وبلاگ

کافئین چیست در بدنسازی

کافئین چیست؟ بهترین خوراکی های کافئین دار را بشناسید 

فهرست مطالب

خوراکی های کافئین دار را چگونه بشناسیم؟ کافئین چیست؟ کافئین یک ماده خوراکی است که از گیاهان مختلف به وجود می‌آید. گیاهانی از جمله قهوه، کولا و چای منابع مهم کافئین هستند. این ماده خوراکی یک محرک بسیار قوی است که مانع از خوابیدن می‌شود. طبق اطلاعات به دست آمده اولین بار قهوه توسط یک چوپان اهل اتیوپی کشف شد. در ادامه با ما در بی بی دارو همراه باشید تا در مورد خوراکی های کافئین دار بیشتر بدانید.

خوراکی‌ های کافئین دار

خوراکی‌ های کافئین دار

خوراکی ‌های کافئین دار به عنوان یک محرک طبیعی در جهان استفاده می‌شوند. افراد زیادی در سرتاسر جهان بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب شروع به مصرف کافئین و خوراکی‌های حاوی این ماده می‌کنند. اکثر اوقات از کافئین به خوبی یاد نمی‌شود چرا که روی خوابیدن تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین باعث بروز استرس و اضطراب می‌شود. حدود شصت گیاه در جهان وجود دارد که در آن کافئین موجود است. از جمله این گیاهان می‌توان به دانه کولا، برگ چای و لوبیای قهوه اشاره کرد. کافئین در برخی از نوشیدنی‌ها، داروها و غذاهایی که آن‌ها را مصرف می‌کنیم وجود دارد. این ماده به تقویت اثر مسکن‌ها کمک شایانی می‌کند.

 کافئین از طرف سازمان غذا و دارو به عنوان یک دارو و افزودنی غذایی شناخته می‌شود. این ماده خوراکی در برگ برخی از گیاهان و دانه گیاهان دیگر موجود است. بعد از اینکه کافئین فرآوری شد، با نوشیدنی‌ها و مواد غذایی مختلف ترکیب می‌شود. از جمله نوشیدنی‌های محبوبی که به میزان قابل توجهی کافئین دارند می‌توان به اسپرسو، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، شیرکاکائو، هات چاکلت، قهوه و نوشابه اشاره کرد. کافئین در مکمل‌های انرژی‌زا و چربی‌سوز به عنوان ماده اصلی وجود دارد. در داروهایی مانند داروهای ضدحساسیت و سرماخوردگی کافئین حضور موثری دارد.‌

فواید مصرف کافئین

خوراکی های کافئین دار و نوشیدنی‌های حاوی کافئین دارای خواص و فواید زیادی هستند. در ادامه چند مورد از بهترین خواص این ماده را توضیح می‌دهیم.

بهبود عملکرد مغز

کافئین هورمون استرس را افزایش می‌دهد. همچنین این ماده به افزایش هورمون دوپامین کمک می‌کند. بالا رفتن این دو هورمون تاثیر مستقیم بر کارکرد مغز می‌گذارد‌. نوشیدن دو فنجان قهوه در روز باعث جلوگیری از افسردگی و میل به خودکشی می‌شود‌. همچنین نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه حاوی کافئین از بیماری‌هایی که مربوط به عملکرد مغز می‌شوند مانند پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می‌کند.

افزایش متابولیسم بدن

کافئین با تحریک سیستم عصب مرکزی به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند. این ماده سوخت و ساز بدن را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. از کافئین می‌توان به عنوان یک مکمل بدنسازی در کنار رژیم‌های کاهش وزن استفاده کرد.

افزایش فعالیت‌های ورزشی

با مصرف کافئین قبل از شروع ورزش می‌توانید تا حد زیادی انقباضات عضلانی و فشار روی عضلات را کاهش دهید. خوردن خوراکی‌های کافئین‌دار قبل از ورزش به سوختن چربی‌های بدن کمک می‌کند. در نتیجه با افزایش گلوکز در عضلات توان آن‌ها بالا می‌رود. کافئین یک مکمل انرژی‌ زا برای ورزشکاران محسوب می‌شود‌ و می‌توانند آن را از طریق داروخانه آنلاین خریداری کنند.

حملات قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد

مصرف خوراکی های کافئین دار تا مقدار قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. نوشیدن دو تا چهار فنجان قهوه حاوی کافئین احتمال سکته مغزی را به شدت کاهش می‌دهد.

 

پیشنهاد می‌شود به خاطر این عوارض کافئین، مصرف آن را کم کنید.

مضرات مصرف کافئین

مضرات مصرف کافئین

مصرف کافئین ممکن است با یک سری عوارض جانبی همراه باشد که در ادامه به توضیح چند عارضه مهم این ماده می‌پردازیم.

بی‌خوابی

یکی از عوارض ترک کافئین بی‌خوابی است. این بی‌خوابی به جهت مصرف بیش از حد کافئین اتفاق می‌افتد. ممکن است با قطع کافئین دچار سردرد و خستگی شوید. افرادی که به این ماده اعتیاد دارند هنگام ترک آن دچار مشکلات متعددی از جمله بی‌خوابی می‌شوند.‌ از مصرف کافئین و نوشیدنی‌های حاوی این ماده قبل از خواب خودداری کنید. همچنین می‌توانید به مرور زمان تعداد فنجان‌های نوشیدنی کافئین‌دار خود را کم کنید.

 سقط  جنین

مصرف بیش از حد کافئین در خانم‌های باردار منجر به سقط جنین می‌شود‌. خانم‌های باردار باید با احتیاط این خوراکی‌های کافئین‌دار را مصرف کنند. تاخیر رشد جنین هم یکی از عوارض مصرف این ماده در خانم‌های باردار است. کافئین از طریق جفت وارد بدن جنین شده و به افزایش متابولیسم و ضربان قلب جنین منجر می‌شود.‌ خانم‌ها در دوران شیردهی باید محتاطانه عمل کنند و مصرف کافئین را به حداقل برسانند. به دلیل اینکه کافئین از طریق شیر وارد بدن نوزاد می‌شود و مشکلات جسمانی زیادی برای او به وجود می‌آورد.

افزایش فشار خون

کافئین به صورت ناگهانی باعث افزایش فشار خون می‌شود. افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند باید با احتیاط بیشتری نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ های کافئین دار را مصرف کنند. افرادی که فشار خون دارند با مصرف کافئین حدود ۴ برابر بیشتر از افراد معمولی دچار حمله قلبی می‌شوند. در صورت اصرار بر خوردن کافئین حتما تحت نظر پزشک متخصص آن را مصرف کنید.

افزایش سطح آدرنالین

خوراکی‌ های کافئین دار باعث افزایش سطح آدرنالین بدن می‌شوند. این افزایش آدرنالین مانند زمانی که استرس دارید روی بدن تاثیر بدی می‌گذارد.

میزان مصرف کافئین در طول شبانه روز

طبق اطلاعات به دست آمده مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز خطری ندارد.‌ مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم از این ماده باعث بروز عوارضی از جمله بی‌خوابی، استرس و کم آبی بدن می‌شود. خانم‌ها لازم است کافئین کم‌تری نسبت به آقایان مصرف کنند. پیشنهاد می‌کنیم خانم‌ها از این ماده بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز استفاده نکنند.

همچنین بخوانید:مکمل‌های روی و مزایای آن‌ها | نقش این مکمل‌ها در سلامت بدن

 نتیجه گیری

خوراکی‌ های کافئین دار مزایا و مضرات مختص خود را دارند. مصرف روزانه نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای یا قهوه برای سلامت بدن مفید هستند. با مصرف به جا و درست کافئین می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. مصرف غیر طبیعی و خارج از برنامه این ماده به دلیل اعتیاد آور بودن آن مشکلات بسیاری برای بدن به وجود می‌آورد. همچنین عوارض مصرف بیش از حد کافئین برای بدن شامل افزایش فشارخون و بی‌خوابی است.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *