خانه / ویتامین ها / قرص ویتامین C

نمایش دادن همه 11 نتیجه

قرص ویتامین C، یا همان اسکوربیک اسید‌، یک ویتامین محلول در آب است که در بدن انسان ساخته نمی‌شود. همین مسئله آن را به یک ریزمغذی ضروری برای انسان تبدیل می‌کند که باید آن را از طریق رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنید.

ویتامین سی همچنین در بدن به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر موسوم به رادیکال‌های آزاد محافظت می‌‌کند.

رادیکال‌های آزاد در اثر سوخت‌وساز درون سلولی، آلودگی هوا، سیگارکشیدن و اشعۀ ماورای‌بنفش به وجود آمده است و این ویتامین می‌تواند از بدن در برابر آسیب ناشی از آن‌ها محافظت کند. ویتامین ث همچنین به عملکرد بهتر سایر آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین E و A در بدن کمک می‌کند.
انواع مکمل‌های ویتامین ث
علاوه بر منابع غذایی، مکمل‌های این ویتامین نیز به‌راحتی از طریق داروخانه‌ آنلاین بی بی دارو در دسترس هستند که از متداول‌ترین انواع آن‌ها می‌تواند به

قرص و کپسول ویتامین c
پودر ویتامین c
پاستیل ویتامین c
قرص جوشان ویتامین c
قرص جویدنی ویتامین c
شربت و نوشابه ویتامین

اشاره کرد.

انواع سرم ویتامین سی نیز در بازار وجود دارند که به شکل موضعی برای مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شوند. باتوجه‌به موارد مصرف، انواع سرم ویتامین سی می‌توانند مختلف باشند و کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

انواع آمپول ویتامین سی نیز در دوزهای مختلف وجود دارند که معمولاً در بیمارستان‌ها در شرایط خاص برای بیماران به شکل تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه انواع آمپول ویتامین سی و دوز آن‌ها مناسب چه کسی است و چگونه باید مصرف شود توسط پزشک تعیین می‌شود.
قرص ویتامین C بهتر است یا قرص جوشان؟
دو فرم بسیار رایج ویتامین سی قرص‌های معمولی و قرص جوشان این ویتامین هستند؛ بنابراین، احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده است که قرص ویتامین c بهتر است یا قرص جوشان. درحقیقت، این دو فرم از ویتامین سی ازنظر ماهیت مکملی و خاصیت آن تفاوت زیادی ندارند.

قرص‌های جوشان طعم بهتری دارند و چون دارو در آب حل می‌شود جذب آن افزایش می‌یابد. از طرفی قرص‌های معمولی مصرفشان ساده‌تر است.

میزان مصرف ویتامین C چقدر است ؟
میزان مورد نیاز روزانه آن بسته به سن افراد از ۴۰ تا ۱۲۰ میلی گرم متفاوت است، کمترین دوز مصرف برای نوزادان و ۴۰ میلی گرم در روز است که از طریق شیرمادر تامین می‌شود.

کودکان تا قبل از ۱۳ سالگی به ۲۵ تا ۴۵ میلی گرم در روز به این ویتامین نیاز دارند. دختران از ۱۴ الی ۱۸ سالگی به ۶۵ میلی گرم در روز نیاز دارند و پسران در همین سن به ۱۰ میلی گرم بیشتر یعنی ۷۵ میلی گرم در روز به ویتامین سی نیاز دارند. زنان جوان باردار به ۸۰ میلی گرم و زنان شیرده به ۱۱۵ الی ۱۲۰ میلی گرم، و نیاز روزانه مردان بزرگسال ۹۰ میلی گرم و خانم‌های ۱۹ سال به بالا ۷۵ میلی گرم در روز است.

بنابراین برای هر فرد سالم حداقل ۶۰ میلی گرم در روز توصیه شده است؛ این نیاز در افراد سیگاری به روزانه ۳۵ میلی گرم (۹۵ میلی گرم) افزایش می‌یابد.  اگر فردی به مدت یک ماه به میزان کمتر از حداقل مورد نیاز یک فرد این ویتامین را دریافت کند دچار عوارضی مانند بیماری اسکروی، خونریزی لثه و همچنین خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر پوست می‌شود.
ترکیبات قرص ویتامین c
از دیگر نقطه تمایز مکمل های ویتامین سی می توان به ترکیبات آن اشاره نمود. هرچند ترکیب اصلی همه این مکمل ها مشخص است اما قرص های ویتامین c می تواند حاوی ترکیبات دیگری از جمله زینک نیز باشند. وجود ترکیبات اضافه شده به قرص ویتامین سی می تواند اثربخشی آن را افزایش دهد و مسلما قیمت بالاتری نسبت به نوع معمولی خود دارند.

قرص ویتامین c و زینک یک ترکیب بسیار عالی است که علاوه بر اینکه هر کدام فواید بی شماری دارند می توانند مکمل یکدیگر نیز باشند و اثربخشی بیشتری داشته باشند. مثلا ویتامین سی تقویت کننده سیستم ایمنی است، زینک نیز اثر بخشی بالایی درتقویت سیستم ایمنی دارد بنابراین وجود هر ۲ ترکیب در کنار یکدیگر می تواند موثرتر واقع شوند.
مصرف زیاد انواع داروی ویتامین سی
دریافت ویتامین ث از منابع طبیعی معمولاً بی‌خطر بوده و مصرف زیاد غذاهای حاوی این ویتامین مشکلی برای بدن به وجود نخواهند آورد.

اما در طرف مقابل، اگر به سراغ پودر، کپسول ویتامین c، مایع، قرص جوشان، قرص و انواع داروی ویتامین سی بروید ممکن است در طولانی‌مدت یک سری از عوارض گریبان‌گیر شما شوند. ازجمله عوارض انواع مکمل‌های این ویتامین، درصورتی‌که بیش از 2000 میلی‌گرم در روز مصرف شوند، عبارت‌اند از:

درد شکم
گرفتگی عضلانی
سردرد
تهوع
اختلال در خواب

لازم به توضیح است که، مبتلایان به بیماری هموکروماتیس با اوردوز ویتامین سی نسبت به افراد عادی بیشتر در خطر قرار خواهند گرفت. در این بیماری، بدن بیش از اندازه آهن ذخیره می‌کند که این شرایط با مصرف زیاد ویتامین سی تشدید شده و درنهایت به آسیب‌های بافتی منجر خواهد شد.

قرص ویتامین سی و سایر انواع مکمل‌های این ویتامین ممکن است با برخی داروهای درمانی نیز اختلال داشته باشند. برای مثال، مکمل ویتامین ث پتانسیل ایجاد اختلال در عملکرد داروهای درمانی بیماری‌های قلبی و سرطان را دارد.
عوارض قرص جوشان ویتامین ث
عوارض قرص جوشان ویتامین c که یکی از انواع قرص ویتامین c است با عوارض مصرف بیش از اندازه سایر انواع ویتامین متفاوت نیست. بااین‌حال، انواع قرص ویتامین c جوشان ممکن است در برخی افراد به شکلی نادر باعث بروز عوارض جانبی شوند. ازجمله عوارض قرص جوشان ویتامین c می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترشح بیش از اندازۀ اسید معده
تحریک معده یا روده
حالت تهوع
استفراغ
سوزش در ناحیه شکم
گرفتگی معده

سخن پایانی
ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان و ریزمغذی ضروری برای بدن است. بهبود سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به سرطان از مهم‌ترین فواید ویتامین c به شمار می‌روند.

دریافت این ویتامین از طریق منابع غذایی مثل انواع سبزی‌ها و برخی میوه‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ اما، برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند غذاهای حاوی ویتامین سی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند امکان استفاده از قرص ویتامین c و همچنین پودر، قرص جوشان یا مکمل مایع این ویتامین وجود دارد. مصرف بیش از اندازۀ این آنتی‌اکسیدان معمولاً با عوارضی جدی همراه نخواهد بود؛ اما، در بلندمدت می‌تواند به سلامت بدن آسیب وارد کند.

برای دریافت مشاوره با تیم پزشکی بی بی دارو با شماره های درج شده در فوق تماس حاصل نمایید.