وبلاگ

سریع ترین راه های درمان تبخال به صورت کامل

سریع ترین راه های درمان تبخال به صورت کامل

فهرست مطالب

باید گفت که بروز تبخال در هر ناحیه‌ای از بدن، برای انسان حس بسیار ناخوشایندی ایجاد می‌کند و ما را به سرعت وادار می‌کند که به دنبال راه های درمان تبخال برویم. مخصوصاً که اگر تبخال بر روی لب‌های ما ظاهر شود زیرا مستقیماً بر روی زیبایی ما تاثیر می‌گذارد. اکنون باید گفت که تبخال لب، ویروسی است که درمان قطعی ندارد و تا پایان عمر در بدن انسان می‌ماند و گاهی هم با ضعف دفاعی بدن، عود می‌کند اما می‌توان آثار آن را با روش طبیعی از بین برد. اما قبل از آن باید دقیقاً با تبخال و انواع آن آشنا شوید و سپس به سراغ راه ‌های درمان تبخال برویم.

تبخال چیست

باید گفت که تبخال یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام به وجود می‌آید و نواحی آلوده به این ویروس، به صورت التهاب و مجموعه تاول‌های ریز نمایان می‌گردد. این را بدانید که ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تب خال در صورت و آلات تناسلی در هر دو جنس است.

انواع ویروس تبخال

باید گفت که دو نوع ویروس تبخال وجود دارد.

ویروس تبخال نوع یک: این نوع ویروس معمولاً از طریق تماس و ارتباط با بزاق آلوده منتقل می‌شود. به عنوان مثال از طریق بوسیدن، خوردن از یک ظرف مشترک و یا به اشتراک گذاشتن موارد شخصی که مرتبط با عفونت دهان، لب و صورت است.

ویروس تبخال نوع دو: این نوع ویروس از طریق ارتباط جنسی منتقل می‌شود و با زخم یا می‌توان گفت زخم تناسلی مرتبط است. تب خال تناسلی در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شود و ممکن است که از طریق تماس دهانی و یا جنسی ایجاد شود. این نکته را باید در نظر داشته باشید که این ویروس حتی زمانی که زخم و نشانه‌ها ظاهر نمی‌شوند، می‌تواند منتقل شود.

راه های درمان تبخال

1:استفاده از یخ:

یخ به کاهش تورم، قرمزی و همچنین درد تب خال کمک می‌کند. یک تکه یخ را در یک دستمال تمیز و نرم قرار دهید و به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی تب خال خود بگذارید. این روش را می‌توانید 3 الی 4 ساعت یکبار تکرار کنید.

2. استفاده از سیر:

سیر آنزیم‌هایی در خود دارد که به عنوان ضد باکتری، ضد قارچی و همچنین ضد ویروسی عمل می‌کند که به درمان تب خال بسیار کمک خواهد کرد. علاوه بر همه‌ی این‌ها، سیر به عنوان یک ضد التهاب هم عمل می‌کند و ورم و التهابی که ناشی از تب خال است را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

3: استفاده از ماست:

استفاده از ماست

ماست دارای لیزین است که لیزین به درمان تبخال کمک می‌کند. حتی در جلوگیری از فعال شدن ویروس تب خال، نقش بسیار مهمی دارد. شما می‌توانید با استفاده از ماست و تخم مرغ برای تسکین و بهبود تب خال خود یک‌ ماسک بسیار عالی بسازید. به این صورت که یک عدد تخم مرغ، یک فنجان ماست و همچنین یک قاشق غذاخوری عسل را با هم ترکیب کنید و یک ماسک غلیظ تهیه کنید و بعد با استفاده از یک تکه پنبه، آن را بر روی تب خال خود بزنید و بعد از گذشت حدود نیم ساعت با آب گرم بشویید و این کار را یک بار در هر روز البته در صورت نیاز، تکرار کنید.

4: استفاده از استون پاک کننده ناخن:

بسیار عجیب است اما باید گفت یکی دیگر از راه‌ های درمان تبخال که باور کنید و یا باور نکنید، بسیاری از مردم از این راه حل برای درمان استفاده کردند و گزارش شده است که بسیار تاثیر گذار هم بوده‌ است. استون به خشک شدن سریع تب خال کمک بسیاری می‌‌کند. شما می‌توانید یک تکه پنبه را به استون آغشته کنید و بر روی تب خال خود بزنید. این درمان را می‌توانید چندین بار در روز و هر بار به مدت یک ساعت، تکرار کنید.

5: استفاده از بادرنجبویه :

برگ‌های خشک شده بادرنجبویه، فرآیند بهبود یافتن تب خال را سرعت می‌بخشد، همچنین احساس سوزش و ناراحتی را کم می‌کنند و از گسترش عفونت هم ممانعت خواهد کرد. بادرنجبویه همچنین دارای تانین و پلی فنولیک است که به اثرات ضد ویروسی آن کمک شایانی می‌کنند. شما می‌توانید یک تا دو قاشق چای خوری از برگ‌های خشک شده بادرنجبویه را در یک لیتر آب داغ بریزید و اجازه بدهید که 10 دقیقه بماند تا به خوبی دم بکشد و سپس این دمنوش را بنوشید. در روز 3 الی 4 لیوان از این دم نوش را بنوشید. همچنین می‌توانید روغن بادرنجبویه را 4 الی 5 بار در روز به طور مستقیم‌ بر روی تب خال خود اعمال کنید.

6: استفاده از چای کیسه‌ای:

به طور کلی چای دارای اسید تانیک است و همچنین دارای خواص ضد ویروسی است و از همین رو می‌تواند برای درمان تبخال بسیار موثر واقع شود. همچنین، چای دارای بسیاری از ویتامین‌ها و حتی آنتی اکسیدان‌ها است که به بهبود یافتن زخم کمک می‌کند.

شما می‌توانید یک عدد چای کیسه ای، فرقی هم ندارد که چای سیاه باشد یا چای سبز، سپس آن را در یک فنجان آب جوش برای یک دقیقه قرار دهید و بعد کیسه چای را بردارید و بگذارید تا خنک شود. سپس، بعد از مدت 5 دقیقه آن را بر روی تبخال بگذارید. این عمل را پنج الی شش بار در روز برای سه تا چهار روز تکرار کنید.

7: استفاده از آلوئه ورا:

استفاده از آلوئه ورا

 باید گفت که  از دیگر راه‌ های درمان تب خال این است. آلوئه ورا، دارای قدرت شفابخشی طبیعی و همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که به بهبود عفونت‌های ناحیه آلوده کمک می‌کند. ژلی که از برگ‌های آلوئه ورا استخراج می‌شود را بر روی ناحیه آسیب دیده با نوک انگشتان خود بزنید و سپس اجازه دهید تا کامل خشک شود و بعد از خشک شدن با آب گرم بشویید و با یک حوله نرم، به آرامی خشک کنید.

این کار را چند بار در روز به مدت سه تا چهار روز تکرار کنید.

8: درمان تبخال با خمیر دندان:

خمیر دندان حاوی عناصری مانند جوش شیرین، هیدروژن پراکسید، الکل و همچنین منتول است که به خشک کردن سریع تبخال بسیار کمک می‌کند. می‌توانید کمی از خمیر دندان سفید کننده را بر روی تبخال بزنید و اجازه دهید که دو ساعت بر روی تبخال بماند و بعد با استفاده از یک دستمال مرطوب، آن را پاک کنید و بعد کمی بر روی محل وازلین بمالید.

 

9: درمان تبخال با جوش شیرین

یک توپ پنبه‌ای بردارید و آن را در جوش شیرین مرطوب کنید.آن را مستقیما روی ناحیه مبتلا قرار دهید. این کار به خشک شدن تاول‌های آب‌دار کمک می‌کند.به منظور جلوگیری از آلودگی، این توپ پنبه‌ای را مجددا در جوش شیرین فرو نبرید. جوش شیرین باعث از بین رفتن درد و خارش آن می‌شود.

الکل برای تبخال

برای درمان تبخال کمی خمیردندان را با یک قطره الکل و نمک قاطی کرده و بعد این ما‌یه‌ی خمیری را به تبخالتان بمالید. احساس سوزش زیادی را حس خواهید کرد اما تاول‌ها بی‌آنکه پخش یا بزرگ شوند، خیلی سریع خشک می‌شوند.

سخن آخر

امیدواریم‌ که در این مقاله از سری مقاله‌های داروخانه آنلاین بی بی دارو تا حدودی شما را با راه‌ های درمان تبخال آشنا کرده باشیم. اما به طور کلی توصیه می‌کنیم که همیشه بهداشت بدن به خصوص بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و در حفظ آن کوشا باشید. اما این را هم در نظر داشته باشید که اگر علائم تبخال شما، بعد از استفاده کردن از درمان‌های خانگی شدید‌تر شد، به استفاده از آن ادامه ندهید و اگر بعد از گذشت ۷ الی ۱۴ روز تبخال شما خوب نشد و یا درد زیادی داشتید و به نواحی دیگر انتشار یافت، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *