وبلاگ

ویتامین‌ها و مواد معدنی در بارداری | ویتامین‌های مورد نیاز بدن کدام است

ویتامین‌ها و مواد معدنی در بارداری

فهرست مطالب

مهمترین ویتامین‌ها و مواد معدنی در بارداری

رژیم غذایی سالم و دریافت مقدار کافی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربیهای سالم در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. با این حال باید به مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بارداری توجه ویژه‌ای داشته باشید. در این مطلب برخی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی را معرفی می‌کنیم.

 

فولات و فولیک اسید

فولات از ویتامین‌های B است و جزو ویتامین‌ها و مواد معدنی در بارداری می‌باشد که مصرف آن اهمیت زیادی دارد. این ویتامین در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد چون از مشکلات جدی در رشد مغز و نخاع کودک جلوگیری می‌کند. شکل مصنوعی فولات در مکملها با نام اسید فولیک شناخته می‌شود. مکمل اسید فولیک می‌تواند خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن را کاهش بدهد.

در دوران قبل از بارداری، مقدار 400 میکروگرم در روز اسید فولیک باید مصرف شود. در طول بارداری، این مقدار به 600 تا 1000 میکروگرم اسیدفولیک در روز می‌رسد.

می‌توانید از غلات غنی شده دارای اسید فولیک استفاده کنید. همچنین سبزیهای سبز تیره، مرکبات و لوبیا خشک، نخود و عدس دارای فولات طبیعی هستند.

علاوه بر انتخاب رژیم غذایی سالم، مصرف روزانه مکمل اسید فولیک در دوران بارداری ضروری است. بهتر است که حداقل سه ماه قبل از بارداری مصرف اسید فولیک را آغاز کنید. اگر احتمال باردار شدن می‌دهید باید روزانه یک مکمل ویتامین حاوی اسید فولیک مصرف کنید.

اهمیت کلسیم در دوران بارداری

شما و کودکتان برای داشتن استخوانها و دندانهای سالم به کلسیم نیاز دارید. کلسیم همچنین از عملکرد سالم سیستم گردش خون پشتیبانی می‌کند. همچنین کلسیم به سیستم عضلانی و عصبی کمک می‌کند.

1000 میلی‌گرم در روز، مقدار کافی کلسیم در دوران بارداری است. برای دریافت کلسیم از طریق رژیم غذایی، محصولات لبنی بهترین انتخاب هستند. منابع غیرلبنی شامل کلم بروکلی و کلم پیچ و اسفناج هستند.

 

اهمیت کلسیم در دوران بارداری

 

ویتامین D از جمله ویتامین‌های مورد نیاز در هنگام بارداری

ویتامین D به همراه کلسیم به ساخت استخوانها و دندانهای کودک شما کمک می‌کند.

با مصرف 1000 واحد در روز ویتامین D می‌توانید مقدار مورد نیاز در دوران بارداری را تامین کنید.

ماهیهای چرب مانند ماهی سالمون از منابع غذایی عالی برای تامین ویتامین D است.

 

پروتئین مورد نیاز در طول بارداری

مصرف پروتئین در طول بارداری برای رشد کودک شما بسیار مهم است.

مقدار مصرف پروتئین، 71 گرم در روز است.

مواد غذایی که شامل پروتئین هستند گوشت بدون چربی، مرغ، غذاهای دریایی و تخم مرغ است. همچنین لوبیا و نخود، آجیل، دانه‌ها و محصولات سویا نیز دارای مقادیری پروتئین هستند.

 

آهن، ماده معدنی ضروری در بارداری

آهن برای ساخت هموگلوبین در بدن مورد نیاز است. هموگلوبین، وظیفه اکسیژن‌رسانی به بافتهای بدن را دارد. در دوران بارداری، نیاز به آهن نسبت به زنان غیرباردار دوبرابر افزایش می‌یابد. آهن کمک می‌کند تا خون بیشتری برای اکسیژن‌رسانی به نوزاد ساخته شود.

نداشتن ذخایر آهن کافی یا استفاده نکردن از مکمل آهن در دوران بارداری می‌تواند منجر به کم خونی فقر آهن شود. ممکن است دچار سردرد یا خستگی شوید. همچنین، کم خونی شدید فقر آهن در دوران بارداری، می‌تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. همچنین ممکن است خطر تولد نوزاد کم وزن و یا افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد.

مقدار مورد نیاز آهن برای بدن 27 میلی گرم در روز است.

گوشت قرمز بدون چربی، مرغ و ماهی دارای مقادیر خوبی آهن هستند. مواد غذایی دیگر شامل لوبیا و سبزیجات با برگ تیره هستند.

 

استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بارداری را جدی بگیرید

در دوران بارداری باید یک رژیم غذایی سالم را رعایت کرد. هر یک از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بارداری که در اینجا نام بردیم نقش مهمی در سلامت شما و کودکتان دارد. پس علاوه بر اهمیت ویژه به دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی در دوران بارداری از طریق تغذیه، حتما با پزشک خود برای دریافت مکمل نیز مشورت کنید.

 

منابع و مراجع اصلی:

 

https://www.mayoclinic.org/

https://www.pregnancybirthbaby.org.au/

https://www.acog.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *