وبلاگ

شربت سرماخوردگی کودکان برای چیست؟

شربت سرماخوردگی برای کودکان چیست

فهرست مطالب

سرماخوردگی یکی از بیماری های رایج در کودکان است که می تواند علائم خفیف تا شدید داشته باشد. شربت سرماخوردگی کودکان یکی از بهترین داروها برای درمان سرماخوردگی کودکان محسوب می شود. البته به شرطی می توان از این شربت برای کودکان و نوزادان استفاده کرد که بتوان با کمک مصرف این شربت ها، علائم بیماری سرماخوردگی در کودکان را کاهش داد. در ادامه این مقاله از داروخانه آنلاین بی بی دارو  قصد داریم شما را با این شربت، عوارض و نحوه مصرف بدون عارضه آن آشنا کنیم. پس اگر قصد مصرف شربت سرماخوردگی برای نوزادان و کودکان را دارید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

علائم سرماخوردگی کودکان

کودکان در هر بازه سنی در معرض ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی هستند. اما کودکان زیر 2 سال به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف‎تر، بیشتر از کودکان دیگر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. والدین باید برای درمان سرماخوردگی کودکان، در درجه اول این بیماری را بشناسند و با علائم آن آشنا باشند. به طور کلی، علائم سرماخوردگی کودکان مشابه با علائم سرماخوردگی بزرگسالان است.

سردرد، آبریزش، بی حالی، قرمزی چشم ها، گلودرد، تب و … از جمله علائم سرماخوردگی کودکان هستند. اگر کودک شما با این علائم مواجه است و کم کم رو به بهبودی است، جای نگرانی نیست. ولی اگر علائم کودک تشدید شد و کم کم به بیش از 5 روز رسید، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم سرماخوردگی کودکان

درمان سرماخوردگی کودکان

بهترین درمان برای سرماخوردگی کودکان، صبوری کردن است. شما باید اجازه دهید تا کودکان به مرور زمان خوب شوند. نیازی به دادن داروهای مختلف به کودکان نیست. چون در اکثر موارد و در صورت خفیف بودن علائم، طی 1 الی 3 روز شاهد بهبودی کودکتان خواهید بود.

می توانید در صورت امکان به کودکان میوه بدهید و آن ها را برای خوابیدن تشویق کنید. البته این موارد برای زمانی است که کودک دارای علائم شدید سرماخوردگی نباشد.

در صورتی که علائم سرماخوردگی کودکان شدید باشد، لازم است که از روش های درمانی اصولی تر استفاده شود. بهترین روش درمانی این است که کودکان به پزشکان مراجعه کنید. پزشک با چک کردن علائم، بهترین روش درمان را برای او در نظر می گیرد.

البته در مواردی لازم است که مراجعه فوری به پزشک داشته باشید. به طور مثال، در صورت بدتر شدن علائم کودک پس از گذشت 3 روز، یا عدم قطع تب کودک پس از گذشت 5 روز و تنگی نفس شدید در کودک، حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان سرماخوردگی کودک با داروهای بدون نسخه ایرادی ندارد؟

داروهای بدون نسخه مانند شربت سرماخوردگی کودکان، می توانند عوارض زیادی را برای کودک به دنبال داشته باشند. پس هرگز بدون تجویز پزشک، اقدام به تهیه شربت های گیاهی و یا شیمیایی برای کودک نکنید.

شربت سرماخوردگی جهت کودکان زیر 1 سال

اگر کودک یک ساله دارید و شاهد علائم سرماخوردگی در او هستید، نگران نباشید. به هر حال ممکن است هر یک از کودکان زیر 1 سال با بیماری های تنفسی مواجه شوند و پس از گذشت زمان، خوب خواهند شد.

نیازی نیست که بدون تجویز پزشک، اقدام به مصرف داروهای سرماخوردگی زیر 1 سال کنید. کودکان زیر 1 سال از نظر سنی بسیار حساس هستند و نباید هیچ دارویی بدون تجویز پزشک به آن ها داده شود.

در صورت تجویز و توصیه پزشک، می توان از آنتی بیوتیک و یا استامینوفن برای درمان سرماخوردگی کودکان زیر 1 سال استفاده کرد. برخی فرآورده های قابل مصرف در کودکان زیر 1 سال بصورت قطره، تولید می گردند که قابلیت تنظیم دوز و مصرف راحت تری در کودکان داشته باشد مانند قطره پلارزیت که فرآورده های گیاهی برای کنترل علائم سرماخوردگی در کودکان زیر یک سال می باشد.

مقدار مصرف شربت سرماخوردگی کودکان

همانطور که باید برای مصرف شربت سرماخوردگی کودکان به پزشک مراجعه کنید، باید برای تعیین دوز مصرف شربت نیز از پزشک کمک بگیرید. هر یک از کودکان در هر بازه سنی، باید میزان دوز مشخصی از شربت سرماخوردگی را مصرف کنند. پس اگر پزشک توصیه خاصی برای مصرف شربت سرماخوردگی کودکان دارد، حتما مطابق با دستورالعمل آن پیش بروید.

بیشتر بخوانید: روش دارو دادن به کودک چگونه است؟

آیا شربت سرماخوردگی عوارض جانبی دارد؟

هر دارویی که برای درمان یا کاهش علائم بیماری خاصی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای عوارض جانبی است. بنابراین، نمی توان گفت که عوارض شربت سرماخوردگی چیزی نیست و مصرف بیش از اندازه آن برای کودکان ضرری ندارد. زمانی پزشکان توصیه به مصرف شربت سرماخوردگی برای کودکان می کنند که نفع مصرف این شربت بیش از ضرر و عوارض آن باشد.

به طور کلی، در صورتی که پزشک اقدام به تجویز شربت سرماخوردگی کرده باشد، احتمال اینکه عوارض خاصی را ناشی از مصرف این شربت مشاهده کنید، بسیار پایین است. چون پزشک بر اساس شرایط خود بیمار، اقدام به تجویز این شربت کرده است.

اما گاها در صورت مصرف علی الخصوص بی رویه، باید منتظر عوارض شربت سرماخوردگی برای کودکان باشید. عوارض زیاد خوردن شربت سرماخوردگی کودکان می توان شامل بی حالی، بی حسی، خواب آلودگی، درد شدید معده، مشکلات پوستی و توهم باشد.

ترکیبات شربت سرماخوردگی کودکان

شربت سرماخوردگی کودکان می تواند فواید بسیار زیادی برای کنترل علائم کودکان در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا بیماری های ویروسی درگیرکننده در سیستم تنفسی فوقانی داشته باشد. تمامی خواص مربوط به شربت سرماخوردگی کودکان، به دلیل وجود ترکیبات خاص در این شربت است که در ادامه به سه مورد از آن ها اشاره می کنیم.

استامینوفن

استامینوفن از جمله ترکیبات  است که در برخی از شربت های سرماخوردگی کودکان وجود دارد. که می توان به عنوان یک تب بر یا کاهنده درد در بدن کودکان استفاده شود. استامینوفن برای کودکانی که دارای درد گلو هستند نیز مناسب است. با این حال باید توجه داشت که این دارو، مانند یک مسکن عمل می کند.

دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین یکی از انواع ترکیبات موجود در شربت سرماخوردگی کودکان است. این دارو می تواند برای کنترل علائم بیماری سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد. کودکانی که دارای آبریزش بینی هستند، باید حتما از دیفن هیدرامین برای کاهش علائم خودشان استفاده کنند.

فنیل افرین

یکی از انواع داروهایی که می توان برای رفع گرفتگی بینی کودکان در هنگام سرماخوردگی مورد استفاده قرار داد، داروی فنیل افرین است. این دارو به شکل قطره تولید شده و می تواند برای کودکان در بازه های سنی مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

میزان مصرف این قطره برای هر یک از کودکان در بازه های سنی مختلف، متفاوت است. بنابراین، بهتر است که حتما مطابق با دستور پزشک و یا دستورالعمل نوشته شده در جعبه دارو پیش بروید. البته این دارو، می تواند در شربت های سرماخوردگی کودکان نیز وجود داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *