وبلاگ

قرص های اورژانسی ضد بارداری؛ نحوه مصرف و عوارض آنها

قرص های اورژانسی ضد بارداری؛ نحوه مصرف و عوارض آنها

فهرست مطالب

استفاده از قرص های اورژانسی (قرص صبح روز بعد  یا به اصطلاح انگلیسی آن: Morning- after pill )  یکی از راههای پیشگیری از بارداری ناخواسته است که فقط در موارد ضروری مانند عدم استفاده از روش های پیشگیری دیگر یا شکست خوردن روشهای پیشگیری مانند سوراخ شدن کاندوم، کاربرد دارد و به دلیل عوارض جانبی که در ادامه توضیح داده خواهد شد، نباید به صورت دایم مورد مصرف قرار گیرد.

قرص اورژانسی حاوی چیست و چگونه عمل می کند؟

تخمک گذاری یک روند طبیعی بدن زنان در سنین باروری است که طی آن, یک تخمک از تخمدان ها آزاد شده و در طول یا انتهای لوله های فالوپ با اسپرم (در صورت وجود ) لقاح پیدا کرده و سلول اولیه جنین شکل میگیرد.

قرص های اورژانسی موجود در بازار دارویی ایران عمدتا حاوی ماده دارویی به نام لوونورژسترول هستند. این ماده دارویی یک نوع پروژسترون صناعی با اثر هورمونی بالا می باشد که به طور موقت مانع تخمک گذاری تخمدان ها در رحم می شود و به این ترتیب با نبودن تخمک, لقاح و بارداری اتفاق نمی افتد. لوونورژسترل همچنین با افزایش چسبندگی مخاط گردن رحم و ایجاد تغییر در آندومتر مانع باروری و لانه گزینی احتمالی جنین تشکیل شده می‌گردد.

 

قرص های اورژانسی را از کجا تهیه کنیم؟

قرص های اورژانسی را از کجا تهیه کنیم؟

قرص های اورژانسی با نام های تجاری مانند تنسی ( Tansy) , لونژیل ( Longil ) و ….  در داروخانه ها عرضه می شود. این قرص ها در دو شکل بسته بندی تکی با دوز 1.5 میلی گرم و بسته بندی دو عددی با دوز 0.75 میلی گرم در بازار دارویی ایران تولید می شوند. تفاوت قرص های تکی و دوتایی در نحوه مصرف آنهاست که قرص تکی به یکباره ولی قرص دوتایی به فاصله 12 ساعت از هم خورده می شوند و عملا از لحاظ تاثیر دارویی تفاوتی ندارند.

بهترین زمان برای مصرف قرص اورژانسی

با توجه به اینکه این قرص ها برای پیشگیری از تخمک گذاری و تشکیل جنین ساخته شده اند و عملا تاثیری برای خاتمه دادن به یک بارداری که قبلا شروع شده باشد را ندارند ؛ بهتر است قرص های اورژانسی در کوتاهترین زمان ممکن بعد از رابطه جنسی مصرف شوند. این زمان موثر حداکثر تا 72 ساعت می باشد و عملا بعد از این مدت تاثیر دارو به شدت کاهش خواهد یافت.

 

بهترین زمان برای مصرف قرص اورژانسی

 

خرید قرص اورژانسی

   از آنجایی که قرص های اورژانسی در رده داروهای درمانی قرار میگیرند و جزو مکمل ها نیستند, مجوز فروش در سایت های داروخانه ای آنلاین را ندارند ولی شما می توانید با مراجعه حضوری به نزدیکترین داروخانه آن را خریداری کنید.

 

خرید قرص اورژانسی

تفاوت قرص اورژانسی و ال دی

قرص ال دی یک قرص پیشگیری از بارداری است که میزان هورمون های موجود در آن به نسبت داروهای مشابه مانند اچ دی, کمتر است و برای  افرادی که در مقابل مصرف هورمون ها واکنش هایی مانند تهوع شدید یا آکنه نشان می دهند مناسب است. ال دی را باید بطور منظم و قبل از رابطه جنسی مصرف کرد ؛ با این حال در گذشته و حتی هم اکنون به عنوان یک قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری نیز از آن استفاده می شود. طریقه مصرف آن به عنوان قرص اورژانسی با مصرف معمول آن متفاوت است و در این موارد حداکثر تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی, ابتدا چهار عدد ال دی و بعد از دوازده ساعت، چهارعدد دیگر خورده می شود.

تفاوت قرص اورژانسی و ال دی

عوارض جانبی قرص اورژانسی

با اینکه قرص اورژانسی بدون نسخه از داروخانه ها قابل خرید است ولی به دلیل عوارض جانبی که می توانند ایجاد کند نباید به صورت یک راه معمول برای پیشگیری از بارداری استفاده شود.

مهمترین عوارض جانبی قرص های اورژانسی شامل موارد زیر است:

  • تهوع
  • اختلال در چرخه عادت ماهیانه (پریودی)
  • لکه بینی
  • سر درد و سرگیجه
  • حساسیت سینه ها
  • درد های شکمی

معمولا این علایم در همه افراد دیده نمی شود و یا در صورت مشاهده خفیف است. ولی در صورتی که این علایم در شما شدید بود حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

سخن پایانی

بارداری و تولد یک نوزاد می تواند زیباترین تجربه زندگی مشترک یک زوج باشد؛  به شرطی که خود خواسته و با برنامه ریزی برای آینده کودک دلبند شما باشد. اما اگر به هر دلیلی تصمیم به پیشگیری از یک بارداری ناخواسته را دارید, قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند به  شرطی که جایگزین روش های معمول پیشگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم و یا قرص هایی مانند ال دی و اچ دی نشود و به دلایل عوارض جانبی آن حداکثر 4 بار در سال مصرف  گردد.

شما همراهان عزیزداروخانه آنلاین بی بی دارو می توانید در این صفحه تجربیات خود در این زمینه را برای آگاهی بیشتر سایر زوجین در اختیار دیگران بگذارید و سوالات خودتان را از تیم علمی ما بپرسید.

 

شعار بی بی دارو: مادران آگاه , جامعه سالم

5 دیدگاه در “قرص های اورژانسی ضد بارداری؛ نحوه مصرف و عوارض آنها

  1. سوسن گفت:

    سلام ببخشید اینکه میگن قرص اورژانسی جلو تخمک گذاری رو میگیره خب اگه تخمک گذاری انجام شده باشه و تخمک تشکیل شده باشه و لقا هم صورت گرفته باشه و بعد قرص رو خورده باشن این قرص چه اثری داره ؟

  2. احمد پور گفت:

    با سلام و ادب
    می خواستم بپرسم برای درمان حالت تهوع بعد از خوردن قرص اورژانسی چه چیزی باید مصرف کرد ؟؟

    1. درود بر شما
      اگر میزان تهوع زیاد نباشه میشه از قرص های ویتامین B6، استفاده کرد ولی اگر میزان تهوع زیاد باشه ، بهتر ه نیم ساعت قبل از خوردن قرص های اورژانسی از داروهای ضد تهوع مثل متوکلوپرامید یا اندانسترون استفاده بشه .

  3. نرگس ن گفت:

    سلام آیا زیاد خوردن این قرص ها ممکنه باعث نازایی بشه؟

    1. با سلام
      خیر ، این قرص ها نازایی ایجاد نمی کنند ولی مصرف زیاد این قرص ها نظم عادت ماهیانه رو بهم خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *