وبلاگ

آیا محل نگهداری دارو فقط باید در یخچال باشد؟

آیا محل نگهداری دارو فقط باید در یخچال باشد؟

فهرست مطالب

محل نگهداری داروهای مختلف باید خنک، خشک و تا حد امکان تاریک باشد. لازم است بیشتر داروها فقط در دمای 25 درجه یعنی دمای معمولی اتاق نگهداری شود. در صورتی که متأسفانه بیشتر خانوارهای ایرانی تمامی داروها را در فضای خیلی سرد یخچال نگهداری می کنند. بدون اینکه بدانند دمای سرد یخچال می تواند کیفیت داروها را پایین بیاورد و تا اندازه ای اثر بخشی داروها را کاهش دهد‌. پس سوال اینجاست که چه داروهایی باید در یخچال نگهداری شود؟

بهترین محل برای نگهداری دارو

بهترین محل برای نگهداری دارو

اکثر شماها تصور می کنید که بهترین محل برای نگهداری از داروهای مختلف تنها فضاهای خنک مثل یخچال است‌. در صورتی که فضای مرطوب درون یخچال می تواند ترکیب برخی داروها را تغییر دهد و در نهایت هیچ تأثیری در درمان بیماری ها نداشته باشند. به همین منظور کارشناسان دارویی ما در وب سایت بی بی دارو به شما پیشنهاد می دهند تنها داروهایی را در یخچال نگهداری کنید که از طرف دکتر داروساز توصیه می شود یا اینکه مانند پروبیوتیک ها از همان زمان تولید جزو داروهای خاص یخچالی هستند. البته در بروشور تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه نوشته شده است که دارو خریداری شده باید در یخچال باشد یا در فضای بیرون از یخچال نگهداری شود.

همچنین بخوانید :کپسول ففول پلاس مناسب چه کسانی نیست؟ همه چیز درباره این مکمل آهن

بهترین روش برای نگهداری دارو

برای اینکه داروها از رطوبت، نور و دسترس اطفال به دور باشد بهتر است آنها را در یک ظرف پلاستیکی در کمد منزل نگهداری کنید. هیچ گاه داروها را درون کابینت بالای سینک ظرفشویی قرار ندهید چون این قسمت از آشپزخانه مانند سرویس های بهداشتی رطوبت بالایی دارد. از طرفی کابینت های بالای اجاق گازها هم گرم هستند و سریعاً باعث فاسد شدن داروها می شود همچنین بخار غذا به ترکیبات دارو آسیب می زند. توجه داشته باشید که هیچ گاه داروها را درون جعبه کمک های اولیه در محل روشویی نگذارید چون رطوبت سرویس بهداشتی حتماً روی ترکیبات داروها اثر منفی می گذارد. پس بهترین محل برای نگهداری دارو یک فضای خشک و خنک به دور از یخ زدگی و گرما مانند کشوی کمد است.

چه داروهایی باید در یخچال نگهداری شود؟

کپسول هایی که ترکیبات آنها به صورت محلول های چربی است باید همیشه خصوصاً در فصل تابستان درون یخچال نگهداری شوند. از طرفی دیگر انواع سوسپانسیون ها خصوصاً داروهای آنتی بیوتیک مانند شربت ازیترومایسن، شربت کواموکسی کلاو، آموکسی سیلین و غیره باید بعد از ترکیب شدن با آب سریعاً درون یخچال نگهداری شوند. البته فراموش نکنید که این نوع داروها حتی بعد از گذشت 7 تا 14 روز که در یخچال هم باشند قابل استفاده نیستند و سریعاً در مناسب ترین محل فاسد می شوند. چون تمامی داروهایی که به صورت سوسپانسیون مصرف می شوند شدیداً به گرمای محیط حساس هستند.

مناسب ترین محل برای نگهداری داروهای ساده

مناسب ترین محل برای نگهداری داروهای ساده

دقت کنید برخی داروها مانند انسولین جزو داروهای ساده هستند ولی حتماً باید در یخچال نگهداری شوند. اگر فضای اتاق شما گرم است بهتر بوده انواع پمادها را هم در یک جعبه پلاستیکی بگذارید و درون یخچال نگهداری کنید. اما غالباً قرص های ساده، آنتی بیوتیک ها، مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن و هر نوع قرص دیگری که دکتر داروساز تاکید بر یخچالی بودن آن نداشته باشد می توانید در دمای اتاق نگهداری کنید. شربت ها جزو داروهای پرمصرف هر خانه ای به شمار می آید. اگر قرار است شربتی را در زمان کوتاهی ظرف چند روز مصرف کنید نیازی نیست حتماً در یخچال نگهداری شوند. ولی اگر گاهی اوقات از شربت های ایبوپروفن، استامینوفن، دی سیلکومین و امثال اینها استفاده می کنید بهتر است برای نگهداری طولانی مدت، آنها را در قسمت پایین یخچال به دور از رطوبت زیاد و یخ زدگی قرار دهید.

 

سخن پایانی

امروزه متأسفانه برخی از مردم به جای خرید انواع دارو از داروخانه های محلی و داروخانه آنلاین سعی می کنند تا داروی مورد نیاز خود را از سوپر مارکت ها تهیه کنند. در صورتی که فروشندگان سوپر مارکت ها شرایط نگهداری از بیشتر داروها را نمی دانند پس احتمال اینکه داروهای فاسد را به شما عرضه کنند بسیار زیاد است. اما در هنگام خرید دارو از داروخانه شما می توانید با مشورت متصدی داروخانه یا دکتر داروساز طریقه نگهداری از دارو را بدانید. همچنین داروهایی را که تهیه می کنید با اطمینان کامل سالم بوده و دارای بروشور هستند.

سوالات متداول

  • آیا بیرون ماندن شربت آموکسی کلاو مشکلی ایجاد می کند؟

اگر جای خیلی گرم نبود ایراد نداره در شربت کوآموکسی کلاو ولی حتما بعد از 7 روز هر چقدر از شربت مونده رو دور بریزید و اگه پزشک بیش از 7 روز تجویز کرده شیشه دوم رو باز کنید.

  • مدت زمان نگهداری شربت در یخچال چقدر می باشد؟

اگر قرار است شربتی را در زمان کوتاهی ظرف چند روز مصرف کنید نیازی نیست حتماً در یخچال نگهداری شوند. ولی اگر گاهی اوقات از شربت های ایبوپروفن، استامینوفن، دی سیلکومین و امثال اینها استفاده می کنید بهتر است برای نگهداری طولانی مدت، آنها را در قسمت پایین یخچال به دور از رطوبت زیاد و یخ زدگی قرار دهید.

  • مدت زمان نگهداری شربت استامینوفن کودکان؟

شربت استامینوفن کودکان از زمان باز شدن درب آن یکماه می توانید نگهداری کنید.

  • باید نگهداری آمپول در یخچال باشد؟ 

دکتر داروساز تاکید بر یخچالی بودن آن نداشته باشد می توانید در دمای اتاق نگهداری کنید. برخی از آمپول ها مانند انسولین جزو داروهای ساده هستند ولی حتماً باید در یخچال نگهداری شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *