وبلاگ

مصرف زنجبیل در دوران بارداری | آشنایی با فواید و اثرات جانبی این گیاه

مصرف زنجبیل در بارداری

فهرست مطالب

مصرف زنجبیل در بارداری

دوران بارداری دوران بسیار حساسی از نظر تغذیه است. شما نمی‌توانید هر چیز که دوست دارید بخورید زیرا می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد. یکی از موادی که برای اکثر زنان سوال ایجاد می‌کند، مصرف زنجبیل در دوران بارداری است. در ادامه قصد داریم در مورد مزایا، مشکلات و میزان مجاز مصرف این ماده بیشتر توضیح دهیم.

 

 

آیا مصرف زنجبیل در بارداری بی‌خطر است؟

بله، مصرف زنجبیل در دوران بارداری به صورت تازه بی‌خطر است. با این حال، ریشه‌ی زنجبیل خشک را نباید در دوران بارداری مصرف کرد، زیرا غلظت‌های بالاتری از دو ترکیب فعال شوگاول و جینجرول دارد که می‌تواند برای جنین بسیار خطرناک باشد و خطر سقط جنین به همراه دارند. میزان این ترکیبات در زنجبیل خشک حدود سه برابر بیشتر از زنجبیل تازه است.

با وجود آنکه تحقیقات علمی هیچ ارتباط مطمئنی بین مصرف زنجبیل در دوران بارداری و افزایش خطر سقط جنین، زایمان زودرس، مرده‌زایی، وزن کم هنگام تولد یا سایر عوارض پیدا نکرده‌اند، با این حال، بعضی شواهد نشان می دهند که چای زنجبیل را نباید نزدیک به زمان زایمان مصرف کرد، زیرا زنجبیل ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. از این رو از آنجایی که تحقیقات بیشتر در حال انجام است، بهتر است حد مجاز در مصرف رعایت شود و در ماه‌های پایانی مصرف آن را به طور کامل کنار بگذارید.

 

 

میزان مجاز مصرف زنجبیل در دوران بارداری

براساس تحقیقات انجام شده مصرف 1 گرم (1000 میلی گرم) زنجبیل تازه در روز برای شما و جنین در حال رشد بی‌خطر است. این مقدار شامل حدود 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده یا خرد شده است که باید بین دو تا چهار دوز تقسیم شود.

 

 

میزان مجاز مصرف زنجبیل در دوران بارداری

 

 

مزایای زنجبیل در بارداری

مصرف زنجبیل در دوران بارداری مزایایی نیز دارد:

  • زنجبیل در تنظیم سطح کلسترول در دوران بارداری موثر است.
  • با مصرف زنجبیل، گردش خون در بدن افزایش و خون‌رسانی به جنین بهبود پیدا می‌کند.
  • سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری ضعیف شده و شما را مستعد ابتلا به عفونت‌های جزئی می‌کند. زنجبیل در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و به بهبود سریع کمک می‌کند.
  • زنجبیل در تسکین حالت تهوع صبحگاهی که بسیاری از زنان در ماه‌های اول تجربه می‌کنند، موثر است.
  • مصرف زنجبیل می‌تواند با تحریک آنزیم‌های معده و پانکراس به جذب مواد مغذی کمک کند.
  • خوردن زنجبیل در دوران بارداری نه تنها خستگی را از بین می‌برد، بلکه کمک می‌کند انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه‌ی خود داشته باشید. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که زنجبیل در حفظ قند خون در سطوح طبیعی موثر است.
  • مصرف زنجبیل قبل از خواب به کاهش سوء‌هاضمه، گاز و نفخ مربوط به بارداری نیز کمک می‌کند.
  • زنجبیل به مبارزه با اسیدهایی که باعث سوزش سر دل در دوران بارداری می‌شوند کمک می‌کند.

 

مصرف زنجبیل در حد اعتدال

مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، زنجبیل نیز اگر به میزان مجاز استفاده شود و در مصرفش زیاده‌روی نشود، می‌تواند مزایای زیادی برایتان داشته باشد. با این حال هنوز تحقیقات در مورد مصرف زنجبیل در دوران بارداری ادامه دارد و خطرات آن به طور کامل شناخته نشده‌اند. بنابراین بهتر است در مصرفش جانب احتیاط رعایت شود و از مصرف غیرضروری خودداری کنید.

 

 

منابع:

https://feedmomandme.com/blogs/mama-blog/ginger-during-pregnancy

https://parenting.firstcry.com/articles/consuming-ginger-during-pregnancy

https://babyology.com.au/health/pregnancy-health/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *