وبلاگ

مصرف جینسینگ در دوران بارداری | خواص درمانی جنسینگ در بارداری چیست؟

مصرف جینسینگ در دوران بارداری

فهرست مطالب

جینسینگ و اثرات آن در دوران بارداری

خستگی و استرس دو مورد از مشکلات شایعی هستند که بیشتر زنان در دوران بارداری تجربه می‌کنند. گیاه باستانی جینسینگ قرن‌هاست که به طور گسترده برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با خستگی و کاهش استرس استفاده می‌شود. اما آیا این بدین معناست که مصرف جینسینگ در دوران بارداری نیز بدون مشکل است؟ در این مقاله داروخانه آنلاین بی بی دارو قصد دارد به این سوال پاسخ دهد.

 

انواع و مزایای جینسینگ

به طور معمول، دو گونه از این گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرند:

جینسینگ آسیایی و جینسینگ آمریکایی.

  • جینسینگ آسیایی (Panax ginseng) در چین و کره کشت می‌شود و بخش مهمی از طب سنتی این کشورها است.
  • جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolis) بومی آمریکای شمالی، به ویژه کانادا است. ریشه‌ی خشک و عصاره هر دو نوع به صورت قرص، کپسول، کرم و چای استفاده می‌شود.

با مصرف جینسینگ در دوران بارداری از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری ضعیف شده و مستعد انواعی از بیماری‌ها می‌شود. از این رو جینسینگ با خواص تقویت سیستم ایمنی می‌تواند در این دوران مفید باشد.
  • بسیاری از زنان در دوران بارداری با مشکل کمبود حافظه و فراموشی درگیر هستند. گیاه جینسینگ حافظه را تقویت کرده و عملکرد ذهنی را بهبود می‌بخشد.
  • مشکلات معده ناشی از هضمِ ناقصِ غذا می‌تواند مشکلات زیادی در بارداری ایجاد کند. عصاره‌ی جینسینگ می‌تواند هضم غذا را بهبود دهد و مانع از ایجاد این مشکلات شود.

 

انواع و مزایای جینسینگ

 

آیا مصرف جینسینگ در دوران بارداری ایمن است؟

محققان هشدار داده‌اند که زنان باید در مصرف جینسینگ در دوران بارداری به ویژه در مراحل اولیه‌ی بارداری احتیاط کنند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد ترکیبی در جینسینگ به نام جینسنوزید Rb1 منجر به بروز ناهنجاری در جنین می‌شود. براساس نتایج این تحقیقات هر چه غلظت جینسنوزید Rb1 بیشتر باشد، خطرات آن نیز بیشتر است.

با این حال تحقیقات در مورد اثرات جینسینگ روی زنان باردار محدود بوده و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. با وجود آنکه کارشناسان متوجه شدند که مصرف جینسینگ در دوران بارداری می‌تواند بی‌خطر باشد، اما براساس شواهد مکرر در مورد نگرانی‌های ایمنی در آزمایشاتی که روی موش‌ها انجام شده است، محققین به این نتیجه رسیدند که زنان باردار باید در هر صورت از مصرف این گیاه به ‌ویژه در سه ماهه‌ی اول بارداری اجتناب کنند تا اطلاعات بیشتری از تاثیر آن بدست آید.

 

آیا مصرف جینسینگ در دوران بارداری ایمن است؟

 

چه مقدار جینسینگ در روز بی‌خطر است؟

به طور کلی، برای زنانی که باردار نیستند، روزانه 1-2 گرم ریشه جینسینگ خام یا 200-400 میلی گرم عصاره‌ی آن پیشنهاد می‌شود. اما این میزان برای زنان بسیار کمتر و در ماه‌های اول توسط بسیار از متخصصین ممنوع شده است. اگر قبل از بارداری از این گیاه استفاده نمی‌کردید، بهتر است در دوران بارداری نیز این کار را شروع نکنید. در زمان خرید محصولات مراقبتی و بهداشتی نیز لیست ترکیبات تشکیل دهنده‌ را بخوانید و تا حد امکان از انواعی استفاده کنید که حاوی جینسینگ نباشد.

 

جینسینگ مصرف نکنید

جینسینگ یک گیاه دارویی با فواید زیاد است که می‌تواند کمک کننده باشد با این حال از آنجایی که تحقیقات انجام شده کامل نیست توصیه می‌شود از مصرف جینسینگ در دوران بارداری تا حد امکان خودداری کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/ginseng

https://www.healthline.com/health/pregnancy/ginseng#Safety-of-using-ginseng-during-pregnancy

https://sg.theasianparent.com/ginseng-during-pregnancy-is-it-safe-for-expecting-mums-to-consume-this-herb

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *