وبلاگ

کلاژن چیست و چگونه به کلاژن سازی بدن خود کمک کنیم

فواید کلاژن چیست

فهرست مطالب

کلاژن؛ یک ساختار فیبر مانند در بافت‌های ‌هم‌بند بدن انسان

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان است. ساختار فیبر مانند آن تشکیل‌دهنده بافت‌های هم‌بند می‌باشد. این بافت، سایر بافت‌ها را به هم متصل می‌‌‌کند و جزء اصلی استخوان، پوست، ماهیچه، تاندون‌ها و غضروف است. کلاژن کمک می‌‌‌کند تا بافت‌های بدن قوی و انعطاف‌پذیر شوند و در مقابل کشش‌ها مقاومت کنند. کلاژن در مواد غذایی، به‌طور طبیعی فقط در گوشت حیوانات و ماهی یافت می‌‌‌شود که دارای همین بافت هستند. بدن انسان با افزایش سن به‌تدریج کلاژن کمتری تولید می‌‌‌کند و همچنین تولید کلاژن به دلیل قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید، استعمال سیگار، مصرف زیاد مشروبات الکلی، کمبود خواب و تمرینات ورزشی کاهش می‌‌‌یابد. در این مطلب با نقش کلاژن در بدن انسان آشنا می‌‌‌شویم.

 

نقش کلاژن در تقویت پوست

کلاژن از کلمه یونانی kólla به معنای چسب گرفته شده است. الیاف قوی کلاژن مانند چسب برای محافظت از بخش‌های ‌مختلف بدن ازجمله ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، اندام‌ها و پوست کارساز هستند. همچنین تزریق کلاژن می‌‌‌تواند به درمان زخم آکنه کمک کند. در ادامه نقش این ماده در بدن انسان را با هم بررسی می‌‌‌کنیم.

 

کلاژن در بدن

 

 

بهبود سلامت پوست

کلاژن جزء اصلی پوست شما است. در تقویت پوست و همچنین خاصیت کشسانی آن و آب‌رسانی در پوست نقش دارد. با افزایش سن، بدن شما این ماده را کمتر تولید می‌‌‌کند که منجر به خشکی پوست و ایجاد چین‌وچروک می‌‌‌شود. هرچند، مطالعات نشان داده‌اند که پپتیدها یا مکمل‌های ‌حاوی کلاژن می‌‌‌توانند باعث کاهش چین‌وچروک، خشکی و پیری پوست شوند.

تسکین درد مفاصل

کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف کمک می‌‌‌کند که یک بافت لاستیکی مانند برای محافظت از مفاصل شما است. همان‌طور که میزان کلاژن در بدن شما با افزایش سن، کاهش می‌‌‌یابد، خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو مانند استئوآتریت افزایش می‌‌‌یابد. برخی از مطالعات نشان می‌‌‌دهند که مکمل‌های ‌کلاژن ممکن است به بهبود علائم استئوآتریت و تسکین درد مفاصل کمک کنند.

جلوگیری از تحلیل استخوان

استخوان‌ها بیشتر از کلاژن تشکیل یافته‌اند که به آن‌ها ساختار و استحکام می‌‌‌بخشد. با کاهش کلاژن در بدن، به دلیل افزایش سن، توده استخوانی نیز تحلیل پیدا می‌‌‌کند. این امر ممکن است منجر به شرایط پوکی استخوان شود که تراکم پایین در استخوان و افزایش ریسک شکستگی استخوان را به دنبال دارد. مطالعات نشان می‌‌‌دهد که مکمل‌های ‌کلاژن ممکن است به مهار تجزیه استخوان که به پوکی استخوان می‌‌‌انجامد، کمک کند.

