وبلاگ

مصرف فولیک اسید پیش از بارداری | نقش این ماده در تکامل سیستم عصبی نوزاد

غذاهای فولیک اسید دار

فهرست مطالب

نقش فولیک اسید در حفظ سلامت مادر و نوزاد

فولیک اسید یکی از ویتامین‏های گروه B یعنی B9 است که بیشتر در سبزیجات تیره مانند بروکلی و اسفناج، حبوبات مانند لوبیا و نخود و نیز در غلات غنی شده یافت می‏شود. فولیک اسید از جمله ویتامین‏های است که تاثیر زیادی بر سلامت مادر و نوزاد دارد. از آنجا که حفظ سلامتی مادر برای سلامت نوزاد الزامی است، به همه زنان بارور پیشنهاد می‏شود با مصرف فولیک اسید پیش از بارداری یا در مراحل اولیه بارداری، سلامت خود و نوزاد را تضمین کنند. میزان فولیک اسید مورد نیاز مادر برای حفظ سلامتی خود و نوزاد، روزانه 0.4 میلی گرم است.

 

مزایای مصرف فولیک اسید پیش از بارداری

فولیک اسید مزایای بسیاری دارد و تحقیقات نشان می‏دهند که مصرف این ماده پیش از بارداری می‏تواند فواید بسیاری برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد. از جمله مزایای مصرف فولیک اسید پیش از بارداری می‏توان به کاهش احتمال ابتلا به این موارد اشاره کرد:

  • احتمال سقط جنین: تحقیقات نشان می‏دهند که برخی از زنان به دلیل کمبود مصرف فولیک اسید، توانایی بارداری یا حفظ جنین را ندارند.
  • نقایص مرتبط با لوله عصبی: سه نقص عصبی و مادرزادی مرتبط با مصرف ناکافی فولیک اسید توسط مادر عبارتند از: اسپینا بیفیدا یا ناهنجاری ستون فقرات، آنانسفالی که نوعی آسیب مغزی است و ناهنجاری کیاری که باعث گسترش بافت مغز در کانال نخاعی می‏شود
  • نقایص قلب مادرزادی: این نقص که سالانه چهل هزار نوزاد را تحت تاثیر قرار می‏دهد می‏تواند شامل سوراخ شدن دیواره قلب و تشکیل دریچه‏های بسیار باریک یا رگ‏های خونی با ظاهری غیر عادی شود
  • دیابت بارداری: این نوع دیابت مرتبت با بارداری اغلب با تغییر رژیم غذایی، ورزش و نظارت دقیق درمان می‏شود.

 

تاثیر فولیک اسید در شکل‏گیری سیستم عصبی نوزاد

فولیک اسید از جمله ویتامین‏هایی است که نقش مهمی در رشد مغز و نخاع نوزاد ایفا می‏کنند. در صورت مصرف فولیک اسید پیش از بارداری می‏توان از بروز خطرات زیادی از جمله نقص لوله عصبی اسپینا بیفیدا جلوگیری کرد. لوله عصبی خیلی زود رشد می‏کند و ممکن است در طول تکامل لوله حتی متوجه نشوید که باردار هستید. به همین منظور به همه زنان بارور پیشنهاد می‏شود حداقل یک ماه قبل از بارداری به اندازه کافی فولیک اسید مصرف کنند.

 

تاثیر فولیک اسید در شکل‏گیری سیستم عصبی نوزاد

 

مصرف فولیک اسید؛ راه حلی قطعی برای حفظ سلامت مادر و نوزاد

مصرف فولیک اسید حداقل یک ماه قبل از بارداری و در هفته‏ های اولیه بارداری برای حفظ سلامت مادر و نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می‏شود سیستم عصبی نوزاد به خوبی شکل بگیرد. همچنین، مصرف این ماده باعث کاهش احتمال سقط جنین و بروز نقایص مادرزادی متعددی می‏شود. از همین رو به تمام زنان بارور توصیه می‏شود پیش از بارداری و در طول بارداری حتما روزانه 400 میکرو گرم فولیک اسید مصرف کنند.

یکی از بهترین شیوه‏های مصرف فولیک اسید، جذب این ماده از طریق غذا است. به همین منظور پیشنهاد می‏شود رژیم غذایی خود را به شکلی تنظیم کنید که شامل مواد غذایی سرشار از فولیک اسید مانند غلات و سبزیجات باشد.

 

منابع:

https://www.whattoexpect.com/pregnancy/pregnancy-health/folic-acid-during-pregnancy

https://kidshealth.org/en/parents/preg-folic-acid.html

https://www.webmd.com/baby/folic-acid-and-pregnancy#1

https://www.nidirect.gov.uk/articles/folic-acid

 

2 دیدگاه در “مصرف فولیک اسید پیش از بارداری | نقش این ماده در تکامل سیستم عصبی نوزاد

  1. سپیده گفت:

    مطالبتان عالیه

    1. از توجه و لطف شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *