وبلاگ

مصرف کافئین در بارداری و شیردهی | آیا کافئین در این دوران خطرناک است؟

مصرف کافئین در مادران

فهرست مطالب

مصرف کافئین در مادران

مادران باید در دوران بارداری و شیردهی بیش از پیش مراقب تغذیه‌ی خود باشند و یکی از مواد غذایی که مصرف آن می‌تواند برای آن‌ها چالش برانگیز باشد، کافئین است. این ماده در بسیاری از مواد غذایی از جمله چای، قهوه، نوشابه و … وجود دارد و در ادامه این مقاله از بیبی‌دارو قصد داریم توضیح دهیم آیا مصرف کافئین در بارداری و شیردهی بی‌خطر است یا خیر و میزان مجاز آن چقدر است.

 

 

مصرف کافئین در مادران

 

مصرف کافئین در بارداری

مصرف کافئین در بارداری و شیردهی لزوماً مضر نیست. کافئین می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی، بهبود تمرکز و تسکین سردرد شود. با این حال عوارض آن زیاد است و هنوز تحت پژوهش است و بنابراین شرط عقل، احتیاط است. مصرف کافئین، فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد که می‌تواند در این دوران خطرناک باشد. همچنین ممکن است باعث احساس لرزش، سوءهاضمه یا مشکلات خواب شود. بعلاوه مصرف زیاد آن می‌تواند تکرر ادرار بیاورد و باعث کاهش آب بدن شود که در این دوران می‌تواند خطرناک باشد.

تاثیرات کافئین تنها برای شما نیست و می‌تواند از طریق جفت به جنین نیز منتقل می‌شود و اگر به میزان زیاد مصرف شود، باعث سقط جنین، زایمان زودرس یا وزن کم در هنگام تولد شود.

مصرف کافئین در شیردهی

مصرف کافئین در شیردهی برای مادر ضرر ندارد اما می‌تواند برای جنین چالش برانگیز باشد. تقریباً 1٪ از کل کافئین مصرفی شما از طریق شیر به جنین منتقل می‌شود. اگرچه این مقدار کم به نظر می‌رسد، اما نوزادان نمی‌توانند به اندازه بزرگسالان کافئین را هضم کنند. این میزان کافئین که وارد خون نوزاد می‌شود توسط کبد او پردازش شده و به ترکیباتی تقسیم می‌شود که بر اندام‌های مختلف و عملکردهای بدن او تأثیر می‌گذارد.

 

مصرف کافئین در شیردهی

 

در یک بزرگسال سالم، کافئین به مدت سه تا هفت ساعت در بدن باقی می‌ماند. اما در نوزادان می‌تواند 65-130 ساعت باقی بماند. اگر نوزاد نارس باشد، مشکلات کافئین در بدن اون بیشتر می‌شود. هیچ میزانی از کافئین برای نوزادان مناسب نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کافئین در بارداری و شیردهی می تواند باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب و تشنج در کودکان خردسال شود. بعلاوه با آریتمی قلبی نیز همراه است.

 

میزان مجاز مصرف کافئین در بارداری و شیردهی

حداکثر میزان مجاز مصرف کافئین در بارداری و شیردهی 200 میلی گرم در روز است. از آنجایی که درصد کافئین در مواد غذایی مختلف متفاوت است، باید بدانید این میزان کافئین معادل چه مقدار از هر کدام از این مواد است. 200 میلی گرم کافئین برابر است با:

  • دو ساشه‌ی کافی میکس
  • 230 گرم شکلات تلخ
  • یک عدد قرص کافئین
  • در حدود سه لیوان چای
  • یک فنجان قهوه
  • سه قوط نوشابه کولا

اگر از آن دسته افرادی هستید که قبل از بارداری چای و قهوه زیاد مصرف می‌کنید ممکن است کاهش به این میزان برایتان دشوار باشد، بنابراین بهتر است از قبل از بارداری تمرین داشته باشید و این میزان را به مرور کاهش دهید زیرا کاهش ناگهانی و بیش از اندا‌زه‌ی کافئین می‌تواند منجر به افت شدید انرژی و سردرد در این دوران شود.

 

منابع و مراجع اصلی:

https://www.marchofdimes.org/pregnancy/caffeine-in-pregnancy.aspx#:~:text=If%20you’re%20pregnant%2C%20limit,cups%20of%20coffee%20a%20day.

https://www.healthline.com/nutrition/caffeine-and-breastfeeding#bottom-line

https://www.healthline.com/nutrition/caffeine-during-pregnancy

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *