وبلاگ

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری چه زمانی است؟

مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری

فهرست مطالب

از آنجا که جنین در دوران بارداری از بدن مادر تغذیه می کند، رژیم غذایی و تغذیه ی مادر اهمیت بسیاری دارد. به طوری که تمامی مواد معدنی و مغذی مورد نیاز جنین و مادر، باید به مقدار کافی در برنامه ی غذایی زنان باردار وجود داشته باشد. اما مصرف مواد غذایی در اغلب موارد به تنهایی کافی نخواهد بود. از قرص های مولتی ویتامین می توان به عنوان مکمل های دوران بارداری استفاده نمود.

دلایل اهمیت مصرف مولتی ویتامین در بارداری

در واقع مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری یکی از با اهمیت ترین موارد در برنامه ی غذایی مادران در این دوران محسوب می شود. در حقیقت مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری، شیردهی و حتی قبل از بارداری، سلامت نوزاد و مادر را تضمین می کند. از جمله فواید مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از زایمان قبل از موعد
  • جلوگیری از کم وزن یا کوچک بودن نوزاد هنگام تولد
  • کاهش احتمال ابتلا به عارضه مسمومیت بارداری

مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری برای خانم های گیاهخوار، سیگاری یا افرادی که اختلالات گوارشی یا خونی دارند و یا در مواردی که مادر دو قلو یا چند قلو باردار است، اهمیت بیشتری دارد.

مولتی ویتامین بارداری چه ویتامین هایی دارد؟

قرص مولتی ویتامین بارداری یکی از انواع مولتی ویتامین است که تولید آن، با هدف برطرف کردن نیاز مادران باردار صورت گرفته است. به طوری که تمامی مواد معدنی و مغذی که بدن مادران در دوران بارداری به آنها نیاز دارد، در مولتی ویتامین بارداری وجود دارد. از جمله ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مولتی ویتامین بارداری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آهن: خانم ها پس از بارداری باید مصرف آهن خود را به دو برابر برسانند. چون جنین و جفت برای رشد کردن به مقدار زیادی آهن نیاز دارند. به طوری که مصرف مواد غذایی به تنهایی برای تامین این مقدار آهن کافی نخواهد بود. در واقع آهن باعث می شود گلبول قرمز بیشتری در بدن تولید شود. این گلبول های قرمز اکسیژن بیشتری به جنین می رسانند و باعث رشد او می شوند.

برای مشاهده و خرید انواع مکمل های آهن بر روی قرص آهن کلیک کنید.

ویتامین B6: یکی دیگر از ویتامین هایی که باید در دوران بارداری بیشتر مصرف شود، ویتامین B6 می باشد.

اسید فولیک: اسید فولیک تاثیر زیادی در جلوگیری از نقص های مادرزادی نخاعی، مغزی و لوله عصبی در نوزاد دارد.

کلسیم: کلسیم می تواند از تراکم استخوان ها در خانم های باردار جلوگیری نماید.

ید: نبودن مقدار کافی ید در بدن مادر می تواند منجر به توقف رشد، ناشنوایی و یا حتی مرگ جنین شود.

از دیگر مواد معدنی و مغذی موجود در قرص مولتی ویتامین بارداری، می توان به تیامین، ویتامین C، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین B12، زینک، ویتامین D و ویتامین E اشاره کرد.

مکمل دوران بارداری

عوارض کمبود مواد مغذی در زنان باردار

مشکلاتی از قبیل بیماری های قلبی و عروقی، ناشنوایی، نابینایی، فشار خون بالا، اختلالات مغزی و یا توقف رشد جسمی و ذهنی جنین که برای برخی نوزادان پیش می آید، مربوط به تغذیه ی نادرست مادر در دوران بارداری می باشد. در ادامه عوارض کمبود هر یک از مواد مغذی و معدنی را در مادر و نوزاد بررسی می کنیم:

کلسیم: کلسیم به رشد استخوان ها و دندان های جنین کمک می کند. کمبود کلسیم در بارداری می تواند جلوی رشد استخوان ها و دندان های جنین را گرفته و حتی در رشد کامل قلب و سیستم عصبی جنین هم اختلال ایجاد کند. کمبود کلسیم کافی در رژیم غذایی مادر می تواند منجر به پوکی استخوان در مادران شود.

آهن: کمبود آهن در بدن مادر می تواند منجر به بالا رفتن خطر مرگ جنین یا زایمان زودرس بشود.

ویتامین D: کمبود ویتامین D در دوران بارداری می تواند منجر به مسمومیت بارداری، زایمان زودرس، بالا رفتن احتمال عفونت، دیابت دوران بارداری در مادر، اختلال رشد جنین، اسکیزوفرنی و حتی سقط جنین شود.

ویتامین C: کمبود ویتامین سی در رژیم غذایی مادر می تواند منجر به آسیب های جدی به مغز نوزاد به ویژه آن قسمتی که مرتبط با حافظه است بشود.

زینک: کمبود زینک در رژیم غذایی مادر می تواند منجر به نارس به دنیا آمدن نوزاد، برخی ناهنجاری های مادرزادی یا حتی سقط جنین شود.

مولتی ویتامین مینرال را از هفته چندم بارداری مصرف کنیم؟

قرص مولتی ویتامین بارداری مینرال حاوی انواع مواد مغذی و معدنی از قبیل بورات، کلسیم، منیزیم، روی، منگنز، ید، پتاسیم، سلینیوم، ویتامین D2، D3، ویتامین E، ویتامین B1، B2، B3، B5، B6،B7 ،B9 ، B12، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین A می باشد. مولتی ویتامین مینرال در اشکال مختلف از قبیل پودر، قرص، کپسول و پاستیل در بازار وجود دارد. اما مولتی ویتامین بارداری از چه زمانی باید مصرف شود؟

بر اساس گفته ی وزارت کشور، تمامی خانم های باردار باید مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری را از هفته 16 ام بارداری یعنی از پایان ماه چهارم شروع کرده و تا سه ماه پس از زایمان ادامه دهند.

به طوری که این افراد باید طی این مدت، هر روز یک عدد قرص مولتی ویتامین ساده یا مینرال مصرف کنند. البته در بسیاری از موارد ممکن است خانم های باردار با مشورت پزشک، مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری را زودتر شروع کنند. مصرف مولتی ویتامین از ابتدای دوران بارداری، بستگی به شرایط جسمی مادر دارد.

فواید مصرف مولتی ویتامین برای مادر و جنین

برای درک بهتر فواید مولتی ویتامین بارداری، به بررسی فواید هر یک از مواد مغذی و معدنی موجود در مولتی ویتامین بارداری می پردازیم:

آهن: پیشگیری از کم خونی مادر و کم وزنی جنین حین تولد.

ویتامین A: رشد اندام ها و اسکلت جنین

ویتامین K: این ویتامین باعث می شود خون مادر لخته شده و هنگام زایمان، خونریزی بیشتر از حد معمولنداشته باشد.

ویتامین C: باعث می شود جذب آهن از مواد غذایی افزایش پیدا کند.

ید: رشد پیدا کردن مغز و سیستم عصبی جنین

منیزیم: کمک به ساخت دندان ها و استخوان های جنین و جلوگیری از زایمان زودتر از موعد.

کلسیم: تنظیم کردن فشار خون مادر، رشد بهتر استخوان ها و دندان های جنین و استحکام آنها و تکامل پیدا کردن قلب جنین.

ویتامین های گروه B: تکامل پیدا کردن مغز جنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *