وبلاگ

سرلاک چیست چه فواید و معایبی دارد؟

سرلاک چیست

فهرست مطالب

آنچه در این مقاله می خوانید:

سرلاک نوعی غلات مخصوص نوزادان است که غذای کمکی برای کودکان است و فواید زیادی برای آنها دارد. ما در این مقاله فواید و معایب سرلاک برای نوزادان را بیان نموده ایم. همچنین انواع سرلاک و زمان مناسب برای دادن سرلاک به کودک گفته شده است با ما همراه باشید.

فواید سرلاک برای نوزادان چیست؟

سرلاک غذای کمکی است که از غلات مختلف ساخته و تولید می شود. از جمله فواید این غذای کمکی مقوی برای نوزادان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این غذای کمکی در تقویت نمودن سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن نوزادان تاثیر زیادی دارد.
  • با مصرف این غذای کمکی توانایی ذهنی نوزاد بهتر و بیشتر رشد می کند.
  • مصرف این غذای کمکی تاثیر زیادی در رشد وزن و قد نوزاد دارد.

این غذای کمکی سرشار از مواد مغذی و معدنی مانند آهن، پروتئین، روی، امگا3، امگا6، ویتامین C، کلسیم، ویتامین A و ویتامین D می باشد. وجود این مواد مغذی باعث شده است که این غذای کمکی از مقوی ترین غذاها برای کمک به رشد نوزاد به شمار برود.

معایب سرلاک برای نوزاد چیست؟

به طور کلی می توان گفت سرلاک غذایی مقوی و مفید محسوب می شود. با این حال بدن برخی نوزادان ممکن است به خوردن این غذای کمکی واکنش نشان دهد. موارد زیر عوارضی هستند که ممکن است در نتیجه ی مصرف این غذای کمکی برای برخی نوزادان پیش بیاید:

  • یبوست: بعضی از انواع سرلاک ممکن است منجر به یبوست در برخی نوزادان شود. برای رفع این مشکل، کافی است در کنار این غذای کمکی، به نوزاد انجیر یا آلو بدهید که به رفع یبوست کمک کند.
  • حساسیت: برخی نوزادان ممکن است نسبت به ترکیبات استفاده شده در این غذای کمکی مانند جو، گندم و یا برنج، واکنش های آلرژیک نشان دهند. علائمی مانند سرفه، تب، اسهال، دل درد یا استفراغ می تواند نشان دهنده ی حساسیت نوزاد به این مواد خوراکی باشد.
  • پوسیده شدن دندان ها یا چاقی: سرلاک ها معمولا حاوی مقادیر زیادی قند هستند که می تواند باعث پوسیدگی دندان ها یا چاقی نوزاد شود.
مزایای سرلاک

انواع سرلاک برای نوزادان

بهترین و مقوی ترین سرلاک

سرلاک بهترین و مقوی ترین غذای کمکی است که می توان به عنوان اولین غذای جامد به کودک داد. انواع طعم های سرلاک  متفاوت در بازار وجود دارد که می توانید با در نظر گرفتن ذائقه ی کودک، یکی را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که نوزاد تا سن 6 ماهگی نباید به جز شیر مادر هیچ ماده ی غذایی دیگری مصرف کند.

بعد از سن 6 ماهگی، دیگر شیر مادر به تهایی برای رفع نیاز های غذایی کودک کافی نخواهد بود و می توان غذا دادن به کودک را با یکی از انواع سرلاک شروع کرد. در ادامه ی این مقاله به معرفی و بررسی انواع مختلف این غذای کمکی مقوی می پردازیم.

سرلاک برنج

سرلاک برنج معمولا اولین سرلاکی است که به کودک داده می شود. از ویژگی های مثبت این نوع غذای کمکی، زود هضم بودن آن و ایجاد نکردن حساسیت است. انواع سرلاک برنج سفید و قهوه ای را می توانید تهیه کرده، با شیر خشک یا شیر مادر مخلوط نموده و به کودک بدهید. مقادیر زیادی فیبر در این نوع غذای کمکی وجود دارد که در افزایش دادن وزن کودک موثر است و سیستم گوارشی کودک را هم تقویت می نماید.

سرلاک جو

بر اساس نظر انجمن پزشکان ایالات متحده، سرلاک جو دو سر را می توان به عنوان بهترین غذای جامد به کودک داد. جو دو سر حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های گیاهی و فیبر می باشد. معمولا کودکان طعم و مزه ی این نوع غذای کمکی را از دیگر انواع آن بیشتر دوست دارند. توصیه می شود این نوع غذای کمکی را از هفت ماهگی به نوزاد بدهید. بعضی شرکت های تولید کننده ی سرلاک جو دو سر از تکه های میوه خشک در آن استفاده می کنند.

سرلاک گندم

سرلاک گندم از انواع این غذای کمکی است که بهتر است پس از سن 1 سالگی به نوزاد داده شود. به طور کلی بهتر است از این نوع غذای کمکی به عنوان اولین سرلاک برای کودک استفاده نکنید. وجود گلوتین در این نوع غذای کمکی ممکن است باعث به وجود آمدن نگرانی هایی برای برخی والدین شود. پس بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کرده و سپس دادن سرلاک گندم به کودک را شروع کنید.

سرلاک مخلوط غلات و میوه

زمانی می توان از سرلاک ترکیب میوه و غلات برای کودک استفاده کرد که غذاهای حاوی غلات به کودک داده شده باشد و هیچ آلرژی یا حساسیت در کودک به وجود نیامده باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود سرلاک غلات و میوه را از ده ماهگی کودک در برنامه ی غذایی او قرار دهید. چون در این سن، غذا دادن به کودک شروع شده است. ترکیب غلات و میوه در این غذای کمکی، باعث می شود که هم طعم بهتری داشته باشد و هم بدن کودک از فواید میوه های مختلف استفاده کند.

سرلاک را از چه زمانی می توانیم به کودک بدهیم؟

نوزاد تا سن6 ماهگی نباید به جز شیر مادر چیز دیگری بخورد. چون شیر مادر دارای کلیه ی مواد مغذی است که نوزاد برای رشد به آنها نیاز دارد. مقادیر زیادی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، قند و آنتی بادی در شیر مادر وجود دارد که به تنهایی برای رشد نوزاد کافی خواهد بود. علاوه بر این تا سن 6 ماهگی، دستگاه گوارش نوزاد هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و توانایی هضم غذای دیگری غیر از شیر مادر را ندارد.

البته در برخی موارد که نوزاد ضعیف است، پزشک ممکن است قبل از 6 ماهگی دادن این غذای کمکی به او را توصیه کند. با این حال بهترین زمان دادن این غذای کمکی به نوزاد، پس از 6 ماهگی است. برای دادن سرلاک به نوزاد می توانید از یک قاشق مرباخوری در روز شروع کرده و کم کم مقدار آن را بیشتر کنید.

آیا سرلاک چاق کننده است؟

سرلاک به دلیل وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی و معدنی می تواند باعث چاقی بشود. ویتامین های گروه B تاثیر زیادی در چاق شدن دارند. از جمله ویتامین های گروه B که در این غذای کمکی مقوی وجود دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریبوفلاوین یا B2
  • نیاسین یا B3
  • تیامین یا B1
  • اسید پانتوتنیک یا B5
  • اسید فولیک یا B9
  • کبالالین یا B12
  • بیوتین یا B7
  • پیریدوکسین یا B6

ویتامین های گروه B وظیفه ی سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات را در بدن بر عهده دارند. در صورتی که قصد دارید از سرلاک برای وزن گیری کودک خود استفاده کنید، می توانید عسل، مغز دانه های روغنی یا برخی میوه های پر کالری مانند موز را با آن مخلوط کرده و سپس به کودک بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *