وبلاگ

چرا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟

چرا قطره آهن دندان را سیاه می کند

فهرست مطالب

آهن به عنوان یکی از ترکیبات مغذی برای بدن بزرگسالان و کودکان شناخته می شود. وجود آهن برای بهبود خونرسانی و پیشگیری از بیماری های مختلف، موثر بوده و می تواند از بروز مشکلاتی مانند کم خونی ناشی از فقر آهن، ریزش مو و مشکلات پوستی جلوگیری کند. قطره آهن خارجی و ایرانی می توانند برای پیشگیری از بروز کم خونی در افراد مورد استفاده قرار گیرند. این قطره ها برای کودکانی که قادر به مصرف قرص یا فرم های خاصی از دارو نیستند، قابل استفاده می باشند. اما همیشه یک نگرانی برای والدین جهت مصرف قطره آهن وجود داشته است و آن هم بحث سیاه شدن دندان ها می باشد.

چرا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟ گر شما هم دغدغه سیاه شدن دندان های کودکان خود را دارید، می توانید با ما همراه باشید تا با تاثیر قطره آهن روی دندان آشنا شوید.

قطره آهن چیست؟

قطره آهن یکی از انواع مکمل های تغذیه ای است که می تواند برای تامین آهن مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار گیرد. آهن که یکی از ترکیبات ضروری برای رشد در بدن محسوب می شود، اگر به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد؛ احتمال بروز بیماری های مختلفی مانند خستگی، بی حالی و حتی عدم رشد مناسب در بدن رخ می دهد. این موضوع ایجاب می کند که کودکان و حتی بزرگسالان، در صورت داشتن کمبود آهن از طریق منابع غذایی مناسب اقدام به مصرف آن ها کنند.

قطره آهن یک فرم خاص از مکمل های تغذیه ای حاوی آهن است. به دلیل اینکه کودکان قادر به بلعیدن قرص نیستند، قطره های آهن تولید شده اند که می توانند برای تامین آهن مورد نیاز بدن کودکان استفاده شوند. این قطره ها یا فقط حاوی آهن هستند یا اینکه به صورت ترکیبی، به همراه آهن و دیگر ویتامین ها تولید می شوند.

قطره آهن برای کودکان

هدف از مصرف قطره آهن در کودکان

هدف از مصرف قطره آهن در کودکان می تواند رفع کم خونی و یا پیشگیری از آن باشد. به هر حال وجود هر ماده مغذی در بدن، تاثیر زیادی روی رشد کودکان دارد. در صورتی که هر کدام از این مواد مغذی کاهش پیدا کنند، احتمال اینکه رشد کودکان نیز دچار مشکل شود، وجود خواهد داشت.

بنابراین، هر زمانی که نیاز به مصرف آهن برای کودکان باشد، می توان از قطره آهن برای کودکان استفاده کرد. قطره های آهن به واسطه داشتن ترکیبات مغذی، نقش موثری در سلامت عمومی کودکان دارند و از بروز کم خونی در کودکان پیشگیری خواهند کرد. مصرف این قطره مغذی، مانع از بروز بیماری های مختلف و عوارض ناشی از کم خون می گردد.

رفع سیاهی دندان ناشی از قطره آهن

آیا قطره اهن خارجی دندان را سیاه میکند؟

هم شما می دانید و هم ما که یکی از دغدغه های والدین تاثیر قطره آهن روی دندان است. فارغ از اینکه چرا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟، باید بدانیم که آیا قطره هایی وجود دارند که مانع از بروز این مشکل شوند؟ برخی از والدین تصور می کنند که ایجاد شدن لکه های سیاه و قهوه ای روی دندان، می تواند مشکلات زیادی را مانند پوسیدگی به دنبال داشته باشد. اما واقعیت این است که این لکه ها، فقط یک رنگ هستند که در اثر ترکیب یون آهن با بزاق دهان به وجود می آیند.

بنابراین، در پاسخ به سوال چرا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟ می توان گفت که مصرف قطره آهن می تواند باعث بروز لکه های سیاه روی دندان شود و این موضوع کاملا طبیعی است. ولی برخی از والدین تصور می کنند که با خرید قطره آهن خارجی، دیگر دغدغه سیاه شدن دندان های کودک خودشان را نخواهند داشت. چون به هر حال کیفیت قطره های آهن خارجی بسیار بالاست.

ولی این یک باور اشتباه در میان والدین است. چون هر قطره آهن خارجی نمی تواند برای جلوگیری از سیاه شدن دندان های کودکان مورد استفاده قرار گیرد. قطره های آهنی که دارای پوشش خاصی هستند و اجازه آزاد شدن آهن را در درون بزاق دهان نمی دهند، از جمله قطره های آهن مطلوب برای جلوگیری از سیاه شدن دندان ها می باشند. بنابراین، هیچ الزامی وجود ندارد که قطره آهن خارجی باعث لک شدن دندان های شما نشود.

بهترین قطره آهن خارجی که دندان را سیاه نکند!

قطره آهن خارجی که باعث سیاهی دندان ها نشود، قطره ای است که دارای آهن پوشش داده شده می باشد. این قطره آهن می تواند یون های آهن را درون سیستم گوارش داخلی باز کند، نه درون بزاق دهان. به همین خاطر، احتمال اینکه دندان ها در اثر خوردن قطره آهن سیاه شوند، بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

رفع سیاهی دندان ناشی از قطره آهن

حال که پاسخ خود را در مورد چرا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟ گرفتید، نوبت به آن می رسد که در مورد نحوه رفع سیاهی دندان صحبت کنیم. برای رفع سیاهی دندان ناشی از قطره آهن، روش های خاصی وجود ندارند و شاید بهتر باشد که از دندانپزشک کمک بگیرید. البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. سعی کنید که برای رفع سیاهی دندان ناشی از قطره آهن، پس از دادن قطره آهن به کودکان، به آن ها مقداری آب بدهید. در این صورت احتمال سیاه شدن دندان ها در اثر مصرف قطره آهن بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

بهتر است که در هنگام دادن قطره آهن خارجی به کودک، آن را گوشه دهان آن بریزید تا با دندان های کودک در تماس نباشد. به غیر از این روش، می توانید قطره آهن را درون آب حل کنید و با رقیق کردن آن، احتمال لک شدن دندان ها را در اثر مصرف این قطره ها کاهش دهید. همچنین شما می توانید با مسواک زدن دندان های کودکان، لکه های ایجاد شده روی دندان ها را پاک کنید.

معرفی قطره آهن که دندان را سیاه نکند!

قطره های مختلفی در بازار وجود دارند که ایرانی یا خارجی هستند و مانع از سیاه شدن دندان ها می شوند.

  • قطره آهن سیدرال گوچه جونیا فارما یکی از انواع این قطره هاست که به دلیل داشتن فرم خاصی از آهن، مانع از بروز سیاهی در دندان ها می گردد.
  • قطره آهن لیپوزوفر (لیپوزومال) بی اس کی نیز از جمله قطره های آهنی است که به دلیل داشتن فرم خاصی از آهن، مانع از لک شدن دندان ها می شود. مزیت این قطره آهن این است که دارای طعم بسیار مطلوبی است. بنابراین، کودکان با میل بیشتری اقدام به مصرف این قطره آهن می کنند.
  • قطره آیروفیکس دایونیکس فارما یکی دیگر از قطره های آهن موجود در بازار است که می تواند مانع از بروز عوارض گوارشی گردد. این قطره آهن در کنترل علائم کم خونی موثر است و به دلیل داشتن آهن پوشش داده شده، نمی تواند باعث سیاهی دندان ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *