نمایش دادن همه 16 نتیجه

واژه مسواک عربی شده واژه «سِواک» در پارسی میانه است. واژه سواک به معنی مالیدن بر دندان است، برابر آن در فارسی «دندان‌سای» و به شیوه گرته‌برداری «برس دندان» (به انگلیسی: toothbrush) که مفهوم برس (فرچه) بودن آن را می‌رساند. اگر بخواهیم تکمیل کنیم

مسواک یکی از رایج ترین ابزار جهت تمیز کردن دندان ها بوده که نقش مهم در پاکسازی دندان ها از هرگونه مواد غذایی و آلودگی دارد.

یکی از ضروری‌ترین محصولات جهت حفظ سلامتی دندان‌ها و مراقبت از آن‌ها، مسواک است. ازآنجاکه برندهای تولیدکننده مسواک بسیار زیاد اند و هرکدام مسواک را با یک ویژگی خاص وارد بازار می‌کنند باعث می‌شود کمی انتخاب را سخت کند که واقعا چه مسواکی موردنیاز شما است؟

انواع مسواک

انواع مسواک

مسواک ها به چهار دسته مسواک معمولی، مسواک برقی ، مسواک ارتودنسی و مسواک بین دندانی تقسیم می شوند.

مسواک نرم

مسواک های نرم که با نام مسواک سافت در داروخانه ها خریداری می‌شوند، از جمله مسواک های محبوب بین اکثر مردم می‌باشند. این دسته از مسواک ها به علت داشتن الیاف منعطف و ظریف به راحتی بین دندان ها را تمیز کرده و از آسیب به لثه و ایجاد خونریزی ممانعت می‌کنند.

مسواک سخت

مسواک های سخت یا اصطلاحا هارد در مواردی که شاهد ایجاد پلاک های دندانی، تغییر رنگ ناشی از مصرف دخانیات یا کافیئن هستیم و همچنین شستشوی دندان مصنوعی، قابل استفاده هستند.

شواهد نشان می‌دهد الیاف محکم مسواک سخت می‌تواند به لثه ها صدمه بزند. همچنین استفاده از مسواک سخت در دراز مدت ممکن است علاوه بر لثه به مینای دندان هم آسیب بزند و باعث تحلیل لثه شود.

مسواک های ارتودنسی :

این نوع مسواک مخصوص افرادی است که دندان های خود را ارتودنسی کرده اند. شکل بخوص این مسواک ها باعث می شود که براحتی بین فضای سیم و دندان نفوذ کند و با پاک کردن این فضاها از پوسیدگی جلوگیری نماید.

مسواک های برقی :

این نوع مسواک ها برای کودکان نوعی سرگرمی محسوب می شود و استفاده از این مسواک ها در بزرگسالانی رایج است که قدرت و یا توان حرکتی در دستانشان به حداقل رسیده است. اما افراد عادی نیز می توانند از این مدل مسواک ها استفاده نمایند.

انواع مسواک برقی و معمولی

مسواک بین دندانی :

این نوع مسواک ها در واقع تک براش هایی هستند که در سایز های مختلف برای فواصل مختلف دندانی استفاده می شود. افراد می توانند با انتخاب سایز مختلف با توجه به فاصله دندان هایشان از هم، فضای بین دندان ها راتمیز نموده و از بروز پوسیدگی جلوگیری نمایند.

 مسواک بچه گانه

  • مسواک کودک بی بی لند
  • مسواک کودک 7 تا 9 سال جونیور جی یو ام
  • مسواک کودکان نرم ریجوی
  • مسواک کودک ال وایت
  • مسواک کودک نرم 5 تا 7 سال ها
  • مسواک جویسی نرم بالای 9 سال ها
  • مسواک کودک نرم 7 تا 10 سال ها

چطور مسواک بزنیم؟

نحوه صحیح مسواک زدن یک امر مهم در از بین بردن پلاک و حفظ مینای دندان است. در ادامه نحوه صحیح مسواک زدن را شرح می دهیم:

– در ابتدا کمی مسواک را با آب خیس کنید تا پرزهای آن نرم تر شود و سپس به اندازه یک نخود خمیر دندان روی مسواک خود قرار دهید.
– مسواک را با زاویه 45 درجه در بالاترین قسمت دندان (مرز دندان و لثه) قرار دهید و با ملایمت آن را مانند یک جارو از بالا به سمت پایین (لبه دندان) بکشید.
– می توانید از حرکات چرخشی ملایم نیز برای تمیز کردن دندانتان استفاده کنید.
– مسواک زدن را با ترتیب خاصی انجام دهید تا هیچ دندانی فراموش نشود و همه دندان هایتان به خوبی پاک شوند.
– مسواک زدن را از سطح بیرونی دندان ها آغاز کنید، سپس قسمت داخلی دندان و در نهایت قسمتی از آن که برای جویدن استفاده می شود را تمیز کنید.
– در شستن دندان ها دقت کافی به خرج دهید و تمام سطوح دندان را به خوبی تمیز کنید.
– از شستن زبان خود غافل نشوید. دقت کنید که هدف از بهداشت دهان و دندان فقط تمیز کردن دندان ها نیست و ذرات و باکتری های چسبیده به زبان هم باید به خوبی پاک شوند.
– خمیر دندان و بزاق دهانتان را بیرون بریزید.
– بعد از چند ثانیه دهانتان را با آب سرد آبکشی کنید.