 

کاهش کلاژن در بدن

 

افزایش توده عضلانی

این پروتئین، به‌عنوان فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن، جزء مهمی از ماهیچه‌های ‌اسکلتی است. مطالعات نشان می‌‌‌دهد که مکمل‌های ‌کلاژن به افزایش توده عضلانی در افراد مبتلا به سارکوپنی کمک می‌‌‌کند. درواقع، از دست دادن توده عضلانی با افزایش سن رخ می‌‌‌دهد.

بهبود سلامت پوست و عضلات با مصرف مکمل‌های ‌کلاژن

کلاژن پروتئینی است که بدن  شما آن را به‌طور طبیعی تولید می‌‌‌کند. برای سلامت مفاصل ضروری است. همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را به‌منظور کاهش چین‌وچروک حفظ می‌‌‌کند. با افزایش سن، بدن شما کلاژن کمتری تولید می‌‌‌کند. با کاهش کلاژن، ممکن است علائمی مانند درد مفاصل یا سفت شدن تاندون‌ها یا رباط‌ها را تجربه کنید. همچنین ماهیچه‌های ‌شما ممکن است ضعیف شوند و پوست شما نیز ممکن است نازک و خشک شود. ازاین‌رو، مصرف مکمل‌های ‌کلاژن می‌‌‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

 

پوست تا چه سنی کلاژن سازی می کند

دو پروتئین کلاژن و الاستین به طور طبیعی در پوست تولید می شود که باعث قوام و انعطاف پذیری پوست می باشند که با گذر زمان  و افزایش سن پوست لایه های داخلی پوستی که “درم” نام دارد نازک تر و در نتیجه سلول های پوست آرام تر تکثیر و پروتئین ها کمتر و کمتر تولید شده و همچنین پوست توانایی نگهداری رطوبت را از دست می دهد و ساختار پوست تخریب شده و خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می یابد.

اگر بدانید از چه سنی چین و چروک پوست شروع می شود بهتر می توان از بروز آن جلوگیری کنیم و چین و چروک را به تعویق بندازیم

ساخت کلاژن در بدن از 30 سالگی متوقف می گردد البته این امر در تمامی کشورها و نژادها به طور کلی فرق دارد به یک صورت نیست ممکن است در یک نژاد زودتر و در یک نژاد دیرتر  رخ دهد .

در دوران 20 سالگی استفاده از کرم ضد آفتاب هیچگاه زود نیست باید هر روز صبح قسمت های از بدن که در معرض آفتاب هستند با مقدار کافی از کرم ضد آفتاب با اس  پی اف بالای 15 پوشانده شود. کرم مرطوب کننده فراموش نشود و شب هنگام بعد از پاکسازی و شستشوی پوست از یک لایه بردار ضعیف استفاده گردد.

 

 جهت خرید کلاژن کلیک کنید

 

استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند از پیری زودرس جلوگیری نماید در 20 سالگی نیازی نیست به دنبال کرم های ضد چروک، جوانسازی  و لیفتینگ باشید تنها با استفاده از ماسک هفتگی هم می توانید  منافذ پوست را پاک و چربی های پوست را کم کرد و منافذ آن را کوچک تر کنید.

 

همانطور که پیشتر اشاره شد دوران 30 سالگی دورانی است که ساخت کلاژن در بدن متوقف میگردد و پوست حالت کشسانی خود را از دست می دهد پس باید خیلی محتاط  باشید در برابر عواملی مخربی مانند آلودگی ها، اشعه ماورای بنفش خورشید و استرس، که باعث ایجاد رادیکال های آزاد در پوست شما شود.

 

بیشتر بخوانید : مقاله  رفع چین و چروک را مطالعه نمایید

 

بهترین قرص کلاژن سازی پوست

مکملهای کلاژن به دو دسته: پودر (ساشه) کلاژن و قرص کلاژن تقسیم می شوند که پودرها معمولا دارای دوز کلاژن بیشتری هستند و باید در آب، مایعات یا ماست حل شده و میل شوند.

منابع و مراجع اصلی

 

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-collagen-and-your-body

https://www.healthline.com/nutrition/collagen-benefits

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *