وبلاگ

مکمل‌های روی و مزایای آن‌ها | نقش این مکمل‌ها در سلامت بدن

مکمل‌های روی

فهرست مطالب

مکمل‌های روی یا زینک و نقش موثر آن‌ها در سلامت بدن

روی یا زینک یک ماده مغذی ضروری است که در منابع غذایی مثل گوشت مرغ و ماهی و گوساله، میگو، زرده تخم مرغ، عدس، لوبیا سفید، تخم کدو، جو دوسر و بادام هندی به طور طبیعی وجود دارد و در سلامت و رشد انسان نقش مهمی دارد. از آنجا که بدن روی تولید نمی‌کند و توانایی ذخیره روی اضافی را هم ندارد باید در رژیم غذایی تعبیه شود یا از طریق مکمل‌ها دریافت گردد. در ادامه این مطلب به شرح مزایا و موارد استفاده از مکمل‌های روی می‌پردازیم.

 

درمان کمبود روی

روی بر جنبه‌های زیادی از سلامتی تاثیر دارد و مکمل‌های روی معمولا برای کمک به درمان و پیشگیری از کمبود آن استفاده می‌شوند. این ماده معدنی برای بدن ضروری محسوب می‌شود و اگرچه کمبود آن غیرمعمول است ولی ممکن است در افرادی که رژیم غذایی محدود، اختلال در جذب مواد مغذی یا شرایط سلامتی خاص دارند دیده شود. ضعیف شدن سیستم ایمنی، ریزش مو، کم اشتهایی، اسهال و بهبود آهسته زخم از علائم کمبود روی هستند.  اگر در رژیم غذایی خود به مقدار کافی روی دریافت کنید نیازی به مکمل‌های روی نخواهید داشت. پزشک این نیاز را با آزمایش سطح خون شما تعیین می‌کند. مصرف روی به طور موثری سطح روی را در خون افزایش می‌دهند.

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

بسیاری از داروها و درمان‌های دارای روی به دلیل توانایی آن‌ها در تقویت عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب توصیه می‌شوند. بنابراین روی به طور بالقوه می‌تواند به درمان انواع عفونت و التیام زخم کمک کند. همچنین بررسی‌ها نشان داده که روی می‌تواند مدت سرماخوردگی را ۳۳% کاهش دهد و یا در مقابل بیماری‌های قلبی، دیابت  و سرطان مثل یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از بدن محافظت کند.

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی با مکمل های روی

 

مدیریت قند خون

روی در مدیریت قند خون و ترشح انسولین به بدن کمک می‌کند، انسولین مسئول انتقال قند از جریان خون به بافت‌هاست. پس با توجه به نقش روی در ثابت نگه داشتن قند خون، کمبود روی می‌تواند به دیابت نوع دو مرتبط باشد.

 

بهبود سلامت پوست

استفاده از مکمل‌های روی در ارتقای سلامت پوست و درمان آکنه نیز موثر است. نوعی روی به نام سولفات برای کاهش علائم آکنه خفیف مفید بوده و افرادی که آکنه و برآمدگی‌های التهابی ناشی از آن دارند سطح روی خونی کمتری نسبت به دیگران داشته‌اند.

 

بهبود سلامت قلب

بیماری‌های قلبی ۳۳% از مرگ و میرهای سراسر جهان را تشکیل می‌دهند و برخی تحقیقات حاکی از آن است که روی می‌تواند چندین عامل خطر برای بیماری قلبی را بهبود بخشد. این ماده سطح گلیسیرید و کلسترول را کاهش داده و به طور بالقوه باعث پیشگیری از بیماری قلبی می‌شود.

 

دوز مصرفی روزانه روی

 

دوز مصرفی روزانه

انواع مختلفی از مکمل‌های روی وجود دارند که به روش‌های منحصر به فردی بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد. آنها به طور کلی به شکل کپسول و قرص در دسترس هستند. از اسپری‌های بینی حاوی روی خودداری کنید، زیرا ممکن است بر حس بویایی شما تأثیر بگذارند. مکمل‌های روی مختلف حاوی غلظت‌های متفاوت روی هستند. دوز توصیه شده برای مکمل‌های روزانه برای خانم‌ها ۸ میلی‌گرم، برای آقایان ۱۱ میلی‌گرم و برای کودکان بالای ۴ سال ۱۵ میلی‌گرم است.

 

انواع قرص زینک

  • زینک گلوکونات یا zinc gluconate

قرص زینک گلوکونات به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. این فرآورده با تقویت سیستم ایمنی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها نقش داشته و در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن نیز موثر است.

  • زینک استات یا zinc acetate

یکی از انواع قرص زینک است که در داروهای مکیدنی سرماخوردگی وجود دارد و به بهبودی سریع‌تر سرماخوردگی کمک می‌نماید.

  • زینک سولفات یا zinc sulfate

مکمل‌غذایی مناسبی، جهت تامین نیاز بدن به روی و جلوگیری از کمبود و ایجاد عوارض ناشی از آن است. برای تامین نیاز تمام افراد، به‌خصوص، خانم‌های باردار و شیرده، بیماران دیابتی، افراد سیگاری، افراد مبتلا به آرتروز، افراد مبتلا به آلرژی و التهابات پوستی و البته افراد مبتلا به آکنه‌های شدید یا عفونت‌های پوستی، مناسب باشد.

  • زینک پیکولینات یا zinc picolinate

یکی از انواع قرص روی یا همان زینک است که بدن نسبت به آن، جذب بیشتری دارد تا سایر انواع قرص زینک، همچون زینک‌ گلوکونات.

  • زینک اورتات یا zinc orotate

مکمل زینک متصل به اروتیک اسید است که می‌توان آن را به‌صورت رایج در بازار خریداری نمود.

  • زینک سیترات یا zinc citrate

یکی دیگر از انواع مکمل زینک است که قدرت جذب این مکمل زینک با زینک گلوکونات برابری می‌کند ولی نسبت به آن کمتر تلخ است و طعم بهتری دارد.

 

سخن پایانی

در این مقاله با انواع قرص زینک (روی)، مزایا و نقش موثر آن‌ها در سلامت بدن آشنا شدید. قرص هیرویت هلث اید، مکملی اختصاصی برای کمک به توقف و پیشگیری از ریزش موها، ناشی از کمبود موادمغذی ضروری برای سلامت موها است.این فرآورده، حاوی ویتامین‌های گروه B، آهن، سیستئین و اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامت فولیکول‌های مو می باشد.

همچنین کپسول زینک پلاس 5 میلی‌گرم یوروویتال، می‌تواند باعث افزایش سلامت پوست، مو و ناخن و افزایش سرعت رشد قدی و ذهنی کودکان شود.

 

 

منابع و مراجع اصلی

https://www.healthline.com/nutrition/zinc-supplements

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-982/zinc

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-zinc/art-20366112

https://drpasdar.com/zinc-foods/

1 دیدگاه در “مکمل‌های روی و مزایای آن‌ها | نقش این مکمل‌ها در سلامت بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *