وبلاگ

مکمل های سه ماهه دوم بارداری را بشناسید!

مکمل های سه ماهه دوم بارداری

فهرست مطالب

یکی از مهمترین دوران بارداری، سه ماهه دوم بارداری است. در این دوره رژیم غذایی مادر بسیار مهم است و بهتر است، این رژیم غذایی تحت نظر پزشک باشد. یکی از مهمترین موارد تامین بودن تمامی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز جنین در این دوران است. با مصرف قرص مکمل بارداری، مادر می تواند تمامی این مواد مورد نیاز جنین را تامین کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مکمل های سه ماهه دوم بارداری را برای شما به صورت کامل توضیح دهیم. همچنین به شما بگوییم بهتر است از چه قرص هایی در این دوران مصرف کنید.

نقاط عطف رشد جنین در سه ماه دوم

در این دوران اندام های داخلی جنین شما و همچنین عملکرد های داخلی جنین به صورت پیشرفته تری در حال شکل گرفتن است، به صورت کلی:

  • استخوان ها شروع به سفت شدن می کنند.
  • پوست شروع به ضخیم شدن می کند.
  • ناخن های پا شکل می گیرند.
  • سیستم عصبی شروع به رشد می کند.
  • شنوایی شروع به رشد می کند.
  • بخشی از مغز که حرکات حرکتی را کنترل می کند به طور کامل شکل می گیرد.
  • پلک ها می توانند باز و بسته شوند.
  • ضربات پا قوی تر هستند.
  • دستگاه گوارش دارد کار می کند.
  • ریه ها به طور کامل شکل می گیرند.

به صورت کلی در سه ماهه دوم رشد جنین به صورت پیشرفته تری صورت می گیرد و این سه ماه وزن جنین شما حدود 28 گرم و اندازه آن حدودا 10 سانتی متر می شود. در پایان سه ماهگی بارداری، اندازه جنین شما به 35 سانتی متر می رسد و وزن آن حدودا 1 تا 2 کیلو گرم افزایش می یابد.

مولتی ویتامین در بارداری

مولتی ویتامین بارداری چیست؟

مولتی ویتامینی که توسط پزشکان به بانوانی که قصد باردار شدن دارند، تجویز می شود و انواع ویتامین های لازم برای دوران بارداری را دارد. در نظر داشته باشید، در صورت کمبود هر یک از ویتامین ها عواقب بد و خطرناکی برای مادر یا جنین ممکن است، رقم بخورد.

چرا مصرف مولتی ویتامین بارداری ضروری است؟

در حالت طبیعی نیاز بدن به مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی آنقدر اهمیت ندارد و حتی کمبود آن ها تا حدی، باعث بروز مشکل یا آسیب جدی نمی شود. اما برای رشد و نمو نیاز به ویتامین ها و مواد مغذی بسیار زیاد است.

بنابراین در دوران بارداری از آنجایی جنین تمام ویتامین ها و مواد موردنیاز خود را از بدن مادر می گیرد، بنابراین نیاز به مصرف مولتی ویتامین ها در این دوران به چند برابر حالت عادی می رسد. به همین دلیل مادر در دوران بارداری نیاز جدی و ضروری به مولتی ویتامین ها دارد. این نیاز در سه ماهه دوم بارداری به اوج خود می رسد. بنابراین باید در سه ماه دوم بارداری از قرص های سه ماهه دوم بارداری که مخصوص این دوران است، استفاده شود.

ویتامین های سه ماهه دوم بارداری

سوالی که اکثرا خانم های باردار  دارند که در سه ماه دوم بارداری چه قرص هایی بخوریم؟ در پاسخ به این سوال باید بگیم که در سه ماهه دوم بارداری سرعت رشد جنین چند برابر می شود و بسیاری از اندام های داخلی بدن جنین رشد می کند، بنابراین تغذیه مادر در این دوران بسیار مهم است. مادر در این دوران باید مواد مغذی بیشتر مصرف کند مانند گردو، ماهی، خشکبار، ماست، شیر و … . علاوه بر این موارد, نیاز است تا از ویتامین و مواد معدنی مناسب استفاده نماید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

قرص آهن

در زمان بارداری مقدار مصرف آهن به دو برابر زمان پیش از بارداری می رسد. مقدار مصرف آهن در این زمان برای جفت و جنین بسیار اهمیت دارد. بنابراین حتما مولتی ویتامینی که مصرف می کنید باید به مقدار زیادی آهن داشته باشد. دقت کنید مصرف آهن در این دوران به هیچ عنوان از طریق مواد غذایی تامین نمی شود. کمبود آهن باعث زایمان زودرس، رشد منفی جنین، مرگ جنین و به خطر افتادن سلامت مادر می شود. پس مصرف آهن را در این دوران جدی بگیرید.

مکمل اسیدفولیک

مصرف اسید فولیک در دوران پیش از بارداری، بارداری و بعد از بارداری ضروری است و یکی از مهمترین مکمل های دوران بارداری است. طبق استاندارد جهانی مصرف اسید فولیک از ۳ماه قبل از بارداری باید صورت بگیرد. دقت کنید که مصرف این مکمل در سه ماهه دوم بارداری بسیار پر اهمیت تر است و در تمامی قرص های سه ماهه دوم بارداری این مکمل وجود دارد.

مکمل کلسیم و ویتامین دی

کلسیم و ویتامین دی یکی دیگر از مکمل های مهم برای رشد جنین است. این دو مکمل باعث استحکام و رشد استخوان های جنین می شود. همچنین این دو مکمل برای حفاظت از پوست جنین بسیار حائز اهمیت است.

مکمل امگا ۳ و امگا ۶

مکمل امگا ۳ و امگا ۶ به صورت مستقیم در رشد چشم و مغز جنین اثر دارد. بنابراین یکی دیگر از مکمل هایی که در قرص های سه ماهه دوم بارداری وجود دارد این دو مکمل مهم هستند.

دیگر ویتامین ها و مواد معدنی: بقیه ویتامین هایی از جمله ویتامین آ، انواع ویتامین های گروه ب و … در دوران بارداری بسیار اهمیت دارند.

توجه کنید که مصرف مواد غذایی در دوران بارداری و پیش از بارداری به صورت طبیعی نمی تواند پاسخگو نیاز های جنین باشد، در نتیجه مصرف مکمل های غذایی الزامی است.

امگا برای بارداری

مکمل های سه ماهه دوم بارداری

قرص های سه ماهه دوم بارداری بسیاری هستند که دارای انواع مکمل های مهم این دوران هستند. با مصرف این قرص ها تمامی ویتامین های مورد نیاز برای رشد جنین تامین می شود.

مکمل های مختلفی برای این دوران وجود دارد، اما باید هر مکمل را بر اساس ترکیب آن انتخاب کرد. همچنین هر مکمل بر اساس سن و رژیم غذایی و … متفاوت است. بنابراین بهتر است برای اینکه بدانید کدام یک از این مکمل ها را تهیه کنید،با پزشک و یا داروساز خود مشورت کنید. پزشک و داروساز شما متناسب با تمامی ویژگی های شما، بهترین مکملی که متناسب با شرایط شما باشد، برای شما تجویز می کنند.

سخن آخر

سه ماهه دوم بارداری یکی از مهمترین دوران رشد جنین است. در این دوران سرعت رشد جنین چند برابر می شود؛ پس در این دوران تغذیه مادر بسیار اهمیت دارد. مادر باید رژیم غذایی مخصوص سه ماهه دوم بارداری را رعایت کند, در نتیجه تا جایی که می تواند باید مواد مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجاند و از مکمل های مخصوص این دوران استفاده کند.

3 دیدگاه در “مکمل های سه ماهه دوم بارداری را بشناسید!

  1. ف عباسیان گفت:

    با سلام
    اینکه گفته میشه در دوران بارداری باید حتما از مکمل های امگا ۳ بدون جیوه استفاده کرد ، درسته یا نه ؟
    با سپاس

  2. محرابی گفت:

    با عرض سلام
    سوال من این ه که برای سوزش شدید سر دل , می تونم امپرازول مصرف کنم چون قبل از بارداری هم میخوردم و خوب بود .
    ضمنا این رو هم بگم که من تو ماه 2 بارداری هستم .

    1. درود بر شما
      در دوران بارداری خصوصا سه ماه اول به هیچ وجه از امپرازول استفاده نکنید چون در دوران بارداری این دارو منع مصرف داره .
      در حالت کلی به دلیل افزایش میزان هورمون ها در دوره بارداری ، دریچه بالایی معده نمی تونه به خوبی بسته بشه و از بالا اومدن اسید جلوگیری کنه ، به همین دلیل ما معمولا سوزش سر دل رو در خانوم ها در سه ماه اول و سه ماه آخر بارداری میبینیم .
      در مورد شما هم لطفاً بعد از مشورت با پزشک معالج خودتون ، می تونید از پنتوپرازول برای کاهش تولید اسید معده و سوزش سر دل استفاده کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *