وبلاگ

مراقبت از جنین در دوران بارداری | آموزش پایش سلامت جنین

مراقبت از جنین در دوران بارداری

فهرست مطالب

دوره پر استرس بارداری

بدون شک دوره بارداری را می‌توان یکی از حساس‌ترین بازه‌های زندگی زنان دانست. دوره‌ای که تمامی بانوان سعی می‌کنند جنین هیچ گونه آسیبی نبیند و در سلامت کامل باشد. مراقبت از جنین به شیوه درست نیازمند رعایت چند نکته است که نباید فراموش شوند. همچنین پایش سلامت جنین در بازه‌های زمانی مشخص نیز باید توسط پزشک صورت بگیرد. در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با نکات مهم مراقبتی در دوره بارداری آشنا کنیم.

مراقبت‌های قبل از بارداری

جالب است بدانید که مراقبت از جنین فقط مربوط به دوره بارداری نیست، بلکه به دوران قبل از آن نیز بستگی دارد. مشاوره‌های قبل از دوره بارداری می‌تواند به سلامت مادر و فرزند در این دوره کمک بزرگی بکند. همچنین در این دوره پزشکان آزمایشاتی را روی مادر انجام می‌دهند تا از آمادگی کامل وی برای شروع دوران حاملگی و به دنیا آوردن کودک اطمینان داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما قبل از بارداری به همراه همسر خود حتما آزمایشات و مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرید.

 

پایش سلامت جنین در سه ماه اول دوره بارداری

یکی از مهم‌ترین دوره‌های مراقبت از جنین در زمان بارداری، سه ماه اول است. در این دوره پزشک توصیه‌های مهمی مانند تغذیه سالم، ورزش و… را به مادر می‌کند. همچنین در این دوره ویتامین‌ها و مکمل‌های قبل از بارداری تجویز خواهد شد که همگی برای سلامت مادر و فرزند مفید خواهند بود. این اطلاعات در سه ماهه اول مادر را برای اتمام دوره بارداری آماده می‌کند.

 

در دوران بارداری چه اقداماتی باید انجام شود؟

 

در دوران بارداری چه اقداماتی باید انجام شود؟

اگر قصد دارید که در دوره بارداری مراقبت از جنین را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید اقدامات لازم در این دوره را بشناسید. در این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با اقدامات ضروری و نکات پایش سلامت جنین در دوره بارداری آشنا کنیم.

 

انجام آزمایشات لازم

در طول دوره بارداری آزمایشات مختلفی روی بدون مادر انجام می‌شود. آزمایشات خون، ادرار و غربالگری می‌تواند تمامی پارامترهای مهم بدن مانند میزان قند خون، آنتی بادیهای مهم، عفونت‌های ادراری، عدم وجود اختلالات کروموزومی، سطح پروتئین بدن و… را در اختیار پزشک بگذارد.

 

معاینات دوره بارداری

بانوان باردار در این دوره مهم باید طبق یک برنامه زمانی مشخص مورد معاینه قرار بگیرند. از ماه اول تا ماه ششم باید مادر ماهیانه یک بار معاینه شود. سپس در دو ماه بعد یعنی، ماه‌های هفتم و هشتم معاینه به دو بار در ماه افزایش خواهد یافت. همچنین پایش سلامت جنین در ماه‌ آخر باید هر هفته یک بار صورت بگیرد.

 

مراقبت از جنین

 

مراقبت از جنین با تغذیه در دوران بارداری

مادران عزیز در دوره حاملگی باید بیش از قبل به تغذیه خود اهمیت دارد. غذاهای چرب و فست فود یا خوراکی‌های با مواد نگهدارنده نباید در برنامه غذایی دوره بارداری جایی داشته باشند. همچنین برای مراقبت از جنین مادران باید مصرف سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارند. همچنین در صورتی که مادر در گذشته سیگار یا الکل مصرف کرده، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *