وبلاگ

جلوگیری از افتادگی شکم در بارداری و پس از آن | معرفی چند روش ساده

جلوگیری از افتادگی شکم در بارداری

فهرست مطالب

دلایل افتادگی شکم و راه‌حل درمان آن

در دوران بارداری و با بزرگ شدن جنین، تغییرات زیادی در بدن مادر رخ می‌دهد که بعضی از آنها ممکن است حتی تا مدت زیادی پس از زایمان نیز همچنان باقی بمانند. یکی از بزرگترین مشکلات در این دوران، افتادگی شکم است. در ماه‌های آخر، با بزرگ شدن جنین، عضلات شکم به سمت پایین فشرده می‌شوند. بعلاوه ترشح هورمون‌های بارداری، رباط‌های ناحیه‌ی شکم و لگن را شل می‌کند تا شرایط برای خروج جنین در طول زایمان مهیا شود و این اتفاق، افتادگی شکم را تشدید می‌کند.

مجموع این اتفاقات منجر به افتادگی شکم می‌شوند. خوشبختانه برای جلوگیری از افتادگی شکم در بارداری و بعد از آن می‌توانید کارهایی انجام دهید که در ادامه بیشتر در موردشان توضیح می‌دهیم.

 

جلوگیری از افتادگی شکم در بارداری

در طول بارداری شما می‌توانید به میزان زیادی از افتادگی شکم و ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری کنید. یکی از موثرترین راه‌ها برای این کار، استفاده از کمربندهای بارداری است. این کمربند‌ها با ایجاد یک سیستم حمایتی از زیر شکم آن را به بالا هل می‌دهند که می‌تواند به تقویت عضلات آن و جلوگیری از افتادگی شکم در بارداری کمک کند.

این کمربند‌ها با نگه داشتن شکم، درد کمر را نیز کاهش می‌دهند که بسیاری از زنان آن را تجربه می‌کنند. همچنین شکم بند بارداری تحتانی کمک می‌کند که راحت‌تر وزن جنین را در این دوران تحمل کنید.

 

کمربند بارداری

 

به جز این با مشورت پزشک می‌توانید ورزش‌های بارداری را در برنامه روزانه خود بگنجانید که نه تنها به حفظ وزن و جلوگیری از افزایش وزن در بارداری کمک می‌کند (که خود افتادگی را کاهش می‌دهد) بلکه می‌تواند عضلات شکم را سفت‌تر کند و در نتیجه شاهد افتادگی بسیار کمتری در این دوران باشید.

 

جلوگیری از افتادگی شکم پس از زایمان

کنترل و جلوگیری از افتادگی شکم می‌تواند کار شما را پس از زایمان بسیار راحت‌تر کند با این حال اگر در این دوران مراقبتی انجام ندادید باز هم این شانس را دارید که پس از زایمان افتادگی شکم را از بین ببرید. در درجه‌ی اول، انجام نرمش‌های هوازی را فراموش نکنید. این ورزش‌ها به سفت شدن عضلات و آب شدن چربی اضافی کمک می‌کند. کمربندهای بارداری را بعد از زایمان نیز استفاده کنید آنها نیز می‌توانند موثر باشند. بعلاوه باید رژیمی سرشار از پروتئین و با چربی محدود داشته باشید. با کنترل وزن می‌توانید به میزان زیادی افتادگی شکم را کاهش دهید.

 

جلوگیری از افتادگی شکم پس از زایمان

 

سعی کنید روند کاهش وزنتان سرعتی منطقی داشت باشد. سریع وزن کم کردن می‌تواند منجر به شل و آویزان شدن بیشتر پوست شکم شود. چه در بارداری و چه پس از آن، همیشه بدن خود را هیدراته نگه دارید. نوشیدن آب برای داشتن پوست بدون کشیدگی و ترک الزامی است. ماساژ درمانی و استفاده‌ از روغن‌های گیاهی در این ناحیه نیز می‌تواند باعث جلوگیری از افتادگی شکم در بارداری و پس از آن شود (در مورد روغن‌هایی که در بارداری برای ماساژ استفاده می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید).

 

افتادگی شکم طبیعی است

با وجود کارهایی که برای جلوگیری از افتادگی شکم در بارداری انجام می‌دهید، با این حال مقداری افتادگی به دلیل رشد جنین طبیعی است و البته جای نگرانی وجود ندارد. با کاهش وزن استاندارد، نوشیدن آب، انجام ورزش و استفاده از کمربندهای طبی می‌توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/loose-skin-postpartum

Loose Skin After Pregnancy: What You Can Do About It

https://www.verywellfamily.com/how-can-i-take-care-of-belly-skin-during-and-after-pregnancy-5198772

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *