وبلاگ

چرا باید کمبود کلسیم را جدی گرفت؟

چرا باید کمبود کلسیم را جدی گرفت؟

فهرست مطالب

   کمبود کلسیم یکی از مواردی است که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی سیستم ایمنی بدن و به طور کلی بر روی سیستم‌های دیگر بدن داشته باشد. معمولاً چیزی که بین مردم عادی در خصوص کمبود کلسیم رایج است مربوط به پوکی استخوان‌ها و خرابی دندان‌ها می‌شود. اما آیا این موضوع تمام چیزی است که در اثر کم شدن کلسیم بدن رخ می‌دهد؟

   در ادامه این مقاله سعی کرده‌ایم تا این موضوع را تا جایی که امکان دارد مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم چرا کمبود کلسیم را باید جدی بگیریم و در واقع کم بودن این ماده در بدن سبب بروز چه مشکلاتی خواهد شد که از آن‌ها بی‌خبر هستیم.

عوارض کمبود کلسیم بدن

   اما چه مواردی شامل عوارض کمبود کلسیم بدن می‌شوند؟ این موارد را بهتر است به طور دقیق و کامل بررسی کنید و بدانید که توجه کردن به آن‌ها می‌تواند بیماری‌های شما را در همان وهله اول و در زمانی که هنوز بسیار جدی نشده است، متوقف ساخته و درمان کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این موضوع را کاملاً جدی بگیرید و سعی کنید تا هیچگونه اهمال کاری را در این زمینه نداشته باشید.

استئوپنی یا پوکی استخوان

   اولین مورد مربوط به پوکی استخوان‌ها می‌شود. استئوپنی نامی است که بر روی بیماری پوکی استخوان و ضعیف و شکننده شدن آن‌ها گذاشته شده است. در این بیماری میزان تراکم استخوان‌ها از لحاظ کلسیم به شدت کاهش پیدا می‌کند و استخوان‌ها نرم و در نهایت شکننده می‌شوند.

کم اشتهایی

کم اشتهایی

   مورد دوم مربوط به کم شدن میزان اشتهای فرد می‌شود. کلسیم یکی از موادی است که در میزان اشتهای شما برای خوردن غذا تأثیر بسیار زیادی دارد و اگر در بدن از حد طبیعی خودش کمتر شود، می‌تواند سبب بروز بی‌اشتهایی شود. همین بی‌اشتهایی نیز در نهایت می‌تواند سبب کاهش وزن غیر طبیعی فرد شود.

ناخن‌های شکننده

   مورد بعدی در خصوص ناخن‌های شکننده است. کلسیم مورد بسیار مهمی در حفظ سلامت و استقامت ناخن‌ها است و سبب می‌شود تا ناخن‌های سالم، زیبا، درخشان و محکمی داشته باشیم. کمبود کلسیم می‌تواند باعث شود تا ناخن‌های ما ضعیف و شکننده شوند و از این بابت زیبایی خود را از دست بدهند.

دچار حالت غش شدن

   بی اشتهایی، بی‌حالی و همچنین گرفتن حالت غش و ضعف یکی از مواردی است که در پی کمبود کلسیم بدن رخ می‌دهد.

درد قفسه سینه

   درد قفسه سینه شاید از نظر شما و در نگاه اول ربطی به کمبود کلسیم بدن نداشته باشد، اما بد نیست بدانید که حتی کمبود کلسیم می‌تواند سبب ایجاد درد در قفسه سینه نیز شود. درد در این قسمت می‌تواند تنفس شما را سخت‌تر کند و همین موضوع باعث می‌شود تا نبود کلسیم بیشتر حس شود.

پوسیدگی دندان‌ها

   مورد بعدی نیز در خصوص پوسیدگی دندان‌ها است. دندان‌ها نیز بر پایه و اساس کلسیم ساخته شده‌اند و مسلماً زمانی که کلسیم بدن افت پیدا کند، دندان‌ها نیز دچار پوسیدگی و خرابی می‌شوند.

مشکلات پوستی

یکی از مواردی که در پی کمبود کلسیم در بدن رخ می‌دهد مربوط به مشکلات پوستی می‌شود. مشکلات پوستی شامل چند دسته هستند. دسته اول مربوط به بیماری‌ها و دسته دوم مربوط به زخم‌ها می‌باشند. بیماری‌هایی که در اثر کمبود میزان کلسیم بدن می‌توانند رخ دهند شامل چند مورد می‌شوند که خطرناک‌ترین آن‌ها پیسوریازیس است.

   این بیماری سبب می‌شود تا پوست بدن به صورت تکه تکه سفت شده و حالتی همچون پوست بدن تمساح پیدا کند. اگر جلوی پیشروی آن گرفته نشود، این بیماری تمام بدن را درگیر خواهد کرد.

مورد بعدی نیز مربوط به زمانی می‌شود که پوست بدن زخم شده است. کلسیم یکی از مواد بسیار حیاتی برای زمانی است که بدن شما زخم شده است و باید زخم پوشیده شود. کلسیم در کنار موادی همچون ترومبوپلاستین و… می‌تواند سبب پوشیده شدن زخم‌ها شود.

ایجاد خلل در رشد کودک

زمانی که یک کودک در سن رشد قرار دارد بدن او نیاز بیشتری به موادی معدنی از جمله کلسیم، فسفر و… دارد. اگر کمبود کلسیم را در کودک داشته باشیم و کاری برای برطرف کردن آن نکنیم، می‌توان گفت که احتمالاً رشد او با خلل و مشکل مواجه شده و سبب می‌شود تا به طور کامل نتواند مراحل رشد خودش را تکمیل کند.

   این موضوع هم کودکی و هم جوانی و میانسالی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در واقع عوارض جبران ناشدنی را برای او به همراه خواهد داشت.

فشار خون و ضربان قلب نامنظم

فشار خون و ضربان قلب نامنظم

کلسیم در تنظیم فشار خون و همچنین ضربان‌های قلبی نیز بسیار تأثیرگذار است. همین موضوع سبب می‌شود تا اگر میزان کلسیم خون دچار مشکل شود و کمتر از میزان نیاز بدن باشد، هم ضربان‌های قلبی نامنظم‌تری داشته باشید و هم آن که فشار خون شما دیگر به حالت اولیه تنظیم نشده باشد.

روش‌های جذب کلسیم

حال که متوجه شدید کمبود کلسیم چه عوارضی را می‌تواند از خودش برجای بگذارد، بهتر است بدانید که چگونه کلسیم بدن خود را تأمین کنید. این مورد می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد و بهتر است که حتماً آن را در نظر بگیرید.

اولاً آن که سعی کنید میزان ویتأمین د بدن خود را در سطح مطلوبی نگهداری کنید. این ویتأمین می‌تواند به جذب کردن کلسیم کمک بسیار زیادی کند. میزان سدیمی که مصرف می‌کنید را افزایش دهید. از مصرف کردن دخانیات، الکل و… تا حد زیادی پرهیز کنید و سعی کنید تا این موارد را به طور کامل حذف کنید. غذا‌های دارای کلسیم همچون لبنیات را نیز در وعده‌های غذایی خود جای دهید و در پایان نیز از مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید.

جمع‌بندی

تا اینجا متوجه شدیم که چرا کمبود کلسیم موضوع جدی و بسیار خطرناکی است و لازم است تا حتماً آن را در نظر داشته باشیم. این مسأله را بهتر است تا به شکلی جدی مورد بررسی قرار دهید و بدانید که اگر میزان کلسیم بدن افت پیدا کند ممکن است عوارض جبران ناپذیری را داشته باشید. برای رفع این موضوع می‌توانید مکمل های کلسیم را از داروخانه آنلاین بی بی دارو سفارش دهید که هرچه سریعتر و ساده‌تر به دست شما برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *