهن و قرص آهن مصرف کند تا به بدن خود و جنین آسیب نرسد.

طی تحقیقاتی که تا به امروز به عمل آمده، مشخص شده است خانم‌هایی که کم خونی دارند، بارداری‌های سخت‌تری را تجربه می‌کنند و بسیاری از کودکان آن‌ها از ضعف و بی‌حالی رنج می‌برند. لازم است که حتما در این خصوص، تحت نظر پزشک از مکمل های قبل از بارداری استفاده نمایید. به همین منظور می‌توانید از داروخانه آنلاین هرآنچه که در این خصوص نیاز دارید را تهیه بفرمایید.

مورد بعدی در خصوص آزمایش خون این است که شما به واسطه‌ی این آزمایش متوجه خواهید شد که بیماری‌های ژنتیکی خاصی دارید که با انتقال آن به جنین، برایش در آینده مشکل ساز می‌شود یا خیر.

در کنار این موضوع شما می‌توانید تا حد بسیار زیادی بارداری ایمن را تجربه کنید و از انتقال بیماری‌هایی مانند سرخجه نیز از کودک جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

اگر قصد دارید که باردار شوید، حتما تست غربالگری پیش از بارداری را انجام دهید که با خیالی راحت جنین در بدنتان شکل بگیرد و کودکی شاد و سلامت داشته باشید. اما اگر هم به طور ناخواسته باردار شدید، جای نگرانی نیست. تست‌های غربالگری برای اطمینان از سلامت هرچه بیشتر شما و جنین‌تان است و تا حد بسیار زیادی از متولد شدن کودکان سندروم داون یا نوزادانی که با تالاسمی به دنیا می‌آیند، جلوگیری می‌کند. حتما لازم است این آزمایشات را جدی بگیرید تا بارداری بی‌خطر و زایمانی آسان را تحربه نمایید که هم خودتان هم فرزندتان در آسایش و سلامتی کامل باشید. همچنین در ادامه پیشنهاد می کنیم که مطلب آشنایی با بهترین مکمل باروری مردان را هم بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *